روزانه 45 میلیون کیسه پلاستیکی توسط خانواده‌های ایرانی مصرف می شود

یک فعال محیط زیست با اشاره به استفاده بیش از حد از کیسه های پلاستیکی در کشورگفت: بر اساس تحقیقات انجام شده با مصرف روزانه سه کیسه پلاستیکی توسط هر خانواده ایرانی حدود 45 میلیون کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حسین عبیری گلپایگانی گفت : کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف حدود 400 تا 500 سال در طبیعت ماندگاری دارند و به راحتی تجزیه نمی‌شوند؛ همچنین رها کردن این کیسه‌های پلاستیکی در زمین‌های کشاورزی باعث از بین رفتن حاصلخیزی زمین شده و به گیاهان آسیب می‌زند.

این فعال محیط زیست افزود: بازیافت کیسه‌های پلاستیکی مشکل‌آفرین است؛ ولی ظروف پلاستیکی که ضخیم هستند، راحت‌تر تجزیه می‌شوند و امکان بازیافت بیشتری دارند.

او گفت: برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به محیط زیست و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌توان از کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین استفاده کرد و یا در مواقعی که مجبور به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هستیم، می‌توانیم از آنها چندین بار و به مدت طولانی استفاده کنیم و این کیسه‌های پلاستیکی را بلافاصله به زباله تبدیل نکنیم.

عبیری گفت: چندین سال است که فعالان محیط زیست پیگیری می‌کنند که وزارت نفت مواد نفتی را برای تولید کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در اختیار پتروشیمی قرار ندهد و به جای آن برای تولید ظروف گیاهی سرمایه‌گذاری کند، ولی مسوولان سازمان توجهی به این امر ندارند.

این فعال محیط زیست درباره تولید کیسه‌های تجزیه‌پذیر گفت: متأسفانه موسسه ملی استاندارد هنوز این کیسه‌های تجزیه‌پذیر را تأیید نکرده است.

عبیری در پایان گفت: در سال 2012 در اروپا تولید کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف ممنوع اعلام شد و به جای آن از مواد جایگزین استفاده می‌کنند.

20103

کد خبر: 669236

وب گردی

وب گردی