آنچه در رایزنی های جابری انصاری و  باگدانف در تهران گذشت

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با بیان این که برای پیگیری و بررسی تحولات منطقه به زودی به ترکیه سفر می کنم. گفت:ادامه رایزنی ها بین بازیگران موثر در بحران سوریه می تواند زمینه ساز مقدمات ضروری برای خروج از بحران باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، ‏حسین جابری انصاری روز دوشنبه در حاشیه دیدار با میخائیل باگدانف نماینده رییس جمهوری روسیه در امورخاورمیانه در پاسخ به سوالی درخصوص نقش ترکیه در حل بحران سوریه افزود: بین ایران و ترکیه توافق شد گفت و گو ها از طریق تبادل هیات ها ادامه یابد.
وی یادآور شد: به زودی از امید یالچین همتای ترک خود برای سفر به ایران دعوت می کنم و همچنین برای گفت و گوهای جزیی تر درباره مسایل منطقه به آنکارا سفر خواهم کرد.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: ادامه رایزنی ها بین بازیگران موثر در بحران، می تواند زمینه ساز مقدمات ضروری برای خروج از بحران جاری باشد.
جابری انصاری با تاکید بر این که ترکیه کشور مهم و موثر منطقه است، یادآور شد: همواره در طول بحران سوریه رایزنی های فشرده ای با دولت ترکیه در جهت حل بحران داشتیم و در سفر اخیر وزیر امور خارجه به آنکارا هم آخرین وضعیت بین دو کشور تبادل نظر و در ارتباط با اصول اساسی حل بحران بین دو کشور توافق کلی انجام شد.
وی حفظ تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت ملی واحد، شکل گیری دولت ملی و فراگیر و همچنین سرنوشت این کشور توسط ملت وریه را از اصول کلی و مورد اهتمام ایران و ترکیه ذکر کرد و گفت: اگر چه اینها اصول کلی است اما توافق بر سر همین اصول کلی می تواند مقدمه اقدامات بعدی حل بحران سوریه باشد.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با بیان این که این امر کار ساده ای نیست، خاطرنشان کرد: گاه با تفاوت منافع کشورها یا تصور کشورها از منافع خودشان و همچنین وجود بازیگران متعدد و موثر در این بحران مواجه هستیم و ملت و کشور سوریه همه امکانات وزیرساخت ها و مردم خود را در جریان این فاجعه انسانی در معرض خطر می بیند بیش از همه از این وضعیت ضرر می کند.
جابری انصاری اظهار امیدواری کرد: با مجموعه تحولات جدیدی که بر محور اصول مشترک اتفاق می افتد و تلاش فشرده کشورهای منطقه از جمله ایران، ترکیه و روسیه هر چه سریع تر زمینه خروج از بن بست جاری و فاجعه انسانی فراهم شود.
وی تاکید کرد: ادامه بحران به نفع هیچ یک از کشورها و ملت های منطقه نیست و حتی بازیگران بین المللی که فکر می کنند شرایط فعلی به نفع آنها است و برای مدیریت روندهای منطقه و بین المللی به آنها کمک می کند در اشتباه هستند.
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: امتداد جریان های تروریستی و سرایت آن به نقاط مختلف جهان و پایتخت های غربی و شرقی این را اثبات کرد که ادامه موج تروریسم و افراط گرایی به ضرر امنیت، ثبات منطقه ای جهانی و به ضرر منافع همه ملت ها و دولت های جهان است و ضروری است در مسیر حل این بحران ها حرکت اتفاق بیفتد.
جابری انصاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شاهد شکل گیری مثلث ایران ، ترکیه و روسیه در مسیر حل بحران سوریه هستیم، گفت: به جای این که به دنبال شکل گیری قالب های بسته چند گانه یا سه گانه باشیم که حساسیت بازیگران دیگر را هم ایجاد می کند باید به دنبال نوعی اجماع سازی و اتفاق نظر کشورها و طرف های موثر بر محور یک سری اصول مشترک بحران باشیم.
وی ادامه داد: اگر چنین اتفاق نظر نسبی بین بازیگران مختلف بر اصول حل بحران فراهم شود که به اعتقاد ما مهم ترین اصل این است که بنا نیست هیچ بازیگر خارجی از طرف ملت های منطقه تصمیم بگیرد و بازیگران خارجی باید اهتمام آنها در این مسیر تسهیل کننده و رجوع به آرای ملت های منطقه باشد.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر غالب بازیگران اتفاق نظر در ارتباط با اصول اساسی حل بحران پیدا کنند مقدمات حرکت به سمت حل بحران فراهم خواهد شد.
