نکوداشت «ایوان اُتنین ژیرارد» در نگارخانه برگ

پنجاه و هفتمین نشست پژوهشی هنر با یاد «ایوان اُتنین ژیرارد» در نگارخانه برگ برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، نگارخانه «برگ» سازمان زیباسازی شهر تهران سه شنبه ۲۶ مردادماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ میزبان پنجاه و هفتمین نشست پژوهشی هنر خواهد شد که به نکوداشت «ایوان اُتنین ژیرارد» اختصاص دارد. در این مراسم، ایرج اسکندری، داریوش طلایی و امان اُتنین ژیرارد به ایراد سخن خواهند پرداخت و در انتها نیز فیلمی از زندگی و آثار این هنرمند که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش در می آید.

در این مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران و نشریه تندیس برگزار می شود نمایشگاهی از آثار نقاشی و عکس این هنرمند برجسته پیش روی علاقمندان قرار خواهد گرفت که این نمایشگاه تا ۴ شهریور ادامه دارد.

ایوان اُتنین ژیرارد در سال ۱۹۳۲ میلادی در شهر بزانسون فرانسه متولد شد. تحصیلات هنری خود در رشته نقاشی، طراحی و گرافیک در کشور سوئیس و فرانسه به انجام رسانید.

وی در سال ۱۳۴۱ به ایران سفر کرد و با هنرمندان برجسته آن ایام نظیر سهراب سپهری، بیژن جلالی، صادق بریرانی و .. آشنا شد. در سال ۱۳۴۲ با پیشنهاد تدریس در دانشکده هنرهای تزئینی موافقت کرد و مدیر و مدرس دپارتمان هنرهای گرافیک شد. وی پس از چندی مجذوب فرهنگ و تمدن ایران خاصه عرفان و تصوف اسلامی شد و به دین اسلام مشرف شد. او در سال های اقامت خود هنرمندان متعدد و برجسته را تربیت کرد که از آن جمله می توان به ایرج اسکندری، بهمن بروجنی، داوود امدادیان و ... اشاره کرد.

ایوان اتنین ژیرارد علاوه بر هنرهای تجسمی با موسیقی سنتی ایران و بزرگان این عرصه آشنا بود و می کوشید تا در آموزه های هنری خود، همواره به فرهنگ غنی و تمدن ایران زمین ارجاع داشته باشد.

ژیرارد در سال ۱۳۶۰ به همراه همسر ایرانی خود به پاریس بازگشت و اشتغالات فرهنگی خود را که همواره از مساله معنویت هنر ریشه می گرفت پیگیری کرد. وی در سال های بعد، چندین بار دیگر برای دیدار از خانواده و دوستان و شاگردان خود به ایران سفر کرد.

ایوان اُتنین ژیرارد در آبان ۱۳۹۱ در فرانسه دارفانی را وداع گفت اما خاطره حضور او در ایران و اشتیاقش به دین مبین اسلام همچنان در اذهان باقی است.

نگارخانه برگ در انتهای خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی شرقی، عمارت عین الدوله واقع شده است و همه روزه صبح و بعدازظهر پذیرای علاقمندان است.

502502

کد خبر: 669890

وب گردی

وب گردی