الو خط   زندگی...کمکم می کنید؟/نیازهای سالمندان برآورده شدنی است اگر بشناسیم

تعارف که نداریم تا نام سالمند می آید چند سالمند مغموم روی تخت آسایشگاه ها در ذهن مان تصویر می شود که به نقطه ای نامعلوم خیره شده اند و مرتب به گذشته فکر می کنند.

زهره حاجیان: شاید در حالت خوش بینانه تر پیرمردانی را تصور می کنیم که روی نیمکت پارک‌ها نشسته‌اند وحرف های تکراری می زنند و با دهان بدون دندان لبخند می زنند و یا پیرزنانی که به توصیه پزشک مجبور به پیاده روی شده‌اند و اگر پای درددلشان بنشینی دلشان راه رفتن نمی خواهد و از ترس زمین‌گیر شدن و خشک شدن دست و پایشان مجبورند راه بروند وگرنه ترجیح‌ می دهند درخانه بمانند وهر وقت دلشان گرفت صندلی‌ تاشویشان را در کوچه بگذارند و بنشینند و به رفت‌وآمد مردم و اتومبیل‌ها خیره شوند .

سالمند کیست؟
در منابع علمی کشورهای مختلف و براساس تقسیم بندی صندوق ملی سازمان ملل متحد شروع سالمندی از 60 سالگی وسن بازنشستگی است براساس این تقسیم بندی افراد 60 تا 75 سال سالمند، از76 تا 90 سال سالمند پیر و از 90 سال به بالا سالمندان خیلی پیر هستند. براین اساس اگر سالمندی را با توجه به سن حساب کنیم جمعیت کشور ما به سرعت رو به سالمندی می‌رود.

25سال دیگر بیش از 12 میلیون سالمند خواهیم داشت
با یک نگاه اجمالی به آمارجمعیت سالمندان بالای 60 سال در سال 1370 (5/8) درصد بود و 5 سال بعد در سال 1375 به (6/6) درصد رسید و درسال 1390 این رقم به(19/8) افزایش یافت. با این رشد در سال 1420- یعنی کمی بعد از برنامه چشم انداز- بیش از12 میلیون و 500 هزار نفر سالمند خواهیم داشت اما نکته قابل توجه این است که این سالمندان نیازهای ویژه ای دارند که به نظر کوچک و پیش پا افتاده می رسند اما با فقط کمی توجه و دقت می تواند به سادگی رفع شود و زندگی را برایشان آسانتر کند ولبخند آسایش و آرامش را بر لب شان بنشاند

.

نیازهای سالمندان برآورده شدنی است اگر بشناسیم

سالمندانی که در خانه ها و کنار اعضای خانواده خود زندگی می کنند از آنهایی که در آسایشگاه ها و سرای سالمندان به سر می برند شانس بیشتری دارند، اما نیازهایی دارند که در غیاب فرزندانشان بیشتر نمود پیدا می کند .
تصور کنید مادر یا پدر سالمندی را که در خانه مانده و همه فرزندانش به محل کار خود رفته اند و حالش خراب می شود یا احتیاج به کمک های دیگری پیدا می کند و نمی داند به کجا و چه کسی مراجعه کند. شاید شما هم کمتر شنیده باشید که در ایران شبکه ای ایجاد شده که به صورت رایگان همه خدمات را به سالمندان و معلولان و جانبازان و بیماران و کودکان ارائه می کند و وظیفه اش هماهنگ کردن همه خدماتی است که ممکن است یکی از این گروه ها داشته باشند.

با چه شماره ای تماس بگیریم ؟

فقط کافی است این افراد شماره تلفن چهار رقمی 4327 را حفظ کنند و یا در جایی یادداشت کنند و مطمئن باشند گروهی درکشور هستند که همه کارها از هماهنگی با اورژانس و آتش نشانی گرفته تا وقت گرفتن از پزشکان و وقت بیمارستان ها در کمترین زمان ممکن واعزام همراه برای بیمار، هماهنگ کردن و گرفتن محل اسکان برای بیماران شهرستانی، هماهنگی برای حضور پزشک در منزل و انجام آزمایشات و عکسبرداری در منزل و.... را انجام می دهند.

