هادی مرزبان :سریال های ضعیف تلویزیونی، سطح توقع مخاطبان را پایین آورده است

هادی مرزبان می گوید: این که کاری باعث شود تماشاچی قهقهه بزند چه اشکالی دارد، بسیار هم خوب است منتها نباید اصل تئاتر از بین برود. نباید کارهایی کنیم که هدفمان فقط خنداندن مخاطب باشد و به قول معروف تماشاچی را برای خندیدن قلقلک ندهیم.

هادی مرزبان در گفت و گو با ایسکانیوز درباره نمایش های کمدی که از هر شیوه و ادبیاتی برای خنداندن مخاطب استفاده می کنند، گفت: مثل بسیاری چیزهای دیگر در کشور، تئاترمان هم دچار یک حالت شتر گاو پلنگی شده که باعث می شود تا مخاطب چیزهای عجیب و غریبی در سالن های مختلف نمایش ببیند.

او ادامه می دهد: نمایش های کمدی که در حال حاضر به روی صحنه می روند، شبیه تئاترهای بعضی هنرمندان ایرانی هستند که خارج از ایران، کارهای بسیار سخیف و سطحی را اجرا می کردند، بارها شاهد بودم که روی صحنه جک تعریف می کردند تا تماشاچی بخندد اما نمایش کمدی آداب، رسوم و شرایطی دارد.

مرزبان افزود: متاسفانه اینگونه نگاه سطحی به نمایش های کمدی به داخل کشور هم سرایت کرده و ما می بینیم که برخی فقط برای خنداندن تماشاچی و جذب مخاطب خیلی کارها می کنند.این که کاری باعث شود تماشاچی قهقهه بزند چه اشکالی دارد، بسیار هم خوب است منتها نباید اصل تئاتر از بین برود. نباید کارهایی کنیم که هدفمان فقط خنداندن مخاطب باشد و به قول معروف تماشاچی را برای خندیدن قلقلک ندهیم.
کارگردان باسابقه تئاتر با اشاره به شاعران شوخ طبع ایرانی و نوع ادبیات آنها گفت: بسیاری از شاعران و ادیبان ایرانی مهمترین مسائل را با زبان طنز بیان می کردند، در نمایش ایرانی هم جدی ترین مسایل را شخصیت "سیاه" با زبان کمدی به نمایش درمی آورد.

او افزود: به ندرت شاهد آن هستیم که نمایشی از اصول کمدی برخوردار باشد و مخاطب هم پس از تماشای آن انبساط خاطر داشته باشد. اصلا مخالف تئاترهای آزاد نیستم چون تماشاچی آنها با مخاطبان تئاترهایی که خود را صاحب اندیشه می دانند فرق می کند؛ تماشاچی من کارهای آنها را نمی بیند مخاطبان آنها هم کارهای من را نمی بینند.

مرزبان ادامه داد: تماشاگران اینگونه تئاترهای آزاد آدم های فارغ البالی هستند که از رفاه مالی خوبی برخوردارند و همه چیزشان درست است و تنها به خنده نیاز دارند، پول می دهند که بخندند. اصلا اشکالی هم ندارد و محترم است.

کارگردان نمایش " شب روی سنگفرش خیس" گفت: منتها ما ادعا می کنیم که با آنها فرق داریم؛ آنها کارشان خیلی هم محترم است چون کلاه سر تماشاچی نمی گذارند، زیرا مخاطب اینگونه نمایش ها را انتخاب می کند که در سالن بنشیند و بخندد، اما ما این ادعا را نداریم و قرار نیست که کاری کمدی اجرا کنیم تا تماشاچی فقط قهقه بزند و هیچ چیز دیگری در نمایش نباشد که به مخاطب عرضه کنیم.
کارگردان نمایش "پلکان" یادآور شد: همیشه گفته ام اگر به تماشاگری که وارد سالن می شود؛ بعد از دو ساعت که از مکان اجرای نمایش خارج می شود اگر ما به عنوان هنرمند به تعدادی از سوالات او پاسخ نداده باشیم و یا پرسش هایی برای او ایجاد نکرده باشیم حتما به این تماشاگر خیانت کرده ایم. حالا کمدی یا هر چیزی .
هادی مرزبان با اشاره به طنز ضعیف موجود در سریال های تلویزیونی، گفت: در مجموعه های تلویزیونی که کمدی هستند به ندرت سریال قابل توجهی تولید می شود و بسیار سطحی و همراه با بازی بازیگران ضعیف است و در واقع با سریال های ضعیف تلویزیونی، سطح توقع مخاطبان هم پایین آمده است.

او ادامه داد: حدود 30 سال پیش در سریالی بازی کردم که کمدی بود، از شهرستان کسی به من نامه نوشت که در آن خطاب به من گفته بود؛ شما برای من جزو قدیسین به حساب می آید برای همین حق ندارید در اینگونه سریال ها بازی کنید، این موضوع نشانگر دقت مخاطب من است، دیدم حق دارد و راست می گوید.
هادی مرزبان افزود:منظورم این است که دیگر وقتی نیست با سوپراستار و فلان خانم و یا آقای بازیگر تماشاگر را به سالن های تئاتر بکشانیم، زیرا تماشاگر زمانی که برای تماشای تئاتر می آید آگاهانه می آید و توقع دارد.
503502

کد خبر: 668484

وب گردی

وب گردی