تهران-ایسکانیوز: ورنر فرانز، آخرین بازمانده از خدمه بالن هوایی هیندنبورگ آلمانی، که 77 سال پیش دچار حادثه شده بود در سن 92 سالگی درگذشت.


فرانز در آن زمان یعنی 6 می 1937، یک نوجوان 14 ساله در کابین بود که کشتی هوایی پر از هیدروژن دچار حریق شد و در لاکهورست واقع در نیوجرسی  سقوط کرد.


این فاجعه از سوی عکاسان، فیلمبرداران و ایستگاه رادیویی که روی زمین مستقر و منتظر بودند، پوشش داده شد و به عنوان یکی از تصویرو حسی ترین حوادث هوایی تاریخ به شمار می رود.


به گفته جان پرووان، مورخ و دوست قدیمی او، شانس و فکر به موقع سریع فرانتز در کنار هم، باعث شد تا او بتواند از هیندنبورگ که در حال سوختن و پائین آمدن بود، بیرون بپرد و جان سالم به در ببرد.


به گفته پرووان: «جان حتی در این حادثه خراشی هم برنداشت.»


فرانتس به آلمان بازگشت و در سمت تکنسین هواپیما در طول جنگ جهانی دوم خدمت کرد و بقیه عمر خود را نیز به عنوان مربی اسکیت روی یخ گذرانده و سپری نمود.


کارل جابلونسکی رییس نیروی دریایی نظام اجتماعی پیشینلاکهورست، که آخرین دیدارش با فرانتس در مراسم بزرگداشت هفتادمین سالروز گرامی داشت این فاجعه اتفاق افتاده بود، گفت: «او همیشه آزادانه درباره تجربه خود صحبت می کرد.»


این حادثه به کشته شدن 35 نفر از 97 خدمه حاضر در عرشه ویک خدمهنیروی دریایی بر روی زمین انجامید،


پرووان گزارشی را که از آژانس خبری دی پی ای آلمان و از قول آنه روس بیوه فرانتز نقل شده بود و مرگ وی را در 13 آگوست و بر اثر نارسایی قلبی اعلام کرده بود، تائید کرد.


بنا به گفته پرووان به آسوشیتدپرس، حضور فرانتز در هیندنبورگ به صورت اتفاقی و از روی شانس بود.



مترجم: نوید خزایی/ سرویس اجتماعی

کد خبر: 66885

وب گردی

وب گردی