4327شماره تلفنی ضروری برای زندگی روزانه سالمندان


خط زندگی اولین دستیار رایگان سالمندان است که به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته در خدمت سالمندان و خانواده‌ آنهاست، این مرکز با همکاری سازمان بهزیستی کشور، اداره سلامت شهرداری تهران، وزارت بهداشت، کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، بنیاد بیماری‌های نادر ایران، مؤسسه خیریه عترت فاطمی، و همکاری بیش از 200 مرکز تخصصی، به دنبال آن است تا استقلال فردی سالمندان و کرامت انسانی آنان را حفظ کند.
مدیر عامل خط زندگی با بیان این مطلب می گوید: زندگی سالمندان با استفاده از شبکه یکپارچه خط زندگی راحت‌تر، سالم‌تر، منظم‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.
امید بهشتی می گوید: سالمندان، بیماران، معلولان و جانبازان و کودکان می توانند با شماره 4 رقمی 4327 تماس بگیرند و درخواست خود را از خدمات درمانی تا خدمات روزانه، از خدمات فنی تا خدمات تغذیه سالم مطرح کنند و مطمئن باشند که خط زندگی در بانک اطلاعاتی وسیع خود خدمات مورد نیازآنها را جستجو می‌کند و معتبرترین و با تجربه‌ترین و مورد اطمینان‌ترین افراد و مجموعه‌های تخصصی را به آنها معرفی و ارزان‌ترین قیمت را فراهم می‌کند. تمامی مجموعه‌های خدماتی که از طریق خط زندگی هماهنگ می‌شوند موظف هستند با تخفیف ویژه برای سالمندان خدمت کنند و خط زندگی در تمامی مراحل بر عملکرد آنان نظارت دائمی و مستمر دارد.

بهشتی می گوید: استفاده از خدمات خط زندگی نیازمند ثبت‌نام نبوده و همه فرایند کاری خط زندگی که شامل بررسی نیازها، معرفی مراکز، انجام هماهنگی‌ها و نظارت بر خدمات است برای سالمندان، بیماران، جانبازان و معلولان رایگان است.

تا کنون پاسخگوی بیش از 34000 نفر از هموطنان بوده ایم


امید بهشتی مدیر اجرایی خط زندگی با اشاره به اینکه تا کنون پاسخگوی بیش از 34 هزار نفر بوده ایم می گوید: هموطنان شهرستانی می‌توانند با تماس با 4327 البته به همراه شماره‌گیری کد تهران (021)، هر کاری که در تهران دارند را با برنامه‌ریزی منظم خط زندگی انجام دهند در این فرایند، با مرکز تماس گرفته و درخواست خود را می گویند و متخصصان خط زندگی، پذیرش هایی که آنها از مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، مطب ها و مراکز عکسبرداری و آزمایشگاه ها و حتی ادارات و سازمان ها و نهادها لازم دارند را می گیرند و اسکان آنها را در نزدیک‌ترین محل به مراکز مربوطه هماهنگ می‌کنند و همین برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیق باعث ایجاد نظم و سهولت و ارزان‌تر شدن خدمات می شود و خط زندگی کاملا رایگان این خدمات را ارائه می کند.
بهشتی با بیان مثالی می گوید: به عنوان مثال شهروندی از شیراز برای انجام آزمایشات درمانی و تخصصی قصد آمدن به تهران را داشت و خط زندگی وقت آزمایش را هماهنگ کرد و از آزمایشگاه مربوطه تخفیف هم گرفت و همچنین اسکان هموطن شیرازی را هماهنگ کرد و او یک روزه با کمترین هزینه به امور درمانی خود رسید و خط زندگی حتی ریالی بابت این هماهنگی ها دریافت نکرد

.

خدمت 24 ساعته در 7 روز هفته بدون تعطیلی
"سهند معارفی"مدیر رسانه ای خط زندگی با اشاره به اینکه خط زندگی به صورت شبانه روزی و 24 ساعته ودر 7 روز هفته در خدمت جامعه هدف است می گوید: با مطالعات فراوان کارشناسان همه نیازهای جامعه هدف شامل سالمندان و معلولان و جانبازان و بیماران شناسایی شد و برای هر کدام از این نیازها برنامه ریزی های دقیق انجام شده و برای ارائه خدمات با 200 مرکز خدماتی و درمانی معتبر قرار داد بسته ایم تا با کیفیت ترین خدمات را به این گروه ارائه دهند.
معارفی می گوید: به عنوان مثال سالمندی وقت ویزیت از پزشکی خاص می خواهد و یا درخواست انجام آزمایش و رادیولوژی یا MRI یا اسکن قلب و آنژیو گرافی و بستری شدن در بیمارستان و.... را دارد و خودش نمی تواند وقت نزدیک بگیرد با تماس با خط زندگی ما نزدیکترین وقت را برایش می گیریم و اگر بخواهد متخصصان آزمایش ها و عکسبرداری را در منزل آنها انجام می دهند.

