ریشه سوالات نمایندگان مجلس از دولتی ها

عضو کمسیون اجتماعی مجلس در خصوص سوالات، تذکرات و استیضاح هایی که علیه دولت یازدهم از سوی مجلس نهم اتفاق افتاد گفت: اینکه گمان کنیم مجلس با دولت دشمنی دارد یا به دنبال حاشیه سازی و سهم خواهی هستند، تفکر درستی نیست زیرا در این صورت ماهیت مجلس را اشتباهی گرفته ایم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آستان، علیرضا محجوب با تاکید بر اینکه ماهیت نمایندگی مجلس، سوال و تذکر به دولت است، گفت: بارها شاهد بوده ایم که نمایندگان حامی دولت از وزرا سوال کرده اند و حتی علیه وزیری امضای استیضاح جمع کرده اند. در این صورت کمال کم لطفی است که گمان کنیم کینه و دشمنی یا عداوت شخصی در این تصمیم نمایندگان دخلیل بوده است.

وی با پذیرفتن اینکه امکان دارد برخی نمایندگان نیز به دنبال سهم خواهی بروند یا به دلیل خصومت با دولت به صورت مکرر سوال مطرح کنند، گفت: اگر به این سوالات نیز نگاه کنیم، متوجه می شویم که ریشه آنها در مشکلات مدیریتی کشور بوده و اگر هم سوال مطرح شده، نماینده به دنبال بروز مشکلی رفته و به جایی رسیده که احساس کرده باید در قالب سوال یا تذکر به وزیر مربوطه واکنش مناسب نشان دهد.

محجوب با اشاره به اینکه بارها شاهد بوده ایم که برای نماینده ای سوال پیش آمده اما وزیر مربوطه فرصت پاسخگویی نداشته است، گفت: در این صورت نماینده مجبور شده تا وزیر را به صحن علنی دعوت کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر وزرا و مسوولان گوش به زنگ باشند، هرگز سوال و تذکر و استیضاح پیش نمی آید، گفت: تنها راه کاش سوال و تذکر، همکاری و هماهنگی بین نمایندگان مجلس با معاونتهای پارلمانی دستگاههاست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه بارها اتفاق افتاده که چند نماینده با یک وزیر در مورد یک موضوع خاص مذاکره کرده اند اما به نتیجه نرسیده اند، گفت: این سوالات به صحن علنی مجلس کشیده می شود و اگر در صحن علنی نماینده قانع شد که نیازی به رای گیری نیست و اگر قانع نشد، نظر مجلس را در قالب رای گیری جویا می شوند و متوجه می شویم که این مشکل بسیاری از نمایندگان بوده و چون نظر بیشتر نمایندگان منفی بوده، به وزیر مربوطه کارت زرد داده اند.

وی با انتقاد از کسانی که گمان می کنند عملکرد معاون پارلمانی در کاهش سوالات موثر است، گفت: معاون پارلمانی رابط بین رییس جمهور با مجلس است و می بایست مشکلات مجلس با دولت را به گوش رییس جمهور برساند.

محجوب با اشاره به اینکه در مجلس نهم مخالفان دولت تعداد زیادی بودند، گفت: با وجود این همه مخالف، هرگز سوالی از رییس جمهور مطرح نبود در حالی که در دولت دهم شاهد بودیم که رییس جمهور مجبور به حضور در مجلس و پاسخگویی به نمایندگان شد. بنابراین می توانیم معاون پارلمانی همان دوره را مقصر بنامیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر معاون پارلمانی رییس جمهور برای کاهش تنشها با معاونتهای دیگر پارلمانی همکاری می کند، کمک به آن دستگاه است، گفت: در شرح وظایف معاون پارلمانی رییس جمهور چیزی به نام رایزنی با نمایندگان برای کاهش مشکلات یک وزارتخانه وجود ندارد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که وظایف مسوولان را به بهانه های گوناگون به هم می ریزند، گفت: اگر هر مسوولی پاسخگو باشد، با مجلس به مشکل نخواهد خورد و اگر کسی در مدیریت مشکلی داشته باشد، با مشکل رو به رو می شود. اگر هم سهم خواهی نماینده ای مطرح باشد، حتی اگر سوالی در صحن علنی مطرح شود بی ربط باشد، از سوی نمایندگان رای نخواهد آورد.

205/201

کد خبر: 669420

وب گردی

وب گردی