غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به 4 برابر حد مجاز رسید

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای سیستان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به چهار برابر حد مجاز و در شرایط بحرانی قرار داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، رضا آزادمنش حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد و افزود: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به 535 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.
او گفت: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان به حدود 80 کیلومتر بر ساعت رسید به طوری که ضمن کاهش کیفیت هوا میزان دید افقی را در این منطقه به 6 هزار متر کاهش داد.
وی تاکید کرد: وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان همچنان تا پایان هفته تداوم دارد به طوری که روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاهد اوج سرعت و شدت وزش باد خواهیم بود.
او ادامه داد: سرعت وزش باد در این مدت به حدود 90 تا 100کیلومتر بر ساعت در سیستان می رسد و در برخی نواحی سبب توفان گرد و خاک نیز می شود.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد هستند.
وزش این بادها و گرد و غبار ناشی از آن و حرکت شن های روان سبب افزایش بیماریهای سل و تنفسی در این منطقه شده بطوری که سیستان در صدر جدول بیماران سل قرار دارد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در نواحی مرکزی و برخی نقاط جنوبی استان در این مدت علاوه بر افزایش غبار وزش باد به نسبت شدید و گرد و خاک انتظار می رود.
آزادمنش افزود: در 2 روز آینده تحت تاثیر جریانات شمالی شاهد کاهش 2 تا چهار درجه ای دما در اکثر نقاط استان خواهیم بود.
او با بیان اینکه دریای عمان همچنان مواج است افزود: ارتفاع موج دریا در شبانه روز گذشته در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان به 2 متر و 63 سانتی متر رسید.
او تاکید کرد: زاهدان در شبانه روز گذشته با حداقل 16 درجه سانتیگراد سردترین و نیکشهر با حداکثر دمای 46 درجه گرمترین شهرهای استان بودند.

20106

کد خبر: 670003

وب گردی

وب گردی