او می گوید: این مورد برای بیمارانی که در شهرستان زندگی می کنند بسیار کاربرد دارد و اگر خود بیماران بخواهند به تهران بیایند باید زمان زیادی را برای پیدا کردن پزشک متخصص و گرفتن وقت و پروسه انجام آزمایشات مختلف و ...اختصاص دهند اما با تماس با خط زندگی این دوره درکمترین زمان انجام خواهد شد حال اگر یکی از بیماران شهرستانی بخواهد به تهران بیاید باید مکانی را برای اسکان داشته باشد و خط زندگی می تواند نزدیکترین مکان به بیمارستان و یا مطب پزشک را هماهنگ کند و اگربیماران و همراه او کسی را نداشته باشند یا تهران را بلد نباشد می توانیم یک نفر همراه برایشان بصورت ساعتی استخدام کنیم و به فرودگاه و یا راه آهن و پایانه ها بفرستیم و آنها را تامکانی که قرار است مستقر شوند همراهی کند و مهمترین مزیت این کار این است که در کمترین زمان و با کمترین هزینه می توانند به کار درمانی و یا اداری خود برسند و به شهرشان برگردند.

بیشتر تماس گیرنده ها با خط زندگی زنان هستند
معارفی با شااره به اینکه بیشتر تماس گیرنده ها با خط زندگی زنان هستند می گوید: یکی از خدماتی که خط زندگی هماهنگ می کند در مورد تغذیه سالم است به این معنی که سالمند یا بیمار دیابتی یا فشار خونی باید غذایی متناسب با شرایط جسمانی خود مصرف کند و در خانه نمی تواند تهیه کند در تهران مراکزی هستند که این کار را انجام می دهند و با اشراف به علم تغذیه غذاهای سالم و رژیمی برای افراد بیمار تهیه می کنند خط زندگی با این مراکز قرارداد بسته و اگر سالمند و بیماری درخواست غذای سالم و رژیمی داشته باشد با تماس با خط زندگی با آن مراکز هماهنگی می کنیم و هر هفته هر تعداد غذای سالم که سالمند یا بیمار درخواست کند در بسته بندی سالم و بهداشتی به صورت روزانه یا هفتگی برایش به درخانه ارسال می شود .

معارفی می گوید: یکی دیگر از خدمات خط زندگی تهیه دارو برای سالمندان یا بیماران است و اگر سالمندی نتواند خودش به داروخانه برود یا دارویش کمیاب باشد و باید از داروخانه ای خاص تهیه شود با تماس با ما یک نفر را به در خانه می فرستیم و دفترچه و یا نسخه را تحویل می گیرد و دارو را تهیه و درب خانه به بیمار یا سالمند تحویل می دهد و هزینه دارو را دریافت می کند.
او به مورد جالبتری اشاره می کند و می گوید: اگر در خانه ای که سالمند یا بیماری زندگی می کند یک مشکل فنی به وجود بیاید به عنوان مثال کولر یا ماشین لباسشویی و یا هر وسیله دیگری خراب شود یا لوله آب بترکد و یا برق خانه مشکلی پیدا کند وکسی نباشد که این مشکل را رفع کند خط زندگی یک فرد متخصص که مورد اعتماد شبکه است به خانه اعزام می کند و متخصص در کمترین زمان و با تخفیف کار را انجام می دهد و حتی اگر سالمندی در خانه نیاز به مناسب سازی و ایمن سازی داشته باشد و به عنوان مثال بخواهد برای سرویس بهداشتی خانه ،میله ای برای برخاستن راحت درست کند و یا مسیر رفت و آمدش را در خانه مناسب سازی کند با تماس با خط زندگی متخصصین این کار امور مربوط به خانه را انجام می دهند.
یکی دیگر از خدماتی که خط زندگی ارائه می دهد اعزام همراه برای انجام کارهای روزمره سالمند یا بیمار است به این معنی که اگر سالمندی کاری بیرون از خانه داشته باشد و نیاز به همراه داشته باشد خط زندگی همراهی را به منزل او اعزام می کند و همراه با او به بیرون خانه رفته و کارهایی مانند امور بانکی یا اداری یا کارهای درمانی مانند رفتن به چشم پزشکی ، دندانپزشکی ، فیزیوتراپی و .... را انجام می دهد و به صورت ساعتی مبلغی را دریافت می کند و بسته به نیاز سالمند یا بیمار همراه می تواند با اتومبیل اورا در انجام کارهای بیرون همراهی کند و یا بدون اتومبیل در خدمت سالمند باشد .
مشاوره های خانوادگی و تخصصی و مشاوره های حقوقی و روان درمانی و اعزام پرستار برای نگهداری از سالمند از دیگر خدماتی است که این مرکز می تواند برای مردم عزیز هماهنگ نماید.

