همکاری 5000 ربات برای تهیه نقشه 3بعدی از کهکشان

5000 ربات در یک پروژه مشترک و با همکاری یکدیگر نحوه تاثیرگذاری "انرژی تاریک" بر جهان ما را به تصویر خواهند کشید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، در کیهان‌شناسی، انرژی تاریک نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همه فضا را در برگرفته و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید.
هزاران ربات پروژه ‌ای را برای ایجاد نقشه‌های سه‌بعدی از کهکشان راه اندازی خواهند کرد تا چگونگی تاثیرگذاری انرژی تاریک بر روی فضا را دریابند.

پروژه طیف‌سنج انرژی تاریک (DESI) که اعضای آن عبارتند از برکلی، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ییل و دانشگاه دورهام، برای ایجاد 5000 ربات که در سال 2019 و در خارج از زمین به فعالیت خواهند پرداخت از وزارت انرژی آمریکا مجوز دریافت کردند.

این ابزار ما را قادر می‌سازد که طی 5 سال تقریبا 40 میلیون کهکشان را اندازه گیری کنیم. این وسیله به ما اجازه می‌دهد از ساختارهای بزرگ مقیاسی با درجه سرخ گرایی(انتقال به سرخ) حداکثر 1.7 نقشه سه بعدی بسازیم.

اطلاعات به دست آمده به ما در درک نحوه تغییر جهان هستی در طول زمان و درک بهتر انرژی تاریک کمک می‌کند.

نمونه آزمایشی ساخته شده که مبتنی بر یک سیستم متشکل از 10 ربات بوده و پروتو دسی نام گرفته در آگوست و سپتامبر امسال بر روی تلسکوپ مایال در رصدخانه ملی کیت‌پیک ایالت آریزونا نصب خواهد شد.

این ربات‌های استوانه‌ای فیبرهای نوری به عرض 107 میلیونیوم متر را در خود دارند و به واسطه آن می‌توانند نقاط خاصی از آسمان را برای دریافت نوری که از اجرام آسمانی دور مانند ستاره‌ها، اختروش‌ها و کهکشان‌ها ساطع می‌شود را هدف بگیرند.

این ربات ها با اندازه گیری نور ساطع شونده امکان تعیین سرعت دور شدن کهکشان‌های مختلف از کره زمین را فراهم می‌کنند. چالش اصلی در اندازه گیری سرعت این همه کهکشان، به کارگیری همزمان تمام ربات‌های سنجش نور به هنگام حرکت در موقعیت‌های جدید است.اما محققان امیدوارند که بتوانند این کار را با موفقیت انجام دهند.

پس از انجام این پروژه دانشمندان آزمایشگاه برکلی قادر خواهند بود تا دهها هزار کهکشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

20104

کد خبر: 669034

وب گردی

وب گردی