واردات و استفاده از روغن پالم در تاجیکستان ممنوع شد

واردات و استفاده از روغن نخل یا همان «پالم» در کارخانه های مواد لبنی و شیرینی سازی تاجیکستان منع شده است. روغن نخل عمدتا از کشورهای مالزی، ایران و پاکستان وارد تاجیکستان می شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ «مراد آشوراف» رئیس واحد مطبوعاتی سازمان استاندارد تاجیکستان امروز چهارشنبه به رسانه های محلی گفت: تجار تاجیک به خاطر نرخ ارزان پالم، این روغن را که استفاده از آن برای سلامتی شهروندان زیان آور است ؛ وارد می کردند که با دستورالعمل این سازمان واردات آن ممنوع شده است.
وی با اشاره به اینکه دمای بدن انسان 35-36 درجه سانتی گراد است و این روغن در بدن انسان تجزیه نمی شود؛ گفت: کیفیت و قیمت روغن صنعتی پالم از همه انواع روغن ها پایین تر و ارزان تر است. در تاجیکستان بیشتر آن را با دیگر روغن ها مخلوط و در تولید محصولات قنادی و لبنی استفاده می کردند و به همین دلیل ما استفاده آن را در واحدهای تولید شیرینی و لبنیات منع کردیم.
آشورف، سیاسی بودن منع واردات محصولات گوناگون از خارج از جمله ایران را رد کرد و گفت: پس از عضویت تاجیکستان در سازمان تجارت جهانی، قوانین واردات و تولید محصولات سخت تر شد و اکنون تصمیم هایی که آنها می گیرند بر پایه مقررات این سازمان و به منظور حفظ سلامتی مردم تاجیکستان است.
روغن نخل یا روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می شود.
بکارگیری روغن نخل برای تولید سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده است. کشور مالزی بزرگ ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است که نوع درجه یک آن روغن نخل elaeisguineesis آفریقایی و به میزان کمتر روغن نخل oleiferaelaeis آمریکایی است.

401 /601

کد خبر: 668768

وب گردی

وب گردی