پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صنایع کوچک و متوسط

‌معاون سازمان شهرک‌های صنعتی ایران از تزریق ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صنایع کوچک و متوسط تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، ‌غلامرضا سلیمانی در جمع صاحبان صنایع کوچک استان مرکزی که در مجتمع کسب و کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی برگزار شد، گفت: تزریق این میزان اعتبار بر مبنای قانون و میزان تاثیرگذاری واحدهای تولیدی بر ارزش افزوده و نرخ بهره‌وری آنها تعیین شده است.

وی هدف از تخصیص اعتبار مذکور را که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تزریق خواهد شد، احیای صنایع کوچک و متوسط در کشور عنوان کرد.

سلیمانی بیان کرد: طبق ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی به مدیران بانک‌های دولتی و غیردولتی، آن دسته از واحدهای تولیدی که به بانک‌ها معرفی شده‌اند از شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی مستثنی شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ هزار واحد تولیدی در کشور موجود است، افزود: حدود ۸۴ هزار واحد تولیدی کشور از این رقم را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که تا کنون ۱۷ هزار واحد تولیدی متقاضی دریافت این تسهیلات شده‌اند و نوع فعالیت آنان توسط کارشناسان در دست بررسی است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: صنایع کوچک با برخورداری از پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی که مشاهده می‌شود، قادر هستند مشکلاتی مانند بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمدهای نفتی را برطرف کرده و با این اقدام نقش پررنگی در توسعه اقتصاد ایفا کنند.

سلیمانی نامگذاری ۲۱ مردادماه به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک را نشان دهنده نقش موثر آنان در ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: صنایع کوچک به دلیل قابلیت‌های خاص خود نقش پررنگ و مثمرثمری در توسعه بخشی در عرصه‌های مختلف اعم از اشتغالزایی، اقتصادی، افزایش درآمد ملی، افزایش میزان بهره‌وری تولید ناخالص ملی و... بازی می‌کنند.

وی بیان کرد: به سبب سیاست‌های نادرست دولت‌های قبل، صنعتگران و تجار داخل کشور برای سال‌ها از تبادلات تجاری با دنیا محروم شده بودند، اما امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در استان مرکزی اشتیاق نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: دولت قبل با برنامه‌های غیرکارشناسی ساخت ۳۰۰ شهرک صنعتی را به کشور تحمیل کرد که در حال حاضر تامین زیرساخت‌های آن با معضلات بزرگی روبرو شده است.

سلیمانی ادامه داد: تراز تجاری کشور در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۰۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که دستیابی به این رقم نشان از عملکرد مثبت دولت و جلوگیری از ورود کالای قاچاق دارد.

سلیمانی گفت: هرچند در حال حاضر مطالبات شرکت شهرک‌های کشور از صاحبان صنایع به بیش از ۴۳۰۰ میلیارد ریال رسیده است، اما تامین زیرساخت‌ها و شبکه‌های خدماتی و ساخت محورهای مواصلاتی مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی نیز گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی نقش پراهمیتی در اشتغالزایی و افزایش میزان بهره‌وری در تولید دارند، با این حال رسیدگی به مسائل این حوزه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مصطفی آمره اضافه کرد: در چهار ماه ابتدای سال جاری تامین زیرساخت‌های شرکت‌های استان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه تعریف شد که تاکنون ۳۰۰ میلیارد از آن تحقق پیدا کرده است.

وی بر اهمیت تامین به موقع زیرساخت‌های لازم برای شهرک‌ها تاکید کرد و افزود: تامین به موقع این زیرساخت‌ها در گرو همکاری‌های همه‌جانبه دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

/601402

کد خبر: 669008

وب گردی

وب گردی