یک منبع بلند پایه در دولت عراق گفت : این کشور برای مبارزه با فساد از کارشناسان و محققان بین المللی کمک می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز این اقدام در چارچوب طرح اصلاحات نخست وزیر عراق صورت می گیرد و این کارشناسان تحقیق به بررسی پرونده های فساد اولویت دار مانند قاچاق اموال و دارایی ها از عراق به خارج می پردازند.
به گزارش ایرنا، این منبع اضافه کرد: دولت عراق یادداشت تفاهمی با برنامه توسعه سازمان ملل (یو ان دی پی ) برای بهره گیری از کارشناسان تحقیق در پرونده های بزرگ فساد امضا می کند و این اقدام برای تضمین سلامت و پاکی و بی طرفی تحقیقات و معرفی افراد درگیر در این فسادها به مراجع قضایی صرف نظر از هر سمت و جایگاهی که دارند؛ صورت گرفته است.
به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود؛ یادداشت تفاهم مزبور در چارچوب برنامه اصلاحات نخست وزیر عراق است که از یکسال پیش اعلام شده و برای مقابله با فساد مالی در نظام دولت عراق و خشکاندن منابع مالی آنها تنظیم شده بود.
وی ادامه داد: مشارکت این کارشناسان تحقیق بین المللی زیر نظر دولت و با همکاری سازمان ملل با هدف تضمین بالاترین میزان صحت و بی طرفی و دقت در تحقیقات و تضمین آزادی عمل دستگاه قضایی و هیات بررسی و کمیته های تحقیقاتی از جانب نیروها و جریان های سیاسی و ذی نفوذ است.
این منبع خبری اضافه کرد: این اقدام یکی از گام های بسیار جدی برای مقابله با فساد است به ویژه این که مامورین تحقیقات بین المللی تجربه تحقیقات و بررسی های مشابه بسیاری در سایر کشورها دارند.
وی بیان داشت: یادداشت تفاهم مذکور علاوه بر مقابله با فساد؛ پرونده های اصلاحات در حوزه های دیگر را نیزشامل می شود .
این منبع همچنین گفت: کارشناسان تحقیق بین الملللی با همکاری کارشناسان داخلی عهده دار بررسی پرونده های اولویت دار فسادی از قبیل پرونده های مرتبط با خروج اموال و دارایی ها از عراق و مانند این ها خواهند بود. این اقدام در روند مقابله با فساد و اولویت بندی پرونده های فساد واقعا امیدوار کننده است.
وی ادامه داد: یادداشت تفاهم فوق شامل تامین و برگزاری برنامه های آموزشی فشرده و عملی برای کارشناسان تحقیق عراقی و سایر مراجع ذیربط و نیز فعال سازی سیستم مقابله با فساد در کشور به طور کلی می شود و همین امر نیز به نوبه خود توان و شایستگی کاری کارشناسان تحقیق عراقی را نیز ارتقا می دهد.
این منبع خاطرنشان کرد: تفاهم نامه یاد شده خلاصه فشرده ای از توافق اولیه برای اجرای برنامه اصلاحات است که دبیر کل سازمان ملل در سفر اخیرش به عراق با العبادی برسر آن به توافق رسیده بودند تا امکان بهره گیری از توان کارشناسی و تجربیات عملی کارشناسان تحقیق بین المللی برای اجرای برنامه اصلاحات فراهم شود.این توافق امروز پنج شنبه به امضا می رسد .
حیدر العبادی سال ۲۰۱۶ را سال پایان دادن به فساد در کشور نامگذاری کرده و گفته بود که فساد ربطی به دین و مذهب ندارد بلکه حاصل همدستی افراد فاسد با تروریست ها است.
300300

کد خبر: 668962

وب گردی

وب گردی