تحلیلگر سابق سیا: اردوغان برای جلوگیری از انزوای ترکیه به روسیه نیاز دارد

تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" بر این باور است که اردوغان برای جلوگیری از انزوای ترکیه توسط آمریکا و متحدانش، به روابط مجدد سیاسی و اقتصادی با روسیه نیاز دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، جان کریاکو تحلیلگر سابق سیا تاکید کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درک کرده است که به از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی با روسیه نیاز دارد تا مانع از آن شود که آمریکا و متحدانش، او را منزوی کنند.

به گزارش تسنیم، وی در ادامه تصریح کرد: اردوغان درک کرده است که روابط آنکارا با روسیه و آمریکا را بسیار زیاد تحت فشار قرار داده و موجب دوری ترکیه از این دو کشور شده است. شما نمی توانید یک کشور را تهدید کنید و سپس کشور دیگر را متهم کنید که قصد سرنگونی دولت شما را دارد، آن هم بدون اتهام زنی. پس فرصت بازسازی روابط فرارسیده است.

پس از وقوع کودتای نظامی نافرجام ماه گذشته در ترکیه، اردوغان تصمیم گرفت تا روابط اقتصادی و سیاسی با روسیه را تقویت نماید. این در شرایطی بود که واکنش رهبران غربی به اقدامات سرکوب گرایانه اردوغان پس از کودتای اخیر، با مخالفت شدید آنکارا روبرو شده است.

در دیدار اخیر اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سن پیترزبورگ، رئیس جمهور ترکیه با اتخاذ تدابیری برای رونق روابط اقتصادی و سیاسی دو جانبه موافقت کرده است.

کریاکو گفت: اولویت اصلی اردوغان این است که روابط مشترک با روسیه را بازسازی کرده و حجم مبادلات تجاری را به بیش از 100 میلیارد دلار افزایش دهد، هدفی که 2 کشور پیش از تیره شدن روابط به واسطه سرنگونی جنگنده روسی توسط هواپیماهای ترکیه، قصد تحقق آن را داشتند.

مقام‌های دولت ترکیه بارها آمریکا را به حمایت از کودتای نافرجام 15 جولای متهم کرده‌اند که این مساله موجب افزایش تنش در روابط آنکارا و واشنگتن و رشد فزاینده احساسات ضد آمریکایی در ترکیه شده است.

303300

کد خبر: 669049

وب گردی

وب گردی