لوموند: چرا بازپس‌گیری منبج از داعش برای دولت سوریه کلیدی‌ست؟

لوموند در گزارشی به چرایی اهمیت تصرف دوباره منطقه استراتژیک منبج از سوی دولت سوریه از دست تروریست‌های داعش پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

دو ماه محاصره و نبرد در منبج، سنگر سابق داعش که در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه از موقعیت راهبردی برخوردار است، خاتمه یافت. سنگری که هفته گذشته در آن نیروهای جهادی پناه گرفته بودند، روز جمعه دوازدهم اوت قبل از این که نیروهای دمکراتیک سوریه، اتحاد تحت سلطه مبارزان کُرد با حمایت ائتلاف بین المللی در برابر داعش، آن را محاصره کند، تسلیم شد. در اواخر بعد از ظهر نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که کنترل کامل این شهر با اکثریت عرب را که قبل از آغاز جنگ سوریه حدود ١٠٠ هزار جمعیت داشت، به دست گرفته اند.
به گفته شیروان درویش، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه، آخرین نیروهای جهادی محاصره شده در منبج در کاروان در حال فرار خود بسیاری از غیرنظامیانی را که در آخرین بخشی که همچنان در کنترل داعش بود، به گروگان گرفته و با خود بردند تا برای عبور از خط جبهه از آنها همچون سپر انسانی استفاده کنند تا از آتش دشمن در امان بمانند. به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه که با اعلام تصرف این شهر در روز قبل تعداد قربانیان این آدم ربایی جمعی را ٢ هزار نفر برآورد کرده بود، روز شنبه صدها نفر از آنها آزاد شدند. با این حال این آمار از سوی سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه تأیید نشده است. نیروهای جهادی و گروگان های آنها به شمال شهر، به سوی جرابلس، محلی دورافتاده در چهل کیلومتری مرز ترکیه عقب نشینی کردند.
فرمانده نیروهای دمکراتیک که شهر را از دهم ژوئن محاصره کرده اند، بارها از نیروهای جهادی خواست تا منبج را تخلیه کنند، بدون این که اتمام
حجت هایش نتیجه ای داشته باشد. محله های تحت کنترل داعش هزاران نفر از ساکنان به دام افتاده و زیر آتش نیروهای متخاصم قرار داشتند. حضور آنها در شهر به طور قابل توجهی پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه را کند کرده بود. هنگام شدت گرفتن نبردها، سکنه ای که در منبج باقی مانده بودند، بهای سنگینی پرداختند. یک هفته قبل از پایان محاصره، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد با سلاح های انفجاری که نیروهای جهادی هنگام ترک شهر کارگذاشته اند یا در حاشیه نبردهای خیابانی که در مرکز شهر ادامه داشت و نیز حملات هوایی که هدایت آنها نادرست بوده، حدود ٤٠٠ غیر نظامی کشته شدند.
با این حال پیروزی نیروهای دمکراتیک سوریه نشان دهنده مرحله مهمی در مبارزه با داعش در شمال سوریه است. پس از این که نیروهای کُرد در ژوئن ٢٠١٥ منطقه مرزی تل ابیض را تصرف کردند، منبج راه ارتباطی اصلی بین ترکیه و مرکز «خلافت» ابوبکر البغدادی یعنی شهر رقه بود. نیروهای دمکراتیک سوریه که تنها متحد در نبرد زمینی ائتلاف بین المللی هستند، با تعقیب نیروهای جهادی به هدف راهبردی مهمی یعنی قطع سرزمین های تحت کنترل داعش در مرز ترکیه نزدیک شدند.
پیش بینی حملات جدید
از نظر نیروهای جهادی اروپایی، که پس از گذشتن از ترکیه و منطقه مرزی به ویژه مرز بدون کنترل جرابلس برای نبرد در سوریه می آمدند، شهر منبج که از اوایل سال ٢٠١٤ تحت سلطه نیروهای جهادی بود، به عنوان نقطه عبور و مکانی مهم برای تأمین امنیت شناخته شده بود. از منبج که آخرین توقفگاه قبل از مرز ترکیه است، همچنین به عنوان تقاطع عبور و مرور در جهت مخالف، سرزمین «خلافت» به سوی ترکیه و فراتر از آن به اروپا استفاده می شد. در حالی که نیروهای دمکراتیک سوریه شهر را در محاصره داشتند، برت مک گورک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف، در دهم ژوئن بر اهمیت این شهر در مسیر جنگجویان خارجی تأکید کرده بود.
