اثر محمود استاد محمد در قالب نمایش عروسکى/کارگردان "دیوان تئاترال": بسیاری تصور می کنند تئاتر عروسکی، تئاتر کودک است

کارگردان "دیوان تئاترال" درباره مشکلات موجود در تئاتر عروسکی گفت: یکی از مشکلات تئاتر عروسکی نبود سالن مناسب برای اجرای اینگونه نمایش ها و کمبود مخاطب است.

لادن نازی طراح و کارگردان نمایش "دیوان تئاترال" که قرار است در شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی به نمایش درآید، در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: "دیوان تئاترال" نمایشنامه ای است که به صورت نثر مسجع نوشته شده یعنی این قابلیت را دارد که به صورت موزیکال و ریتمیک اجرا شود. مجموعه ای از نوشته های محمود استاد محمد را داشتم که از میان آنها خواندن "دیوان تئاترال" همیشه بسیار برایم لذت بخش بود.

او افزود: شاید به دلیل ریتمیک بودن و بازی با کلماتی که در این نمایشنامه وجود دارد، همیشه تصور اجرایی عروسکی از این متن در ذهنم بود، فکر می کنم واقعا محمود استاد محمد "دیوان تئاترال" را نوشته که عروسکی اجرا شود.

نازی ادامه داد: در اجرا از متن زیاد فاصله نگرفته ام، نمایشنامه درباره مردم شهری است که دچار بحران بی آبی هستند، این موضوع باعث می شود که درگیری هایی بین اهالی شهر به وجود آید.

کارگردان نمایش "دیوان تئاترال" درباره تکنیک هایی که در ساخت عروسک های این نمایش به کار رفته است، گفت: صحنه های ذهنی کاراکتر اصلی را با تکنیک سایه نمایش می دهیم یعنی فضاهای سورئالیستی را با سایه نشان می دهیم. تکنیک غالب این کار میله ای است. این تکنیک در اجراهای عروسکی خیلی استفاده نمی شود، نمایش در بستری رئالیستی اتفاق می افتد که عروسکهای میله ای شخصیت های این روایت هستند.

او با اشاره به کمبودهایی که در نمایش عروسکی وجود دارد، گفت: به شدت تئاتر عروسکی فقیر است و به آن توجه نمی شود، به هیچ عنوان سالن های مناسبی برای اجرای عروسکی نداریم مثلا برای اجرای "دیوان تئاترال" پاراوانی با طول 160، عرض 8 متر و عمق سه متر بود اما به دلیل نبود سالن مناسب مجبور شدیم عمق پاراوان را دو متر کنیم. برای اجرای نمایش های عروسکی نیاز به سالن مناسب داریم.

نازی ادامه داد: اجراهای عروسکی هزینه بر هستند و با اجراهای دیگر از لحاظ مالی تفاوت دارند، زیرا در این نوع نمایش نیاز به ابزار و مواد زیادی داریم، برای ساخت و ساز عروسک و صحنه احتیاج به بودجه فراوانی داریم، یکی دیگر از مشکلاتی که هنرمندان عروسکی با آن مواجه هستند نیاز به تماشاچی است، زیرا بسیاری از مردم تصور می کنند که تئاتر عروسکی، تئاتر کودک است.

لادن نازی اظهار داشت: به دلیل کمبود مخاطبی که در مورد نمایش های عروسکی وجود دارد، تصمیم گرفتم سیاستی در پیش گیرم و از بازیگران تئاتر برای صداپیشگی "دیوان تئاترال" استفاده کردم تا به این روش مخاطب بیشتری را برای تماشا به سالن اجرا بکشانیم.

نازی تاکید کرد: باید بسیار بیشتر به تئاتر عروسکی توجه شود و برای آن فرهنگ سازی شود زیرا تئاتری خارق العاده است که اگر به آن بها داده شود می توانیم همه چیز را در تئاتر عروسکی به نمایش گذاریم، جریان سیال ذهن را و همه چیزهایی که در تئاترهای دیگر وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، "دیوان تئاترال" پنج شهریور ماه، ساعت ٢١ در سالن اصلی تئاتر شهر به نمایش در خواهد آمد.

عوامل اجرایی "دیوان تئاترال" عبارتند از"پهلوون"، صدا: آرش فلاحت پیشه، عروسک گردان : حامد جعفری کیا/ "مش ببول"، صدا : مهدی نصرتی، عروسک گردون: سپیده ذینعلی/ "میراب"، صدا: فرزین محدث، عروسک گردان : یکتا ناصری/ "آفتاب"، صدا: مهسا ایرج پور، عروسک گردان: حمیده رسولی/ "مهتاب"، صدا : مریم داننده، عروسک گردان: ناصر احمدی فر/ "بی بی گلنسا"، صدا : پریسا صبورنژاد، عروسک گردان: آصفه غدیری/ "سرور"، صدا: معصومه بیگی

عروسک گردان : مهگل صابری، "قاصدک"، صدا : فاطمه اشکانی

گفتنی است؛ شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی-مبارک، یکم تا هفتم شهریور در تهران برگزار می شود.

503502

کد خبر: 668809

وب گردی

وب گردی