بهشتی پور:منافع ایران و ترکیه ایجاب می کند که روابط نزدیکی با هم داشته باشند

یک کارشناس مسایل بین المللی با اشاره به مناسبات ایران و ترکیه و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور گفت: روابط ایران و ترکیه یک رابطه همسایگی است و منافع دو کشور همسایه ایجاب می کند که روابط نزدیکی با هم داشته باشند.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به آنکارا گفت: به نظر من فرصت خوبی بود تا رایزنی های سیاسی بین ایران و ترکیه بعد از کودتا انجام بشود، چون ایران جزو اولین دولت هایی بوده است که در همان ساعات اولیه- کودتا را محکوم و تاکید به ادامه دموکراسی در ترکیه کرد و مخالفت خود را با این اتفاق اعلام کرد. بنابراین فکر می کنم این فرصتی بود که ایران و ترکیه یک رایزنی سیاسی با یکدیگر داشته باشند و تحولات روابط بین دو کشور را بررسی کنند.

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با وضعیت منطقه و سوریه باید بگوییم نگاه ایران و ترکیه دو جهت متفاوت به آینده سوریه بود؛ ولی فکر می کنم بعد از ماجرای کودتا این نگاه ها به هم نزدیک شده است و شاید همکاری هایی بین ایران و ترکیه در ارتباط با مساله آینده سوریه شکل گیرد.

بهشتی پور با بیان این که ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند، در رابطه با نقش ایران در این روند بهبود این مذاکرات افزود: ترکیه و ایران دو کشور همسایه هستند، ناامنی در ترکیه روی ناامنی در ایران تاثیر دارد و بالعکس. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه می طلبد روابط دو جانبه خوبی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند مشکلاتی که وجود دارد برطرف کنند زیرا همانطور که ایران و ترکیه در بسیاری از زمینه ها دیدگاه های مشترکی دارند در یکسری از موارد هم اختلاف نظر دارند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظرتان این اختلافات تمام شدنی است یا خیر گفت: بله، موضوع اختلافات بین کشورهای همسایه همیشه وجود داشته و قبلا هم بوده فقط سوژه های آن فرق می کرده در این مواقع با رایزنی و حرکت دیپلماتیک حل می شود چون منافع دو کشور اقتضا می کند که مشکلات را برطرف کنند و قابل برطرف شدن هم است, این طور که نیست این مشکلات ادامه پیدا کند.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به موضع گیری کشورهای غربی بعد از کودتای ترکیه و تاثیر آن بر روابط این کشور با ایران و روسیه گفت: به نظر می رسد که تعامل با غرب دلیل بر نزدیک شدن و دور شدن با ایران نیست، ترکیه هم زمانی روابط خیلی خوبی با غرب داشته و غرب هم به همین ترتیب و این منوط بر این نبوده که ترکیه از غرب فاصله بگیرد و به ایران نزدیک شود و یا برعکس.

وی در پایان گفت: روابط ایران و ترکیه یک رابطه همسایگی است و منافع دو کشور همسایه ایجاب می کند که روابط نزدیکی با هم داشته باشند.

202/201

کد خبر: 669655

وب گردی

وب گردی