روستایی پلکانی در دل نیشابور/ برگ ریزان در بوژان  چیز دیگریست

بوژان، روستای ییلاقی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی است . ساختار پلکانی این روستا بسیار شباهت به روستای زیبای ماسوله دارد و به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع بسیار مورد توجه گردشگران است.

ناهید سمیعی: بوژان روستایی سرسبز و سرشار از گلها و گیاهان دارویی است که در بخش مرکزی نیشابور قرار دارد.در بوژان تا چشم کار می کند باغ های میوه میبینی و دشت های سرسبز و رودخانه های جاری که نوازش گر روح است و آرام بخش جسم . این روستا در شیبی ملایم در دو سوی دره و در میان باغاتقرار دارد و خانه ها در این شیب به صورت پلکانی چیده شده اند.

پیشنهاد می کنیم اگر با وسیله نقلیه خود به سمت مشهد می روید سفر به بوژان را از دست ندهید.

بوژان شناسی

روستای بوژان از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور و در 13 کیلومتری شمال شرقی آن و در 120 کیلومتری مشهد قرار گرفته است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1600 متر و در ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود واقع شده است. این روستا، آب و هوای معتدل کوهستانی، با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد. بعلاوه شرایط مساعد اقلیمی مانند آب و هوای معتدل و منابع غنی آب، تأثیر فراوانی در شکل‌گیری روستای بوژان داشته است.

بافت روستا

روستای کوهپایه‌ای بوژان بافت مسکونی متمرکزی دارد. این روستا در شیبی ملایم استقرار یافته و کوچه‌های پیچ در پیچ و نامنظمی دارد. معماری سنتی روستای بوژان بسیار زیبا و پلکانی است همچنین خانه‌های روستا، با سقف‌های مسطح به صورت پلکانی احداث شده‌اند و چشم‌انداز بسیار زیبایی را در دامان کوه پدید آورده‌اند. مصالح به کار رفته در ساخت بناهای قدیمی روستا شامل گل، سنگ، خشت، آجر و چوب و در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، گچ، تیرآهن و مانند آن استفاده شده است.
فضاهای خانه‌های روستا شامل اتاق‌های خواب و استراحت، مهمان‌خانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار مواد غذایی، علوفه و طویله است.

وجه تسمیه
در مورد وجه تسمیه بوژان 3 نظر وجود دارد، اول اینکه بوژان به معنای رشد کردن است،نظریه دوم نام گیاهی است که برگ های ریز و ساقه های دراز دارد و در این روستا به وفور یافت می شود و سوم اینکه کلمه بوژان گرفته شده از پسوند مناطقی است به نام چشمه ساران یا مرغزاران است. اما در نهایت به گفته اهالی بوژان به معنای مکانی است که در آن درختان سرسبز و رودهای پر آب جاری است.



اقتصاد
اقتصاد روستای بوژان بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری، امور خدماتی و تولید صنایع‌ دستی است. همچنین میوه مهمترین محصول عمده زراعی این روستا است که شامل آلبالو، گیلاس، گردو، آلو و زردآلو و غیره است بعلاوه با توجه به تنوع گیاهی کوهستان های اطراف، پرورش دام، تولید گوشت، پشم گوسفند و فرآورده‌های لبنی در روستا رواج زیادی دارد. زنان نیز در فعالیت‌های زراعی و دامداری، تولید صنایع‌دستی با مردان روستا همکاری می‌ کنند. ناگفته نماند گندم و جو مهم‌ترین محصول زراعی این روستا است.

آداب و رسوم روستا
در روستای بوژان، آرامگاه امام‌زاده‌ای قرار دارد که مراسم سنتی و مذهبی مردم روستا در آن برگزار می‌شود.
مردم روستای بوژان در ایام مختلف شادی و غم، آئین‌ها و مراسم ویژه آن مناسبت را برگزار می‌کنند. شمایل خوانی از مراسم ویژه ایام محرم در این روستا است بعلاوه برگزاری مجالس جشن و شادی در عید نوروز، سیزده به در و اعیاد شعبانیه و عروسی‌ها در میان مردم روستا رواج دارد.
بهره‌گیری از آوازها و آهنگی‌های محلی خراسانی در جشن‌ها و عروسی‌های روستا معمول است و سازهای دوتار، ترانه‌های محلی را در مراسم شادی همراهی می‌کنند.
رقص چوب بازی، رقص معمول جوانان در مراسم عروسی است.

