کفه جامعه روحانیت با اعضای جدید به کدام سمت سنگینی می کند ؟

جامعه روحانیت مبارز بازسازی خود را آغاز کرد و شش روحانی را به عضویت قبول کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه اعتماد، آیات و حجج‌اسلام محسن قمی نماینده تهران در خبرگان، منتظری دادستان کل کشور، سیدجمال‌الدین دین‌پرور، مدیر بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، محمدی‌عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در استان خبرگان، محمدتقی رهبر امام‌جمعه اصفهان، آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز هستند که از این پس در بطن تصمیمات سیاسی این نهاد روحانی دیرپا حضور خواهند داشت.
مهم‌ترین نکته قابل‌توجه در این ترکیب شش‌نفره این است که آیا اعضای جدید به میانه‌رو‌تر شدن جامعه روحانیت کمک می‌کنند یا در حرکت جامعه روحانیت به سوی طیف کمتر معتدل جریان اصولگرا فعال خواهند بود؟
برای رسیدن به پاسخ باید ابتدا فراکسیون‌بندی‌های غیررسمی داخل جامعه روحانیت مبارز را شناسایی کرد. در درون جامعه روحانیت می‌توان حداقل سه فراکسیون غیررسمی را متصور بود. طی سال‌های گذشته آیات و حجج اسلام مهدوی‌کنی، عمید زنجانی، انواری، همدانی هزاوه‌ای،دعاگو و غیوری راهی دیار باقی شده‌اند و این نهاد روحانی پیش از افزوده شدن شش عضو جدید با ٢٦ عضو فعالیت می‌کرد. به عبارتی می‌توان گفت که شش عضو جدید این تشکل روحانی جایگزین چهره‌های انقلابی و ارزشمندی شده‌اند که طی سال‌های اخیر به دیار باقی شتافته‌اند.

الف- میانه‌روهای مدافع دولت
اعضای این فراکسیون حتی اگر به قهر و ناز در جلسات شرکت نکنند اما هنوز مشهور‌ترین و شاید محبوب‌ترین روحانیون حاضر جامعه روحانیت مبارز هستند. در راس این فراکسیون، مثلث هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و حسن روحانی قرار دارند که هر سه مدت‌هاست در جلسات حاضر نمی‌شوند اما با این وجود هنوز کسی نتوانسته حتی گمانه لغو عضویت آنها را عینیت بخشد. لایه دوم این فراکسیون متشکل از چهره‌هایی نظیر امامی‌کاشانی، سیدمهدی طباطبایی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مصطفی پورمحمدی، سید رضا اکرمی، محسن کازرونی و محمدعلی تسخیری است. تمامی افرادی که از این طیف در جریان انتخابات خبرگان رهبری کاندیدا شده بودند در فهرست انتخاباتی خبرگان مردم منتسب به هاشمی‌رفسنجانی قرار گرفتند. بنابراین از مجموع ٢٦عضو جامعه روحانیت ١٠ نفر در طیف حامیان و اطرافیان مثلث هاشمی، ناطق، روحانی قرار می‌گیرند. شاید به همین دلیل بود که مخالفان هاشمی نتوانستند در انتخابات خبرگان رهبری سال گذشته روی نام او قلم قرمز بگیرند و مجبور شدند با قبول هزینه لیست غیرمشترک با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نام هاشمی را در فهرست خود قرار دهند.


ب- معتدلین
اما فراکسیون بعدی جامعه روحانیت در اختیار چهره‌هایی است که به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند کمتر وارد منازعات سیاسی شوند. این طیف را می‌توان به هر دو فراکسیون اصلی جامعه روحانیت نزدیک دانست. آنها بر اساس موضوعات و اتفاقات روز به یکی از دو فراکسیون اصلی متمایل می‌شوند. در این طیف می‌توان نام‌هایی نظیر سید ابراهیم رییسی، رضا مطلبی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، عبدالحسین معزی و احمد مروی دیده می‌شوند. در میان این پنج نفر، سید ابراهیم رییسی و ابوترابی‌فرد بیش از سایرین به طیف هاشمی‌رفسنجانی نزدیک هستند.


ج- منتقدین دولت
اما طیف منتقدین هاشمی و روحانی نیز در جامعه روحانیت وزن قابل‌توجهی دارند. در این طیف دو چهره ارشد که دبیران کل جامعتین هستند، دیده می‌شوند. آیات یزدی و موحدی کرمانی اصلی‌ترین چهره‌های منتقد هستند که در کنار سید احمد علم‌الهدی وزن منتقدین و مخالفان هاشمی و روحانی را بالا می‌برند. در لایه بعدی این طیف آیات و حجج‌اسلام شجونی، نواب، عبدوس، مجتهد شبستری، سید هاشم حمیدی‌همدانی، عبدالمقیم ناصحی، احمد علم‌الهدی، سیدرضا تقوی و حسین ابراهیمی دیده می‌شوند. این فراکسیون با ١١ عضو فعالیت می‌کند. با این حال در جریان انتخاب فهرست مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز این آیت‌الله موحدی‌کرمانی بود که با حمایت از حضور هاشمی‌رفسنجانی در فهرست جامعه روحانیت نشان داد در مواقع حساس فراکسیون میانه‌روها می‌توانند روی رای و نظر او حساب کنند.


حفظ موازنه به نفع میانه‌روها
بررسی مواضع و دیدگاه‌های اعضای جدید شورای مرکزی جامعه روحانیت نشان می‌دهد رقابت شانه‌به‌شانه دو فراکسیون با حضور اعضای جدید تغییر چندانی نمی‌کند و هر فراکسیون دو نماینده در میان اعضای جدید دارد. محسن قمی، نماینده تهران در خبرگان و منتظری، دادستان کل کشور نزدیک‌ترین اعضای جدید به مثلث هاشمی، روحانی و ناطق نوری هستند. پس از این دو سید جمال‌الدین دین‌پرور، مدیر بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه قرار می‌گیرد که در مورد منازعات سیاسی روز سکوت می‌کند.
میانه طیف معتدلین و منتقدین نام محمود محمدی‌عراقی به چشم می‌خورد. در کنار نام این دو می‌توان محمود محمدی‌عراقی، نماینده کرمانشاه در خبرگان را نیز اضافه کرد. او در انتخابات خبرگان فعلی از استان کرمانشاه کاندیدا شده بود و در لیست‌های جامعتین و خبرگان مردم نامش قرار داشت و پیروز انتخابات شد. محمدی عراقی که نسبت فامیلی با آیت‌الله مصباح‌یزدی دارد در مقطعی قائم‌مقام نماینده امام در سپاه پاسداران بود. در این رابطه روایت‌هایی از مخالفت امام با حضور وی در سپاه دیده می‌شود که بیشتر در قالب خاطرات برخی انقلابیون بیان شده است. اما طیف منتقدین دولت و مثلث میانه‌روها نیز دو نیروی تازه نفر در میان اعضای جدید دارد. محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان و آل‌هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز؛ این دو عضو هستند که مواضع سرسختانه‌ای علیه دولت دارند.


202/201

کد خبر: 669622

وب گردی

وب گردی