تولد ۹۰ سالگی و چریکی که همچنان منتقد است

«فیدل کاسترو» رهبر افسانه ای کوبا دیروز شنبه تولد ۹۰ سالگی خود را با حضور در انظار عمومی و انتقاد مجدد از سیاست های آمریکا جشن گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، «فیدل کاسترو» در نامه ای که از سوی رسانه های این کشور انتشار یافت ضمن تشکر و قدردانی از هواداران از دیدار اوباما از کشورش انتقاد کرد.

به گزارش مهر، وی که از ماه آوریل در انظار عمومی دیده نشده بود در مراسم جشنی که توسط یک شرکت تئاتر کودکان در تئاتر ' کارل مارکس ' هاوانا سازماندهی شده بود حضور پیدا کرد.

کاسترو همچنین در نامه شنبه خود از اوباما به دلیل غدرخواهی نکردن از مردم ژاپن در جریان سفر ماه مه خود به هیروشیما بابت حمله اتمی ویرانگر امریکا انتقاد کرد.

فیدل کاسترو با نام کامل فیدِل آلخاندرو کاسترو روث متولد ۱۳ اوت ۱۹۲۶ میلادی سیاستمدار و انقلابی کوبایی است. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود.

حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک حزبی کوبا است از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری وی اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست دارد.

کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در دوران زمامداری وی در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا در آمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود.

فیدل کاسترو یکی از شخصیت‌های بحث برانگیز جهان معاصر بوده است. وی جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.

300300

کد خبر: 669650

وب گردی

وب گردی