اردوغان در مسکو پاسخ دلخواه را نگرفت

رئیس جمهور ترکیه از اولین سفر خارجی پس از کودتای نافرجام به روسیه انتظاراتی داشت که نگاهی به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نشان می‌دهد ظاهرا اردوغان پاسخ دلخواه را نگرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حضور در کاخ کنستانتینوف شهر سن پترزبورگ امیدوار بود حاصل سفر به روسیه لغو فوری تحریم‌های روسیه علیه ترکیه باشد اما اوضاع به دلخواه او پیش نرفت و پاسخ مشروط دریافت کرد.

به عبارت بهتر پوتین در دیدار با اردوغان اعلام کرد که تحریم ها علیه آنکارا که در حوزه‌های مختلف اعمال شده است، به تدریج لغو می شود حال آنکه پرواضح است این چیزی نیست که اردوغان در انتظارش بود به ویژه اینکه پوتین از اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده سوخو 24 روس انتقاد کرد.

از سوی دیگر ترکیب هیئت همراه اردوغان به روسیه نشان می‌دهد که انتظارات وی از این سفر بیش از این بود زیرا وی با یک هیئت بلندپایه از تاجران و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی عازم روسیه شد و توقع داشت تحریم‌های گسترده مسکو علیه آنکارا لغو شود اما اینطور نشد.

این سفر که اولین سفر خارجی ارودوغان پس از کودتای نافرجام است، اولین سفر او به مسکو پس از سقوط سوخو 24 به دست ترکیه نیز بود؛ اقدامی که موجب شد روسیه تحریم‌های شدید اقتصادی و گردشگری را بر ترکیه اعمال کند.

به هر حال اردوغان در حالی عازم روسیه شد که پیش از این از مسکو در ارتباط با سرنگونی جنگنده سوخو عذرخواهی کرد حال آنکه تا پیش از آن مواضع شدیدی داشته و از عذرخواهی امتناع کرده و تاکید داشت که روسیه باید به دلیل نقض حریم هوایی از ترکیه عذرخواهی کند.

جالب اینکه روسیه بازگشت روابط به حالت عادی را به تحقق دو موضوع مشروط کرد اول عذرخواهی از ساقط کردن جنگنده سوخو و دوم تامین خسارت ناشی از این اقدام و محاکمه عاملان آن.

در خصوص این شروط باید گفت که هشت ماه از سرنگونی سوخو 24 می گذرد حال آنکه ترکیه اعلام کرد خلبان عامل حمله به جنگنده روس در جریان کودتای نافرجام کشته شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه سفر اردوغان به روسیه در حالی انجام شده است که وی به ماجراجویی‌های حساب نشده و سیاست‌های اشتباه خود از جمله در قبال سوریه پی برده است، از همین رو این سوال مطرح است که آیا حاصل گفت وگوهای رئیس جمهور ترکیه در روسیه حل و فصل اختلاف دو طرف بر سر سوریه خواهد بود؟ آیا روسیه به ترکیه در مورد جلوگیری از تشکیل حکومت مستقل کُردی در شمال سوریه تضمین خواهد داد؟

از سوی دیگر با در نظر گرفتن فراز و نشیب روابط دو طرف در حدود یک سال اخیر و رخدادهای مختلف و مهم از جمله سرنگونی جنگنده سوخو به دست ترکیه، پیش شرط های روسیه برای عادی سازی مجدد روابط با ترکیه و اختلاف بر سر مسائل مربوط به سوریه به نظر می‌رسد به تفاهم رسیدن دو طرف و گرم شدن روابط به امتیازدهی قابل ملاحظه از سوی هر دو طرف بستگی دارد اما آیا چنین خواهد شد؟

303300

کد خبر: 668802

وب گردی

وب گردی