پوشاک و صنایع دستی
لباس زنان روستا، از پارچه‌های طرح‌دار و رنگارنگ دوخته می‌شوند. قالی‌بافی و فرت‌بافی از صنایع دستی روستای بوژان است که به دست هنرمندانه زنان و دختران بوژانی انجام می‌شود.



غذاهای محلی
از غذاهای محلی روستای بوژان می‌توان به بلغور شیر، کشک، کوکو قارچ، کله‌جوش، حلوای محلی، فطیر مسکه، نان تفدون (تافتون)، انواع آش، کباب، خورشت و آبگوشت اشاره کرد.

زبان و مذهب

مردم روستای بوژان به زبان فارسی سخن می‌گویند بعلاوه مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند.

گردشگری

ارتفاعات بلند، باغات سرسبز، آبشار، حواشی رودخانه و بافت مسکونی پلکانی روستای بوژان را به یکی از مراکز مهم گردشگری شهرستان نیشابور تبدیل کرده است.باغ‌های میوه، پیرامون روستای بوژان گسترده شده‌اند که در فصول مختلف سال، چشم‌اندازهای رویایی و رنگارنگی را پدید آورده اند و دوستداران طبیعت را به هیجان می آورد.
دامنه ارتفاعات سرسبز و مرتعی بینالود از انواع گل‌ها و گیاهان دارویی و صنعتی پوشیده شده‌اند. چشم‌انداز دره سرسبز روستا و رودخانه جاری آن، همراه با منظره کشتزارها و باغ‌های گسترده، جلوه بسیار زیبا و تماشایی دارند که طبیعت گردان و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند.
حواشی رودخانه پرآب و دائمی بوژان، به ویژه در بهار و تابستان، مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است. بعلاوه آبشار بسیار زیبایی که از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می‌شود ،طبیعت سرسبزی را به وجود آورده است که زیبایی اطراف آبشار را دو چندان کرده است. پیشنهاد می کنیم که در پاییز سری به بوژان بزنید زیرا طبیعت بکر و زیبای پاییزی و برگ ریزان آن حتما شما را انگشت به دهان خواهد کرد .

رشته کوه بینالود در محدوده بوژان دارای آبریزهای زیادی است که به صورت چشمه در سطح زمین جاری می‌شوند و تقریبا در تمامی مسیرهای کوهنوردی آن دسترسی به آب وجود دارد.

آبشار بوژان
از دیگر جاذبه‌های روستا آبشارهای زیبای بوژان است که از ارتفاعات شمالی روستا سرازیر می‌شود. شما پس از طی چند ساعت پیاده‌روی به سمت شمال در داخل روستا می توانید این آبشار زیبا را ببینید.

کوهپیمایی

به دلیل موقعیت مناسب بوژان در میان رشته کوه بینالود، امکان دسترسی به ارتفاعات قله شیرباد، کلمیش، دریاچه مرتفع چشمه سبز، خط الراس پایور و … از این ناحیه فراهم شده است؛ بنابراین کوهنوردان زیادی از مسیر چشمه شکراب به قله شیرباد صعود می‌کنند.

اقامت

در این روستا محلی برای اقامت وجود ندارد و بهتر است اگر تصمیم دارید شب را در بوژان بمانید چادر مسافرتی به همراه داشته باشید.

قیمت یک تور مسافرتی به بوژان در فصل تابستان به شرح زیر است:

توضیحات

قیمت

جاذبه گردشگری

مدت اقامت

نام تور

اتوبوس ویژه توریستی دارای امکانات سرمایشی و گرمایش و صوتی و تصویری+ راهنمای رسمی سفر+ صبحانه، ناهار، عصرانه+ بیمه مسئولیت و حوادث تور یک روزه کامل

65000هزار تومان

تماشای روستای زیبای بوژان، کوهنوردی،دیدن باغات و آبشار بوژان

1روزه

تور بوژان

به خاطر بسپارید

_ بهترین زمان بازدید از این روستا فصل بهار تا اوایل پاییز است.

_ نزدیکترین جاذبه های گردشگری، آبشارو آبریزهای رشته کوه بینالود است

_ از بوژان می توانید میوه و لبنیات بخرید و به عنوان سوغات برای عزیزانتان ببرید.

_ در این روستا به وسایل نقلیه عمومی دسترسی ندارید و حتما باید با ماشین شخصی خود به این روستا بروید.

زمستان بوژان

20103

کد خبر: 668863

وب گردی

وب گردی