شنبه؛ دوره آموزش زبان فارسی به دانشجویان ترکیه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

دوره آموزش زبان فارسی برای برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانشجویان ترکیه‌ای ، از روز شنبه 23 مرداد در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ چهارشنبه 13 اسفند 1393 تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد سعدی با حضور دکتر میرزاده و دکتر حدادعادل به امضا رسید.

دکتر حدادعادل در این جلسه ضمن ابراز خوشحالی از این شرایط به وجود آمده برای امضای این تفاهم نامه عنوان کرد: زبان فارسی یک رکن اصلی ملیت ماست و برای گسترش این زبان باید از تمامی ظرفیت‌ها اضافه کرد. دانشگاه آزاد نیز با گستردگی خود می‌تواند کمک بزرگی به پیشبرد و گسترش زبان فارسی بکند و ما نیز از کمک این دانشگاه استقبال کردیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این جلسه با ابراز خرسندی از حضور در بنیاد سعدی تاکید کرد: برای بنده و همکارانم باعث افتخار است که در این جایگاه حضور پیدا کردیم تا بتوانیم برای توسعه زبان فارسی که همه ریشهٔ ماست، قدمی برداریم. همان طور که دکتر حدادعادل تاکید کردند، این زبان رکن هویت ما است و ما با جان و دل آمادگی هرگونه همراهی و سرمایه گذاری برای توسعه این زبان شیرین را که امیدواریم زبان اهل بهشت هم باشد داریم.

اما دکتر میرزاده درباره مفاد این قرارداد گفته بود: ما از انعقاد این تفاهم نامه بسیار خوشحالیم و تعهد می‌دهیم که بنیاد سعدی بتواند در گسترش زبان فارسی روی کمک دانشگاه آزاد اسلامی حساب ویژه باز کند. خوشبختانه در این قرارداد آیتم‌های خوبی دیده شده است که یکی از آنها اجرای طرح مشترک بین دانشگاه و بنیاد سعدی و تبادل اسناد و مدارک علمی، تبادل تجربیات و روش های نوین در تدریس، تهیه و تدوین متون و راه اندازی کارگاه های آموزشی، دعوت از استادان در همایش های علمی و هم اندیشی های علمی و پژوهشی، چاپ کتاب و تهیه مجلات است.

وی افزود: این قرارداد برای ۲ سال منعقد شده‌‌ و من مطمئن هستم با علاقه‌ای که در دو طرف تفاهم نامه وجود دارد، می‌تواند طولانی‌تر از این هم همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد سعدی برقرار باشد.

حالا و پس از گذشت حدود یکسال و نیم از این قرارداد، در یک زمینه این قرارداد در حال عملیاتی شدن است. براین اساس 30 نفر از دانشجویان برگزیده المپیاد زبان فارسی ترکیه‌ای با حضور در تهران و در دانشگاه آزاد اسلامی در یک دوره 16 روزه آموزشی زبان فارسی را آموزش می بینند.

میرزاده و حدادعادل در اختتامیه آموزش زبان فارسی به 30 برگزیده المپیاد زبان فارسی دانشجویان ترکیه‌ای

دربندی معاون بین‌الملل بنیاد سعدی درباره برگزاری دوره فارسی‌آموزی برای دانشجویان ترکیه‌ای می گوید: «روز شنبه 23 مرداد افتتاحیه و 8 شهریور اختتامیه این دوره در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. این دانشجویان فارسی دوست، هر روز صبح و عصر کلاس دارند و دو بخش آموزش زبان‌ و ادبیات در این دوره درنظر گرفته شده است. بعداز ظهرها نیز بازدیدهای فرهنگی از مکان‌هایی مثل برج میلاد، کاخ سعدآباد، جماران، موزه ملک، کتابخانه ملی و ... انجام می‌شود و دانشجویان ترکیه‌ای در پایان دوره، سفر سه روزه‌ای به اصفهان دارند.»

همچنین معاون بین الملل بنیاد سعدی اضافه میکند: معاون بین‌الملل بنیاد سعدی گفت: «افتتاحیه این دوره با حضور دکتر سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود و قرار است در اختتامیه دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حداد عادل رئیس بنیاد سعدی حضور داشته باشند.

یکی از ارگان‌هایی که به حفظ و پاسداشت زبان‌وادبیات فارسی کمک شایانی می‌کند، دانشگاه آزاد اسلامی است

دربندی درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در حفظ و گسترش زبان‌وادبیات فارسی در داخل و خارج کشور اضافه می کند: «در نشستی که با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی فعالیت‌های این دانشگاه را تشریح کرد. دکتر حداد عادل نیز از این حساسیت دانشگاه بسیار خوشحال شدند و ما فکر می‌کنیم یکی از ارگان‌هایی که در داخل کشور به حفظ و پاسداشت زبان‌وادبیات فارسی کمک شایانی می‌کند، دانشگاه آزاد اسلامی است.»

دربندی می افزاید: «جای خرسندی است که به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشور اعلام شده است استادان زبان‌وادبیات فارسی آن واحدها که به زبان دیگری هم تسلط دارند، در سایتی ثبت‌نام کنند تا از آنان برای اعزام به خارج از کشور نیز استفاده کنیم.»

400 دانشگاه در جهان یا رشته زبان ‌و ادبیات فارسی تدریس می‌شود و یا رشته شرق‌شناسی دارند

دربندی در ادامه درباره تعداد دانشگاه هایی که زبان فارسی را در جهان آموزش می دهند می گوید: تقریبا 400 دانشگاه در جهان داریم که در آنها یا رشته زبان ‌و ادبیات فارسی تدریس می‌شود و یا رشته شرق‌شناسی دارند که باید واحدهای زبان‌وادبیات فارسی را بگذرانند.

دربندی می افزاید: در بعضی از کشورها مثل روسیه، ترکیه، مصر، سوریه و آذربایجان که شمار دانشجویان علاقه‌مند به زبان فارسی زیاد است، هر سال یک بار المپیاد برگزار می‌کنیم. این المپیاد به این صورت برگزار می‌شود که ابتدا افراد در خود دانشگاه‌ها آزمون می‌دهند. سپس نفرات برتر در مرکز کشور جمع می‌شوند و از صبح تا عصر، آزمون تستی و مصاحبه شفاهی انجام می‌دهند و عصر همان روز نفرات برتر مشخص می‌شوند.

او ادامه می دهد: اواخر سال 94 این المپیاد را در ترکیه برگزار کردیم و 30 نفر از برترین‌‌های دانشگاه‌های ارز‌روم، قونیه، استانبول و آنکارا انتخاب شدند. این افراد هزینه رفت‌وبرگشتشان را پرداخت می‌کنند و در اینجا مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند»

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی اضافه می کند: برای این دوره‌ها با دانشگاه‌هایی که تفاهم‌نامه داریم، مشارکت می‌کنیم و برای این دوره، دانشگاه‌ آزاد اسلامی انتخاب شده است. در دوره‌های قبل نیز با دانشگاه‌ شهیدبهشتی، علامه طباطبایی، دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین و ... همکاری کرده‌ایم.

20101

کد خبر: 668912

وب گردی

وب گردی