کشف ۲۷ کانتینر کالای قاچاق/نقش کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف

گمرک ایران از کشف ۲۷ کانتینر کالای قاچاق خبرداد و اعلام کرد: بار دیگر ردپای کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف در قاچاق این محموله‌ها پیدا شد.

به گزارش ایسکانیوز، گمرک ایران اعلام کرد: تله‌های الکترونیکی گمرک ۲۷ کانتینر کالای قاچاق را در دام سامانه جامع گمرکی انداخت. این تعداد کانتینر کالای قاچاق به دنبال تقاطع‌گیری اطلاعات مندرج در سامانه جامع گمرکی با مانیفست الکترونیکی توسط گمرک شهید رجایی کشف شد و در حالی که اظهار صاحبان کالا به‌صورت الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی ثبت شده بود، داده‌های ورودی با اطلاعات مندرج در مانیفست الکترونیکی که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل در سامانه جامع گمرکی وارد شده بود مغایرت داشت.

ثبت اطلاعات مغایر در سامانه جامع گمرکی و تقاطع‌گیری داده‌ها موجب شد تا هشدارهای الکترونیکی در سامانه به صدا درآید و دستور بررسی‌های بیشتر و کامل‌تر نوع و محتویات کانتینرها صادر شود. به دنبال آن سوابق اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان کالا و اظهارنامه‌های در جریان آنها به‌صورت آنلاین و در لحظه، استخراج و ادامه عملیات گمرکی برای این اشخاص به‌صورت سیستمی قفل شد و بررسی کامل و دقیق محتویات کانتینرها در دستور کار گمرک قرار گرفت.

بنابراین گزارش، با تخلیه کامل کانتینرها مشخص شد نوع کالای اظهاری با محتویات کانتینرها مغایرت دارد. محتویات این کانتینرها شامل ۱۳کانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، ۶کانتینر لوستر و ۸ کانتینر ظروف سرامیک، ظروف چینی، ظروف شیشه، ظروف آلومینیومی و ظروف استیل بود که برابر ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی مشمول قاچاق تشخیص داده شد و تمامی کالاها ضبط گردید.

گمرک ایران چندی است که علاوه بر اظهارنامه صاحبان کالا، اطلاعات دقیق‌تری از کالاهای موجود در محوطه‌های بندری را از شرکت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌کند و این اطلاعات را با اظهار صاحبان کالا تطبیق می‌دهد.

برنامه اصلی گمرک دسترسی به مانیفست بار کشتی‌ها در زمان تخلیه بار است و با هماهنگی گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شده به‌زودی با برقراری ارتباط الکترونیکی میان گمرک و بندر از طریق سامانه جامع گمرکی امکان تبادل داده‌ها میان دو سازمان برقرار شود. بنابر اعلام گمرک اطلاعات مانیفست کشتی، اطلاعات قابل اتکایی هستند و در صورت ورود اطلاعات تخلیه بار از بنادر، زنجیره داده‌ها در سامانه جامع گمرکی تکمیل و کلیه اطلاعات ورودی برمبنای مانیفست الکترونیکی، بارنامه، قبض انبار، اظهارنامه و بیجک انبارها تقاطع‌گیری می‌شود و عملاً امکان تخلف از بین می‌رود.

مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که قبلاً تصویب شده بر لزوم دسترسی گمرک ایران به اطلاعات انبارها و محوطه‌های بندری تأکید دارد.
همچنین به دنبال انهدام یک باند بزرگ قاچاق کالا در بندر شهید رجایی به کمک سامانه جامع گمرکی، دریافت اطلاعات بار به‌صورت مستقیم از بارنامه‌ها طی روزهای اخیر و با استفاده از سامانه جامع گمرکی در گمرک عملیاتی شده است، به نحوی که اظهار فرد ملاک عمل سامانه‌های الکترونیکی گمرک نبوده و فقط صاحبان کالا می‌توانند محتویات بارنامه را اظهار کنند و سیستم دیگر ورود اطلاعات مغایر با بارنامه را اجازه نمی‌دهد.

رد پای کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف در قاچاق این کالاها

گمرک ایران پس از کشف محموله‌های قاچاق یادشده به بررسی سوابق کامل اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان این کالاها پرداخت و بار دیگر ردپای کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف در قاچاق این محموله‌ها پیدا شد. پیگیری‌های بیشتر نشان داد باندهای قاچاق با استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یا اجاره‌ای کالاهای خود را به نام تعدادی افراد بی‌بضاعت و کم‌درآمد ثبت کرده‌اند.

براساس بررسی‌های به‌عمل آمده منشأ اصلی انجام چنین تخلفاتی صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف برای افراد کم‌درآمد است و با این شرایط امکان ردگیری صاحبان اصلی کالاهای قاچاق با مشکلاتی مواجه می‌شود. در بررسی‌های بیشتر مشخص گردید ثبت سفارش این کالاها هم مشکلاتی داشته است و می‌بایست صاحبان کارت‌های بازرگانی صرفاً در رشته‌هایی که فعالیت آنها در شناسنامه کارت ثبت شده، اجازه ثبت سفارش داشته باشند.

در این گزارش آمده است، تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت شده و این امر می‌تواند با مشارکت و همکاری سازمان‌های همجوار گمرک شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم انجام می‌دهند، آسان‌تر کند و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان روزبه‌روز تنگ‌تر نماید.

602/401

کد خبر: 669478

وب گردی

وب گردی