دانشگاه آزاداسلامی  چه کمکی به صنعت توریسم خواهد کرد؟

گردشگری یک صنعت بسیار مهم در ایران است و چه بهتر که یک مرکز علمی و آکادمیک بتواند در توسعه این صنعت موثر باشد. دانشگاه آزاد اسلامی امروز نه تنها به عنوان یک مرکز آموزشی دست به تربیت نیروهای آموزش دیده این صنعت می زند بلکه خود تونسته قطب های گردشگری در ایران را نیز تقویت کند.

به گزارش ایسکانیوز، گردشگری (Tourism) فرآیندی است که در جریان مسافرت اتفاق می افتد که شامل کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک در مبدا سفر، انجام سفر به مقصد و اقامت در آن، خرید کردن، تعامل میزبان و میهمان، بازگشت به مبدا سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران می شود. در این فرآیند، مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد.

ماهیت بین رشته ای بودن گردشگری و پیشرفت های روز به روزی که در سبک و کیفیت زندگی مردم روی می دهد، مقید ماندن به یک تعریف ثابت و مشخص از گردشگری را سخت می کند و از همین روست که بارها تعاریف مختلفی برای آن ارایه شده است. تعریف آکادمیک آن هر چه باشد، گردشگری، فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار و ... باشد.

اهمیت گردشگری

گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.

گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت دارد. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.

کشوری توریستی به چه ویژگی هایی نیاز دارد؟

این که کشوری ظرفیت بالایی در صنعت توریست داشته باشد فاصله بسیاری تا جذب گردشگر و تحقق این رویا دارد. کشور ما ایران نیز گرچه ظرفیت های بسیار بالایی در انواع گردشگری دارد اما متاسفانه زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر و توسعه انواع گردشگری را ندارد. ایران علیرقم جاذبه های گزدشگری بسیار هنوز نتوانسته است به صورت مطلوب پذیرای گردشگران خود باشد چرا که زیرساخت های رفاهی، تفریحی، ویزای ورود و خروج گردشگر خارجی همچنان با مشکلات بسیاری روبرو است. به طور مثال گردشگری روستایی در مناطق توریستی اهمیت ویژه‌ای دارد و توسعه این نوع گردشگری وسیله‌ای برای رفاه جوامع محلی تلقی می شود. بررسی های کارشناسان در زمینه گردشگری روستایی نشان میدهد که گردشگری در مناطق روستایی 10 تا 20 درصد تمامی فعالیت‌های جهانگردی را شامل می شود. با این حال اما کشور ما علیرغم اینکه دارای تنوع جاذبه‌های روستایی است و 365 روستای هدف گردشگری مشخص شده است اما تاکنون به دلایل متعددی نتوانسته به جایگاه شایسته در صنعت توریسم دست یابد، از همین رو توسعه گردشگری روستایی در ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و باید با رعایت کلیه امکانات و منابع موجود این حوزه تقویت شود.

دانشگاه آزاد چه کمکی به صنعت توریسم خواهد کرد؟

دانشگاه آزاد اسلامی شاید یکی از نهادها و مراکزی باشد که بتواندبه این امر کمک کند. دانشگاه آزاد به جهت پراکندگی در سراسر کشور و حتی ورود به روستاها و آباد کردن آنها امروز توانسته به صنعت گردشگری مناطق توریستی ایران کمک کند. گرچه تا پیش از این ورود دانشجویان غیر بومی و تحصیل آنان در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد کمک بسیاری به جذب توریست داخلی داشت اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی طبق یک برنامه ریزی مطالعاتی به عرصه گردشگری وارد شده و تصمیم دارد از ظرفیت بزرگ خوابگاه های این دانشگاه برای اسکان گردشگران در منطقه های مختلف کشور استفاده کند.

بر همین اساس، تمامی اطلاعات مربوط به ظرفیت ها و امکانات گردشگری این دانشگاه در سایت گردشگری بارگذاری خواهد شد و افراد می توانند با مراجعه به این سایت از امکانات دانشگاه آزاد مطلع شوند. باتوجه به اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت بومی گزینی است بنابراین ظرفیت فیزیکی خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه می تواند به مراکز اقامتی توریست پذیر تبدیل شوند. از سال گذشته، شرکت تگتاپ (توسعه گردشگری تمدن آباد پارس) به منظور توسعه گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است. معاونان دانشجویی و فرهنگی، عمرانی و همچنین اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای هیات مدیره این شرکت هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه بزرگی به نام نیروهای انسانی آموزش دیده در صنعت توریسم دارد که اگر بخواهد از آنها استفاده کند قطعا می تواند در حوزه گردشگری در ایران موفق باشد. دانشگاه آزاد علاوه بر دارا بودن از ظرفیت سرمایه انسانی آموزش دیده در حوزه گردشگری بهره مند از سرمایه عظیمی پزشکان است.

دانشگاه های علوم پزشکی یکی از نهادهایی هستند که می توانند به رشد گردشگری سلامت در کشور کمک کنند. ضمن اینکه با جذب گردشگران می توانند دایره تحقیقات خود را نیز گسترش دهند. دانشگاه آزاد اسلامی با تربیت 8 هزار و 900 دانشجو تنها در دوره کارشناسی در سال 94 بخش عظیمی از بار علمی در این حوزه را بر دوش می کشد و به همین دلیل می تواند با استفاده از ظرفیت های خود گام موثری در این زمینه بر دارد. پیش از این دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با «ایسکانیوز» در رابطه با ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرده بود: حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی امکلانات خوبی را برای فعال سازی گردشگری سلامت در اختیار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی ساختمان بسیار مجهزی با نام گلبهار در مشهد دارد که در تمامی رشته های پزشکی فعالیت می کند. همچنین ظرفیت های بسیاری در بیمارستان علی آباد کتول برای جذب دانشجویان خارجی در این حوزه داریم که اخیرا تعداد زیادی از دانشجویان عراقی در این دانشگاه دوره های آموزشی را گذرانده اند.

20104

کد خبر: 669832

وب گردی

وب گردی