معرفی خوابگاه‌های غیردولتی دارای مجوز به داوطلبان کنکور

فرآیند انتخاب رشته آزمون سراسری سال 95، از روز شنبه 23 مردادماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شده و داوطلبان ضرورت دارد برای انجام یک انتخاب رشته موفق، به همه جوانب امر از جمله مسائل صنفی و رفاهی مانند رزرو خوابگاه، بهره‌گیری از کمک مشاوران مورد تایید سازمان سنجش، شناخت علایق خود، آینده شغلی رشته مورد انتخاب و... واقف باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، می‌توان گفت نقش انتخاب رشته کم رنگ‌تر از نقش شرکت در آزمون نیست، حتی اگر داوطلب در آزمون شرکت کند و نتیجه رضایت بخشی نیز به دست آورد اما انتخاب رشته درستی انجام ندهد یا هنگام انتخاب رشته به موضوعات صنفی و رفاهی توجه نکند، در نهایت به هدف مورد نظر خود نمی‌رسد. در این راستا سازمان سنجش آموزش کشور و صندوق رفاه دانشجویان به منظور تسهیل فرآیند انتخاب رشته، امکانات مختلفی را در اختیار داوطلبان قرار داده‌اند.

معرفی خوابگاه‌های دارای مجوز به داوطلبان

از نکات مهمی که داوطلبان در انتخاب رشته باید به آن توجه کنند، "رزرو خوابگاه" است. با توجه به اینکه در حال حاضر نقاط مختلف کشور دارای دانشگاه و مراکز آموزش عالی هستند ممکن است داوطلبان، دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب کنند که در محل سکونت آن‌ها واقع نشده باشد. بنابراین توجه به موضوع خوابگاه نه تنها برای داوطلبان حائز اهمیت است، بلکه تامین بودن محل سکونت قابل اعتماد برای داوطلبان بسیاری از نگرانی‌های خانواده‌ها درمورد تحصیل فرزندانشان در شهرهای دیگر را نیز کاهش می‌دهد.

با وجود اینکه در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده که داوطلبان باید برای اطلاع از وضعیت خوابگاه‌ها و امکانات رفاهی دانشگاها باید به سایت اینترنتی دانشگاه زیربط مراجعه کنند،اما اکثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دفترچه انتخاب رشته وضعیت خوابگاه خود را مشخص نموده‌اند.

دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و موسات آموزش عالی مختلف با عباراتی از قبیل "آموزشکده فاقد خوابگاه دانشجویی است و هیچگونه تعهدی نسبت به تامین خوابگاه برای دانشجویان ندارد"، "امکانات خوابگاهی به خواهران دانشجو تعلق می‌گیرد" ، "دانشکده فاقد خوابگاه ملکی است و دانشجویان در خوابگاه خودگردان اسکان داده می‌شوند" ، "کلیه دانشجویان واجد شرایط حتی الامکان در خوابگاه‌های دولتی اسکان داه می‌شوند و در صورت وجود ظرفیت سایر دانشجویان با اولویت بندی اسکان داده می‌شوند" ، "خوابگاه فقط به دانشجویان روزانه تعلق می‌گیرد" و... وضعیت ارائه خوابگاه‌ به داوطلبان را مشخص کرده‌اند. دانشگاه‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند هیچ تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارند، در این شرایط داوطلبان می‌توانند پس از بررسی وضعیت خوابگاه‌های خودگردان ، نسبت به رزرو خوابگاه اقدام نمایند.

در این میان بسیاری از خوابگاه‌ها با نام و اسم و رسم صندوق رفاه دانشجویان فعالیت می‌کنند و ادعا می‌کنند که مجوز لازم را دارند، همین امر باعث بروز مشکلاتی از قبیل عدم ارائه خدمات رفاهی مناسب، رفتار نادرست مسئولان خوابگاه‌ها و... برای دانشجویان در طول ترم می‌گردد، لذا داوطلبان درصورت انتخاب خوابگاه‌های خودگردان باید فقط خوابگاه‌هایی را انتخاب نمایند که نام آن‌ها در سایت اطلاع رسانی صندوق رفاه دانشجویان ثبت شده است.

در این راستا، سید فردین تقی‌زاده، معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به ایسنا گفت:لیست خوابگاه‌های غیردولتی هم اکنون در سامانه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی http://kg.swf.ir/ موجود است و مکاتبه‌ای بین صندوق رفاه دانشجویان و سازمان سنجش آموزش کشور نیز صورت گرفته است تا در دفترچه انتخاب رشته کنکور این موضوع که: «لیست خوابگاه‌های غیردولتی دارای مجوز هستند در سامانه صندوق رفاه درج شده است»، ذکر شود.

تسهیلات سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان

از سوی دیگر،سازمان سنجش آموزش کشور با هدف راهنمایی داوطلبان جهت انتخاب رشته صحیح، تسهیلاتی را در اختیار داوطلبان قرار داده است.

به گفته دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور، نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی توسط سایت این سازمان در اختیار داوطلبان قرار گرفته و به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا با توجه به وضعیت علمی و نمره کسب شده در آزمون سراسری سال 95 ، خود را با داوطلب مشابه در آزمون سراسری سال 94 مقایسه کرده و درصد امکان قبولی خود را مشاهده کنند.

او همچنین از تشکیل کارگروه آموزشی برای مشاوران وزارت آموزش و پرورش سراسر کشور در مورد راهنمایی آزمون سراسری سال 95 خبر داد و افزود: به داوطلبان توصیه می‌شود برای انتخاب رشته از مشاوره این کارشناسان بهره بگیرند و توجه داشته باشند که طبق ضوابط و قوانین هیچ کدام از کارشناسان و مدیران سازمان سنجش حق همکاری با هیچ موسسه‌ای را ندارد.

20104

کد خبر: 669723

وب گردی

وب گردی