الو خظ زندگی...کمکم می کنید؟
همین دیروز بود که زن سالمندی در تماس با خط زندگی گفت که حالم خرابه و گوشی قطع شد و مااز آنجایی که نشانی منزل را نمی گیریم فقط شماره تلفن او را داشتیم.
مدیر عامل خط زندگی می گوید: با تلاش و همکاری مخابرات، اورژانس، آتش نشانی و فوریت های پلیسی پیش از اینکه خانواده او باخبر شوند سالمندی که مشکل قلبی داشت را نجات داده و به بیمارستان رساندیم و نجات پیدا کرد.
یا مردی تماس گرفت و گفت حالم بد است و نمی توانم نفس بکشم که با گرفتن نشانی دقیق از او اورژانس را خبر کردیم و به موقع به بیمارستان منتقل شد و جالب اینکه بیمار پول برای بستری شدن در بیمارستان همراه نداشت. اورژانس که رایگان است اما برای هزینه ها با مددکاری هماهنگ کردیم تا زمانی که فرزندان مرد رسیدند و مشکل حل شد.
بهشتی می گوید: گاهی یک سالمند یا بیمار تماس می گیرد و اعلام می کند که مشکل جسمی یا روحی دارد و نمی داند به کدام بیمارستان یا کدام پزشک مربوط است و اصلا باید به کجا مراجعه کنند که کارشناسان ما او را راهنمایی می کنند و بهترین مرکز درمانی یا نشانی وشماره پزشکان متخصص را در اختیار آنها قرار می دهند و اگر بخواهند ما برای آنها نزدیکترین وقت را می گیریم و بیمار در نزدیکترین زمان به بیمارستان یا مطب پزشک مراجعه می کند.

به شکل جدی برای سالمندان برنامه ریزی نشده است
درست یا غلط آنچه که در همه سال های گذشته در مطبوعات و رسانه ملی سالمندان کمابیش نشان داده شده چهره های مغموم ،شکسته ، بیمار و رنجوری است که درگوشه ای از اتاق و یا درمراکز نگهداری از سالمندان نشان داده شده واین دیدگاه درجامعه ازطریق نگرش‌های عمومی در رسانه ها دامن زده می شود.
دکتر فرید براتی رییس شورای سالمندی ایران با بیان این مطلب می گوید: البته برخی از دستگاه های دولتی و سازمان ها هم بدشان نمی آید خودشان را با برنامه های دیگرسرگرم کنند و برنامه ای برای سالمندان نداشته باشند و در صورتی که از آنها خواسته شود به صورت خیلی سطحی به مسئله نگاه کنند و مراسمی یا کلاس آموزشی و یا تورهای یک روزه ای برای آنها در نظر بگیرند اما هر چه هست به صورت عمیق به این قشر ازجامعه توجه نمی شود.

پیرترین استان کشور
بر اساس آمار سرشماری سال 91 ییرترین استان کشور استان گیلان است که افراد بالای 60 ساله آن 55/11 (یازده ممیز پنجاه و پنج )درصد ، استان مرکزی97/9 (نه ممیز نود و هفت ) درصد، استان مازندارن 81/9 (نه ممیز هشتاد و یک)درصد ،آذربایجان شرقی 78/9 (نه ممیز هفتاد و هشت )درصد ، خراسان جنوبی 52/9 (نه ممیز پنجاه و دو ) درصد بالاترین درصد جمعیت سالمندی را داشته اند و کمترین درصد سالمندی دراستان سیستان و بلوچستان 72/4 (چهار ممیر هفتاد و دو )درصد ،هرمزگان 06/5 (پنچ ممیز شش دهم )درصد و استان بوشهر 94/5 (پنج ممیز نود و چهار )درصد است .

روند نسبت جنسی سالمندان
در سال 1335 در مقابل هر 100 زن، 111 مرد سالمند وجود داشته و این روند در 50 سال بعد یعنی در سال 85 در مقابل هر 100 زن 104 مرد و در سال 90 از هر 100 زن 96 مرد بوده است و این نشان از پیرتر شدن زنان نسبت به مردان در سال های اخیر دارد.

105105

کد خبر: 669602

وب گردی

وب گردی