واکنش عضو دفتر امام به صوت منتشره از آیت الله منتظری

عضو دفتر امام خمینی به نوار سخنان منتشر شده از مرحوم آیت الله منتظری پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این سخنان را مطالب جدیدی ندانست و با بیان اینکه اینگونه مطالب در خاطرات منسوب به ایشان نیز دیده می شود، اظهار داشت: اولا محتوای این جلسه به صورت ناقص و مشحون از اغلاط و تحریف هاست و فلسفه وجودی این جلسه و مسائلی که در آن گذشته به صورت واضح برای کسی که سخنان آقای منتظری را می شنود معلوم نیست. اما به طور کلی باید بگویم صحبت هایی که در بیانات آقای منتظری هست به دور از انصاف و همراه با پیش داوری هایی است که تحلیل اطرافیان موذی و کسانی است که می خواستند از موقعیت آقای منتظری استفاده کنند و از سالها قبل به ایشان القاء می کردند و من فکر می کنم لازم است اهداف این افراد را مورد اشاره قرار دهم.

از یادگار امام یک چهره غیر واقعی نشان داده شده است

وی در ادامه افزود: اصولا نسبت هایی که آقای منتظری به مرحوم یادگار امام دادند نسبت های ناروا و غلطی است و من در برخی مصاحبه ها و سخنان قبل گفته ام که بیشترین ظلم و جفایی که به مرحوم یادگار امام در خاطرات و سخنان آقای منتظری شده این است که از ایشان یک چهره غیر واقعی نشان داده شده است؛ چرا که ما در سالهایی که افتخار همنشینی با یادگار امام داشتیم جز رأفت و رحمت و تلاش برای هموار کردن مسیرهای قانونی و اجرای قانون در کشور از ایشان ندیدیم و همه کسانی که در تحلیل زندگی ایشان دقت کرده اند می دانند مرحوم حاج احمد آقا در بخش وسیعی از ادوار زندگی روحیه مسالمت آمیزی داشته و حتی متهم به سازش کاری با جریاناتی بوده اند که مورد سوال مردم بوده اند. بنابراین، هیچ کس تصور نمی کند که ایشان یک روحیه خشن و توام با برخوردهای غیر منضبط و غیر قانونی حتی با مخالفین و معاندین نظام داشته باشند.

انصاری تأکید کرد: آنچه در این سخنان به یادگار امام نسبت داده شده قطعا دور از انصاف و وجدان اخلاقی است و هرکس چنین اظهاراتی می کند مطمئنا با اهداف خاص، دروغ و جعل همراه است؛ البته کسی منکر آن نیست که ایشان در همه عرصه ها مشاور و مورد اعتماد امام بودند. ایشان کسی بوده که امام در عرصه های مختلف از نظر ایشان استفاده می کرده اند اما هیچ گاه تلاش نکردند و در موقعیتی نبودند که ذهن امام را نسبت به یک مساله مهم قضایی که سرنوشت یک جریان خاص سیاسی کشور به آن پیوند خورده به گونه دیگری منحرف کنند و مطالب را به گونه دیگری منعکس کنند.

یک نسبت ناروا

عضو دفتر امام تأکید کرد: در مورد ادعای آقای منتظری کرده مبنی بر اینکه آقای احمدی(حاکم شرع خوزستان) به جماران آمده و خواسته اند از طریق بنده و یادگار امام مطالب خود را با امام مطرح کنند و ما اظهار کرده ایم که فقط باید دستبوسی کنند و مطالب را به گونه دیگری منتقل کنند تا جایی که در خاطرم هست، اتفاق اینچنینی اصلا وجود نداشته و بنده کوچکتر از آن بودم که در بحثی که یک طرف آن پیغام آقای منتظری بود و یک طرف دیگر آن رفتار قوه قضاییه با زندانیان بوده و ملاقات نیز مربوط به فردی است که واسط قوه قضائیه و آقای منتظری و امام بوده، بخواهم مسیر را تغییر دهم. اصلا جایگاه و حوزه اختیار و مسئولیت ما اصلا اینگونه نبوده است و این نسبت ناروایی است.

