ارزیابی سفیر سابق قرقیزستان از رایزنی های رئیس جمهور در سفر به باکو/ ضرورت همکاری منطقه ای برای مبارزه با افراط گرایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می گوید: سفر اخیر رئیس جمهور به باکو ابتکار جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با روسیه و جمهوری آذربایجان بود.

علی نجفی خوشرودی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به سفراخیر رئیس جمهور به جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ایران با جمهوری آذربایجان مناسبات دوجانبه زیادی دارد و ما دو کشور همسایه و هم مرز هستیم،اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی زیادی داریم و ظرفیت زیادی در روابط مان وجود دارد؛ در حوزه های منطقه ای نیز مسائل زیادی برای گفت و گو داریم، چه در بحث دریای خزر،مسائل و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد از جمله بحث بحران قره باغ.

وی ادامه داد: این سفر از منظر دوجانبه فضای جدیدی در روابط ما باز می کند، در ساختار منطقه ای نیز با توجه به ظرفیت های مشترکی که سه کشور دارند در حوزه ترانزیت و حمل و نقل، در زمینه انرژی، در حوزه تجارت و همچنین بحث دریای خزر این سفر و نشست فرصت خوبی بود که سران سه کشوراین زمینه های همکاری را در عرصه های مختلف بیشتر بررسی کنند.

سفیرسابق ایران در قرقیزستان خاطرنشان کرد:مسائل و مشکلات مشترک زیادی نیز در منطقه وجود دارد که از جمله می توان به مووضع مبارزه با تروریزم و افراط گرایی اشاره کرد که ایجاب می کند کشورهای منطقه برای مبارزه با این پدیده خطرناک رایزنی های خود را گسترش بدهند.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا در دولت گذشته شاهد کمرنگ شدن رابطه ایران و جمهوری آذربایجان بودیم؟ گفت: ما در روابط مان فراز و نشیب داشته ایم اما باید به جای توجه به اختلافات براشتراکات گسترده ای که در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد، توجه شود و عوامل ثالث نیز بر این مناسبات تاثیرگذاری نکنند.

وی افزود: در حال حاضر روابط ما با آذربایجان روابط خوبی است. به ویژه با توجه به ارتباطات ملی و مردمی میان دو کشور و پیوند ها و علقه هایی که وجود دارد دولت ها باید از این ظرفیت های گسترده مردمی برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات استفاده کنند.

نجفی تصریح کرد: ایران کشور بزرگ و قدرتمند در منطقه است و ظرفیت های بسیاری دارد و سوابق مثبت و موثر ایران در کمک به حل و فصل مشکلات اقتصادی کشورهایی که پس از فروپاشی شوروی بوجود آمدند، فراموش نشدنی است. ضمن اینکه راهبرد متعادل و متوازنی که ایران در منطقه دارد می تواند مقوم توسعه همکاری های دو کشور باشد.

204/201

کد خبر: 669577

وب گردی

وب گردی