سیدحسین موسویان: نگران اجرای یک سناریوی بزرگ در منطقه هستم

وضعیت فعلی خاورمیانه به سمت اضمحلال قدرت و توان و ظرفیت کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه پیش می رود که اسراییل برنده نهایی آن خواهد بود

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شفقنا، حسین موسویان در گفتگویی نگرانی خود را از اجرای یک سناریوی بزرگ در منطقه مطرح می کند؛ سناریویی که ظاهر آن رقابت ژئوپلیتیکی قدرت های منطقه و باطن آن فروپاشی قدرت های اسلامی منطقه خاورمیانه باشد.در ادامه چکیده ای از مصاحبه موسویان دیپلمات ایرانی را می خوانید.

ارتش های جهان اسلام یا درحال تضیف شدن و یا نابود و مضمحل شدند و متقابلا ارتش اسراییل بدون کمترین چالش بطرز عجیبی در حال تقویت و توسعه است. وقت آن رسیده که استراتژیست های جهان اسلام مقداری تامل کنند و چاره ای بیندیشند.

امروز عملا این تل آویو است که ریاض را مدیریت می کند.

تقویت گروهای تروریستی برای بی ثبات کردن کشورهای اسلامی است.

تلاش ها برای تقویت و مشروعیت بخشیدن به منافقین علیه ایران نیز در همین راستا صورت می گیرد.(حمایت عربستان از منافقین)

شرایط منطقه به گونه ای است که هیچ کشوری در منطقه نخواهد توانست ساختار منطقه را به نفع خود تغییر دهد و در نهایت همه بازنده خواهند بود.

استراتژی ایران باید برمبنای ساماندهی همکاری جمعی در منطقه باشد در این راستا گفتگو با قدرت های منطقه و اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل اجتناب ناپذیر خواهد بود. در غیر اینصورت سناریوی طراحی شده برای خاورمیانه پیش خواهد رفت و همه از جمله ایران بازنده خواهد بود.

لندن باید با درک این واقعیت و اصلاح آثار آن، در مورد نحوه روابط با ایران تجدید نظر کند و روابطی نو بر اساس احترام متقابل، عدم مداخله و محترم شمردن حاکمیت ملی ایران باشد.

اینکه کلینتون برنده باشد یا ترامپ، قابل پیش بینی نیست؛ اما دو نکته مهم است: اول : هر دو کاندیدا شرایط علیه ایران را نسبت به دوره اوباما سخت تر خواهند کرد.دوم : این روشن است که ایران و آمریکا هیچکدام نمی توانند به هم اعتماد کنند.

اگر منافع ملی ایران در افزایش تشنج و درگیری با آمریکا باشد که هر دو کاندیدای فعلی برای تحقق چنین خواسته ای مناسب هستند و شاید هم ترامپ مطلوب تر باشد.

اما اگر عدم افزایش خصومت بطور اجماعی مورد نظر دستگاهای تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور باشد که: اولا : باید از باقیمانده زمان ریاست جمهوری اوباما استفاده کنند. ثانیا: باید از هم اکنون برای هردو کاندیدای فعلی ریاست جمهوری آمریکا طرح و برنامه ای داشته باشند که بتوان افزایش خصومت و تقابل را مدیریت و کنترل کرد.

202/201

کد خبر: 668900

وب گردی

وب گردی