امام تا پایان عمر نسبت به مخالفین دعوت به برخورد در چارچوب مقررات داشتند

حجت الاسلام و المسلمین انصاری یادآور شد: مساله منافقین مساله مهمی در دیدگاه امام بوده است و با توجه به شناخت امام از این جریان در قبل از انقلاب و نیز بعد از انقلاب با حوادث تلخی که رقم زدند و ذهن امام را مشغول کردند، این امر مساله ای نبوده که با سخنان ما امام تصمیمات مقطعی یا احساسی نسبت به آنها داشته باشند، بلکه تصمیمات ایشان نشأت گرفته از روح فرهنگ و قضاوت اسلامی بوده. تا جایی که من سراغ دارم ایشان از ابتدای انقلاب تا پایان عمر نسبت به مخالفین دعوت به برخورد در چارچوب مقررات داشتند و با کسانی که به ایشان مراجعه می کردند بر عطوفت اسلامی تاکید می کردند و پرونده های گزارش های قوه قضاییه در مورد برخورد با زندانیان حاکی از این است که امام تحت هیچ شرایطی تحت تاثیراحساساتی که برخی مدعیان ادعا می کنند قرار نمی گرفت.

وی گفت: قضیه همراهی منافقین با صدام امری نیست که کسی کتمان کند، قضیه عملیات مرصاد و جنگ رسمی منافقین علیه ایران بعد از پذیرش قطعنامه قابل چشم پوشی نیست؛ عملیات آنها قبل از عملیات مرصاد و کشتار حدود 17 هزار نفر انسان انقلابی مومن و در جایگاه خدمت به مردم، قابل پنهان کردن نیست و اسناد آنها در موسسه تنظیم و نشر آثار امام موجود است.

عضو دفتر امام تصریح کرد: پرونده سیاه منافقین به گونه ای نیست که بگوییم کسی با آنها باید از موضع رأفت اسلامی برخورد می کرد. اما بنده از نزدیک شاهد بودم و اخوی من که مدتی رئیس سازمان زندانها بودندند شاهد است که ن وقتی خدمت امام می رفت امام در مورد منافقین و غیر منافقین توصیه به رافت و رحمت اسلامی و برخورد قانونی داشتند.

رسانه هایی که در دوره ای علیه آقای منتظری مصاحبه پخش می کردند امروز داعیه دفاع از ایشان دارند

وی گفت: درشرایطی که عناصر وهابی و تکفیری ها و داعشی که پدیدآورنده این همه فجایع به نام اسلام هستند و در پاریس منافقین را تایید می کنند ، امروز بیرون آمدن چنین نوارها و سخنانی حاکی از این دارد که دست هایی که آقای منتظری را از نظام جدا کردند و از ارتباط با امام جدا کردند و ذهن ایشان را از مسائل غیرواقعی آلوده کردند و دفاع ایشان از لیبرال ها، منافقین و.. را ایجاد کردند این نوارها را از طریق صداهایی که حتی یک روز با نظام، انقلاب، امام و حتی خود آقای منتظری دوستی نداشته اند منتشر می کنند و ما یادمان نمی رود مصاحبه هایی را که این رسانه ها در دوره ای علیه آقای منتظری پخش می کردند و امروز داعیه دفاع از ایشان دارند.

انصاری اظهار کرد: ما نمی گوییم مردم این نوارها را گوش کنند، چرا که قبلا هم خاطرات ایشان منتشر شده و مجموع اینها حکایت دارد جریانی که قبلا کار می کرده امروز هم اهدافی همچون تفرقه در صفوف ملت و برگرداندن افکار و نیاتی دارد که پبوند مردم و امام را از بین ببرند. البته این حرفها نتیجه عکس دارد و کسی از امام برنگشته است و از اخلاق و منش امام عدول نکرده است.