جابری انصاری یادآور شد: ما الزاما به دنبال شکل گیری ائتلاف ها، چهارچوب ها و قالب های بسته نیستیم، تمام همت ایران این است که نوعی مفاهمه بر بنیان اصول مشترک با دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی یا بیشتر بازیگران منطقه و بین المللی فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال برخی بازیگران متاسفانه منفعت خود را به درست یا غلط در ادامه درگیری و رویارویی های داخلی در منطقه می دانند، بنابراین نمی توان اجماع کامل ایجاد کرد اما اگر اتفاق نظر بین تعداد زیادی از بازیگران به وجود بیاید امکان فراهم کردن مقدمات خروج از بن بست فعلی فراهم می شود.
جابر انصاری همچنین گفت: در این چهارچوب رایزنی هایی با دوستانمان در ترکیه با روسیه و رایزنی های که مستمر با دیگر بازیگران منطقه و بین المللی خواهیم داشت که می تواند به همه بازیگران برای قرار گرفتن در یک مدار جدید و خروج از بن بست های سیاسی و میدانی موجود در منطقه کمک کند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا این رایزنی ها به معنای بن بست در مذاکراتی است که ابتکار عمل آن را دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر عهده دارد، گفت:هیچ تلازمی بین این دو موضوع وجود ندارد؛ حلقه های متعددی از رایزنی در منطقه در جریان هست قبلا هم البته در جریان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: من در گفت و گوهای مفصلی که با دی میستورا در تهران داشتم به این نکته هم پرداختم که با دو رویکرد می توان طرح سیاسی برای حل بحران جاری در منطقه مطرح کرد؛ یک رویکرد این است طرحی ارائه دهیم برای این که طرحی ارائه کرده باشیم و رایزنی کنیم برای اینکه رایزنی کرده باشیم.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ادامه داد: در واقع تصویری ارائه می دهیم برای این که نشان دهیم کارهایی انجام می دهیم اما خودمان هم می دانیم بنا نیست اتفاق خاصی بیفتد این رویکرد به حل سیاسی بحران در منطقه بیشتر تاکتیکی است.
جابری انصاری افزود: اما یک رویکرد جایگزین هم وجود دارد که باید به آن سمت حرکت کنیم، رویکرد راهبردی و استراتژیک به این مسئله و این که هیچ راه حلی برای خروج از وضعیت فعلی جز راه حل سیاسی و گفت و گوهای مسالمت آمیز و رجوع به آرای ملت ها بای پایان بحران وجود ندارد به همان میزان که امکان توافق بر رویکرد مبتنی بر اصول چند گانه که به آن اشاره شد، فراهم شود امکان این که نگاه راهبردی به تحولات جدید داشته باشیم بیشتر فراهم خواهد شد.
وی با بیان این که رایزنی ها بین بازیگران مختلف منطقه و بین الملی امر عادی است و قبلا هم در جریان بود، تصریح کرد:مهم این است که با یک رویکرد جدید راهبردی و جدیت این رایزنی ها انجام شود و هدف گیری این باشد که واقعا اتفاقی بیفتد و بن بست جاری پایان پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: در قالب مجموعه رایزنی هایی که با بازیگران، دیپلمات ها، کشورهای و سازمان های منطقه ای وبین المللی در جریان هست،به مرور امکان توافق بر اصول مشترک بیشتر فراهم می شود واگر بحران ادامه پیدا کند به امواج بی ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان دامن خواهد زد برعلیه منافع همه کشورها یا غالب کشورها و بازیگران خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه در عین حال گفت:متاسفانه این حرکت آرام هزینه های بسیار زیادی برای ملت ها و دولت های منطقه ایجاد کرده و فاجعه انسانی را در بحران های سوریه و یمن دامن زده است.
جابری انصاری با بیان این که در گفت و گوهای امروز با آقای بوگدانف به طور مفصل در ارتباط با بحران یمن تبادل نظر کردیم، خاطرنشان کرد: در یمن هم با یک نسل سوزی و تخریب گسترده زیرساخت های یک کشور و ملت مواجه هستیم.
وی یادآور شد: ادامه یک ماجراجویی و سیاست غیرمنطقی که هیچ نتیجه ای جز شکست برای آنهایی که این سیاست را دنبال می کنند در پی نخواهد داشت.
وی با تاکید بر این که مجموعه رایزنی هایی که در جریان هست را الزاما نمی توان باهم در تناقض دانست، اظهارداشت: این گفت و گوها شاید روندهای تکمیلی با یکدیگر است و احساس می کنم بسیاری از بازیگران به مرور به سمت فهم مشترک و روشهای مبتنی بر خروج از بحران حرکت می کنند.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: ما با ایمان به خدا و اراده ملت ها به عنوان فیصله بحش بحران های جاری سیاست مورد نظر را با طمانینه و استمرار و توجه به همه تحولات دنبال می کنیم.
جابری انصاری اظهار امیداری کرد: با مفاهمه ای که به مرور در حال شکل گیری است امکان خروج از بن بست چند ساله اخیر در سوریه، یمن و منطقه هرچه زودتر فراهم شود.

202/201

کد خبر: 670025

وب گردی

وب گردی