اندر حکایت  هفت خوان گرفتن کارت ملی هوشمند / نامهربانی و کج خلقی مسئولان  باجه ها

اگر قصد گرفتن کارت ملی هوشمند را دارید، این گزارش شما را با مسیر پیچ و خم این امر آشنا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،اوایل دیماه بود که به فکرم رسید برای تعویض کارت ملی ام اقدام کنم. سرچ مختصری انجام دادم و فهمیدم که باید از طریق سامانه www.ncr.ir نوبت گیری کنم، کاری که کمتر از 5 دقیقه زمان بر بود و اگر خودت انجام نمی دادی باید کلی راه تا محل های تعیین شده می رفتی و برای نوبت گیری 5 هزار تومان پرداخت می کردی و بعد دوباره برای تکمیل مراحل در زمان تعیین شده به همان شعبه مراجعه می کردی. (قطعا سالمندان نمی توانند از اینترنت برای اینکار بهره ببرند.)

روز 27 دیماه نوبت من برای مراجعه و تکمیل پرونده بود. به پیشخوان الکترونیک هویت ملی کد 5 پایین تر از تقاطع بهشتی – ولیعصر روبروی مخابرات مراجعه کردم. خبری از شلوغی نبود و سه نفر قبل از من در حال انجام مراحل بودند؛ آقایی که پشت پیشخوان بود، خیلی مبادی آداب مراحل را برای ارباب رجوع توضیح می داد و خودش مرحله عکس و اخذ اثر انگشت را با خوش رویی انجام می داد و حتی از صاحبان عکس نظرشان را می پرسید و اگر مطلوب نبود دوباره این مرحله را تکرار می کرد.

یک نفر به من مانده که پسری وارد شد و پس از صحبتی که با منشی دفتر انجام داد ناگهان جو خوب و عجیب دفتر به جهنی بدل شد؛ همان آقای خوش رو شروع کرد به فحاشی و ناسزا به کادر دفتر و آن پسری که وارد شده بود! ظاهرا عکس شخص دیگر برای این آقا درج شده بود!!! (در حالی که به بهانه اینکه این عکس ها باید به صورت دیجیتال برای تشخیص هویت، در لحظه به سازمان ثبت احوال ارسال شود، در این مرحله عکاسی در محل انجام می شود و هزینه آن نیز از افراد اخذ می شود.)

خلاصه آنکه آقای متصدی عصبانی سیگارش را برداشت و از دفتر بیرون رفت و من و افراد منتظر بعد من بلاتکلیف نیم ساعت منتظر ماندیم. کم کم که صدای اعتراض بلند شد، یکی از منشی ها که از دست آقای متصدی هم ناراحت بود بلند گفت "نوبت کیه؟ پاشو بیا" من هم با ترس و لرز رفتم و ایشان بدون نگاه کردن به دوربین عکس را گرفت (اصلا متوجه نشدم کی گفت بشین و اصلا در کادر بودم یا خیر!) 26 هزار تومان هم هزینه برای این مراحل از من اخذ کردند.

با اینکه قبلا راجع به هزینه صدور کارت ملی تحقیق کرده بودم، متوجه نشدم که رقم درست چقدر بود.

حسین مهری، معاون وزیر ارتباطات، در مصاحبه ای که با افکار خبر 19 مرداد ماه 94 انجام داده بود هزینه دریافت کارت ملی را 10 هزار تومان و با ارزش افزوده!!! 10 هزار 900 تومان عنوان کرده بود و از تلاش برای کاهش و به حداقل رساندن این مبلغ سخن گفته بود؛ غیر از این مصاحبه هیچ منبع موثق دیگری که در آن هزینه ها به طور رسمی اعلام شده باشد وجود ندارد، مگر یک سایت موسوم به اداره ثبت احوال استان فارس! در این سایت لیست تعرفه خدمات مربوط به سال 94 ذکر شده است و هزینه صدور کارت ملی هوشمند با ارائه کارت ملی قدیمی 23 هزار تومان و بدون ارائه کارت ملی قدیمی 26 هزار تومان ذکر شده بود. خب من که کارت ملی قدیمی ام را داشتم و همان روز 27 دیماه نیز همراهم برده بودم؛ اما نه بر روی در و دیوار آن دفتر حرفی از ارائه آن زده شده بود و نه شخصی راجع به این موضوع از من سوال پرسید و من قربانی این بازی شدم!

پس از تکمیل پرونده به من اعلام کردند که در زمان صدور کارت به شما اس ام اس داده می شود که برای دریافت مراجعه کنم. تا به امروز 19 تیرماه 95 چنین اس ام اسی به من ارسال نشد و پس از مراجعه به همان سایت نوبت گیری متوجه شدم که کارتم آماده است و باید به همان محل تعیین شده!!! مراجعه کنم که در مراجعه به پیشخوان الکترونیک هویت ملی متوجه شدم باید به دفتر ثبت احوال ابوسعید بروم!

در مراجعه به آن دفتر از بی مهری و بد و کج رفتاری خانم باجه 2 که بگذریم مشخص شد که باید به دفتر پست مرکزی لشگر بروم و روز بعد خدا نصیب گرگ بیابان نکند در پست مرکزی لشگر با سیل جمعیت مردم مواجه شدم و پس از صبر دو ساعته معلوم شد کارت ملی من آنجا نیست و باید به یک مرکز پیشخوان دولت مراجعه کنم که پس از مراجعه و پس از انتظار یک ساعته به دلیل قطعی سیستم نهایتا کارت من تحویل شد و 2 هزار تومان !!! هم هزینه فعال سازی کارت پرداخت کردم هزینه ای که به گمانم شیرینی بچه های مرکز پیشخوان دولت بود.

به طور خلاصه اگر قرار است 70 میلیون آدم بدون لعن و نفرین کارت ملی هوشمند دریافت کنند باید که مسائل زیر را در این فرایند اصلاح کنید:

1- روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور برای تشریح روند دریافت کارت ملی به زبان ساده در صدا و سیما اقدام کند (هزینه برای تهیه این پیام فکر نمی کنم بخش زیادی از بودجه جاری این سازمان را شامل شود)

2- در این تیزر یا پیام معرفی که قرار است ساخته شود هزینه ها به صراحت و با جزئیات به مردم ابلاغ شود.

3- نظارت کافی برای جلوگیری از اشتباهاتی نظیر عوض شدن عکس که در دفتر پیشخوان رخ داد، وجود داشته باشد؛ به هر حال حق انتخاب عکس و عکاسی مد نظر از شهروندان سلب شده که چنین اشتباهاتی صورت نگیرد و هزینه آن هم اخذ شده است.

4- از افزودن هزینه های اضافی مانند اخذ نوبت!!! و دریافت وجه بابت این موضوع جلوگیری شود.

5- سیستمی برای درج شکایات به طور ویژه از متصدیان بدرفتار این پیشخوان ها و دریافت کنندگان هزینه های اضافی ایجاد شود و به شکایات رسیدگی شود.

6- اگر قرار است تا پایان سال 95 همه کارت هوشمند خود را دریافت کنند، برای فرهنگ سازی و الزام شهروندان برای انجام آن زودتر اقدام کنید؛ فکر می کنم همین الان هم دیر شده باشد.

105105

کد خبر: 669254

وب گردی

وب گردی