نجمی: تک نرخی شدن ارز باعث ایجاد شفافیت در بازار می شود

به اعتقاد کارشناس ارز تک نرخی شدن آن باعث ایجاد شفافیت در بازار و مانع رانت در حوزه بازرگانی می شود.

اباذر نجمی، کارشناس ارز در گفت و گو با ایسکانیوز درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بازار گفت: این امر وابسته به نحوه تک نرخی شدن ارز و سیاست بانک مرکزی است. در صورتی تاثیر آن بر بازار مشخص می شود که در گام اول بررسی شود که آیا بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ ارز خواهد کرد یا خیر و در ادامه نیز باید دید که با چه پالسی تصمیم به چنین کاری دارد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین عرضه کننده بازار ارز ایران، بانک مرکزی است، گفت: در ابتدا باید مشخص شود که بانک مرکزی به صورت پلکانی تصمیم به تک نرخی کردن ارز دارد و یا آرام آرام و دیگر اینکه نرخ هدف مدنظر بانک مرکزی است یا خیر.

نجمی با اشاره به اینکه تمام این مسایل جزء عوامل تاثیرگذار بر این موضوع هستند، ادامه داد: تک نرخی شدن ارز علاوه بر اینکه باعث ایجاد شفافیت در بازار می شود مانع رانت نیز در حوزه بازرگانی می شود و همچنین تمام رانت هایی که به بهانه چند نرخی بودن ارز در حوزه های مختلف اعمال می شود به طور حتم از بین خواهد رفت.

کارشناس ارز درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر روند صادرات و واردات کشور گفت: این مورد بستگی به نرخ هدف مشخص شده توسط بانک مرکزی دارد زیرا تا زمانی که نرخ ارز تعیین نشود نمی توان در این مورد نظر دقیقی را ارائه و تاثیر آن را بر روی صادرات و واردات ارزیابی کرد.

وی مزیت و چالش های تک نرخی شدن ارز را اینگونه بیان کرد: بزرگترین چالشی که بانک مرکزی در راستای تک نرخی کردن ارز دارد قادر نیست تا براساس قیمت مبادله ای نرخ ارز را تعیین کند.

نجمی خاطرنشان کرد: دستورالعمل ارائه شده بانک مرکزی به بانک ها، اعطای مجوز خرید و فروش آزاد ارز به بانک ها و همچنین تعامل با صرافی ها به نوعی نشان دهنده بازگشت بازار به روند سال 89 و در نظر گفتن نرخ بازار آزاد است.

کارشناس ارز درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر سرمایه گذاران خارجی گفت: به طور قطع این امر بر ورود سرمایه گذاران خارجی بسیار تاثیر خواهد گذاشت زیرا زمانی که ارز تک نرخی شود و همچنین سیاست بانک مرکزی مشخص شود، ثبات ایجاد شده باعث کاهش ریسک نرخ ارز خواهد شد.

401

کد خبر: 668816

وب گردی

وب گردی