تدوین آیین نامه ای برای توجه به نمای ساختمان در تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران به شهری بی هویت تبدیل شده است چرا که نیمی از سازنده ها از نمونه های موجود در کشورهای دیگر تقلید می کنند و نمای ساختمان ها به صورتی ناهمگون ایجاد شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، مهدی چمران به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون استفاده از معماری ایرانی _ اسلامی در بناها و ساختمان های جدید، اشاره کرد و گفت: ایشان تاکید دارند؛ معماری شهری باید به گونه ای باشد که انضباط و آرامش شهری را در بر داشته باشد.

او با بیان اینکه بر همین اساس در دور چهارم شورای شهر موضوع معماری و منظر شهری را پیگیری کردیم، گفت: نظام نامه معماری ایرانی _ اسلامی در کمیسیون شهرسازی و معماری مطرح شده است که باید آیین نامه ای مشخص برای اجرایی شدن آن تدوین شود تا نمای ساختمان ها همان گونه که نقشه و سازه در صدور پروانه اهمیت دارد، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه در دور دوم شورای شهر سه مصوبه در خصوص سیما و منظر شهری و همچنین مشوق هایی برای سازندگان بناها با معماری ایرانی _ اسلامی داشتیم، افزود: اگر چه در آن زمان این مصوبات به دلایلی اجرایی نشد اما در شورای سوم این مصوبات تکمیل و تا حدودی نیز اجرایی شد.

چمران با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت بنا باید مورد توجه قرار بگیرد،گفت: این موضوع باید از همان ابتدای امر طراحی و برنامه ریزی شود چرا که در غیر این صورت شاهد بناهای بی هویتی در شهر خواهیم بود.

او به اقدامات غیر اصولی در زمینه طراحی بناهای جدید اشاره کرد و گفت: امروز شاهدیم که در ابتدا داخل ساختمان طراحی و پس از آن درباره طراحی نما تصمیم گیری می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر به بناهایی که برای فخر فروشی صاحبان آن به دیگران ساخته شده اند، اشاره کرد و گفت: بسیاری از این بناها شایسته معماری اصیل ایرانی نیست این در حالی است که معماری ما سابقه تاریخی دارد به طوری که می توان آن را از بزرگترین نمادهای فرهنگ و تمدن کشور دانست.

20103

کد خبر: 669183

وب گردی

وب گردی