این کارها صحنه گردانی برای استکبار جهانی و القاء شبهات است

وی گفت: این کارها صحنه گردانی برای استکبار جهانی و القاء شبهات است. من ضمن توصیه به اینکه مردم با این سخنان وقت خود را نگذرانند، اما می گوییم که سخنان پایانی در این نوار از قول مرحوم آقای اشراقی و.. پاسخگوی شبهاتی است که آقای منتظری در این جلسه مطرح کرده و اگر کسی این قسمت پایانی را گوش کند متوجه می شود که بسباری از سخنان آقای منتظری در همان جلسه رد شده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: ان شاء الله در فرصت مناسب به ابعاد مختلف این موضوع کلیدی که از سوالات جامعه است می پردازم و خاطرات مفصلی از ملاقات هایی که با آقای منتظری و اطرافیانشان و نیز خاطراتم از اطرافیان ایشان در زندان قبل از انقلاب که آقای منتظری تا آخر از آنها دفاع می کرد و دستشان به خون مظلومان آغشته بود بیان خواهم کرد و نیات این افراد در دوران حیات سیاسی شان در تخریب چهره های خدوم نظام مثل رهبر معظم انقلاب، آیت الله هاشمی، موسوی اردبیلی و... را خواهم گفت.

آقای منتظری از جدایی از امام هیچ نفعی نبرد

وی افزود: اما تعجب می کنم افرادی که از بسیاری از اطلاعات همانند ما آگاهی دارند و می دانند آقای منتظری فرد ساده لوحی بوده این مطالب را مطرح می کنند؛ باید بگویم مظلومیت ها و غربت هایی که اینها نام می گذارند خود اینها برای آقای منتظری ایجاد کردند و با ترفند ها و حیله ها ایشان را از پیکره نظام اسلامی جدا کردند.

انصاری در ادامه گفت: امیدواریم کسانی که با هر انگیزه ای که این کارها را ترویج می کنند وخوراک به دست رسانه های بیگانه می دهند بدانند که آقای منتظری از جدایی از امام هیچ نفعی نبرد، از خاطراتی که مشحون از خلاف واقع و دروغهاست هیچ نفعی نبرده و بعد از این هم اگر کسانی فکر می کنند برای ادامه حیات سیاسی خودشان فکر می کنند می توانند به این مطالب تمسک جویند نفعی نخواهند برد و فقط آب به آسیاب دشمن ریختن است وهر روز که این حرفها مطرح می شوند صهونیست ها و کسانی که از نظام سیلی خوردند خوشحال می شوند. این کارها خاصیت بیشتری ندارند و عرض خود می برند و زحمت ما و کسانی را می دارند که به واقعیت زندگی آقای منتظری و اطرافیان ایشان آشنایی کامل دارند.

هنوز پشت پرده زندگی و خاطرات آقای منتظری حقایق ناگفته است

وی با بیان اینکه بنده هیچ در زمان ارتباط آقای منتظری با امام و چه در زمان فاصله گرفتن ایشان از امام مایل نبودم مطالبی را در مورد ایشان بیان کنم، گفت: در عین حال هنوز پشت پرده زندگی و خاطرات آقای منتظری حقایق ناگفته است که به موقع باید بیان شود و اگر حرفی زده شود جامعه از اسناد و واقعیات می تواند پی ببرد که ایشان به امام، نظام، خود و هوادارانش که افکار پاک و بعضا بدون اطلاعات دقیق از سیر تاریخی است، ظلم کرده اند و امیدوارم کسانی که این نوار را منتشر کرده اند متنبه شوند و دیگر تکرار کنند.

انصاری در خصوص مقطع زمانی انتشار این نوار صوتی اظهار کرد: به نظر من طرح این مسائل در موقعیت کنونی در راستای تطهیر و توجیه همنشینی منافقین با جنایتکاران آل سعود و انحراف ذهن مردم از نقش آنها در عملیات مرصاد است؛ ضمن آنکه با توجه به اعلام آمادگی رئیس قوه قضائیه برای گفت و گو با اتحادیه اروپا در مورد موضوع حقوق بشر بیان این مطالب در راستای سمپاشی و تخریب فضای کنونی است.

وی در پایان گفت: طبیعتا از رسانه ای که آبشخور آن پیر استعمار است انتظاری غیر از این نیست که به این مسائل دامن بزند.

201/201

کد خبر: 669047

وب گردی

وب گردی