این موضوع به ویژه برای نیروهای جهادی فرانسوی زبان درست است: مک گورگ گفت عاملان حملات در پاریس در نوامبر و بروکسل در ماه مارس ٢٠١٥ از رقه از طریق منبج گذشتند. سامی عمی مور، یکی از تروریست ها که به کنسرت باتاکلان حمله کرد، در سال ٢٠١٤ در منبج اقامت داشت. گزارش کمیسیون تحقیق فرانسه درباره مبارزه با تروریسم به ریاست ژرژ فنش نماینده پارلمان فرانسه که در ماه ژوئیه منتشر شد، نیز در جنبش های معروف نیروهای جهادی فرانسوی زبان در دو طرف مرز ترکیه و سوریه، به منطقه منبج اشاره کرده است.
اهمیت راهبردی منبج برای ائتلاف متصل شدن شمال شرقی سوریه که در حال حاضر تحت کنترل آنهاست و محاصره منطقه کردنشین عفرین در غرب استان حلب مربوط است. نیروهای کُرد به محض تحکیم مواضع خود در منبج توانستند با موافقت متحدان غربی خود حملات جدیدی را به جرابلس، در شمال و الباب در غرب تدارک ببینند. احتمال دارد تلاش کُردها، حامیان محلی آنها و قدرت های غربی که از نظر نظامی درگیر هستند، برای جنگ تا رقه پیش رود.
نبرد منبج با مجموعه موفقیت هایی که نیروهای کُرد و متحدان عرب آنها با حمایت ائتلاف از بیش از یک سال پیش تا کنون در شمال کشور در برابر داعش به دست آوردند، اهمیت یافت. از نظر مبارزان نبرد زمینی حمایت هوایی دائمی و حضور عوامل نیروهای ویژه چندین کشور غربی در کنار آنها ضروری بود. با این حال این پیروزی های نظامی حامل چالش های سیاسی بیش از پیش فوری است که موانع بالقوه برای پیروزی نهایی در برابر نیروهای جهادی در سوریه است.
کانون رهبری نیروهای دمکراتیک را نیروی مبارز کرد با ساختار سیاسی که کنترل انحصاری مناطق کردنشین سوریه را از سال ٢٠١٢ به دست آورده، تشکیل داده است. ائتلاف بین المللی با متحد شدن با کُردها برای بیرون راندن نیروهای جهادی آنها را در وضعیت گسترش قلمروی خود فراتر از مناطق محصور کُردهای سوریه به سوی مناطقی با اکثریت اعراب همانند منبج قرار داد. مسئولان کُرد که در همه جا از نظر نظامی و سیاسی تسلط دارند، با قدرت سازمانی خود مصمم اند سرنوشت سرزمین هایی که در گذشته تحت کنترل آنها بود، پس بگیرند، اگرچه گروه های مسلح عرب را برای همکاری انتخاب کرده اند.
این عدم توازن اختلافات قابل توجهی را به وجود آورده است که فقط وجود دشمن مشترک یعنی داعش امکان اجتناب از آن را فراهم می کند. نیروهای دمکراتیک سوریه متهم اند که سلطه کُردها و ترویج جاه طلبی تجزیه طلبی را ایجاد کرده اند. آنها باید لیاقت خود را در منبج، مهم ترین شهر غیر کُرد که از دست داعش آزاد کرده اند، نشان دهند. سنگینی تلفات غیرنظامیان در طول نبرد می تواند به ضرر آنها باشد.
از سوی دیگر رهبران نیروهای دمکراتیک سوریه، تخصص نظامی آنها، نظم و شیوه های آنها از ساختارهای حزب کارگران کردستان به دست آمده است که حوزه عمل آنها تنها به سوریه محدود نمی شود. حزب کارگران کردستان سازمان مسلح منطقه ای است که دولت ترکیه دشمن تاریخی آن است. رویارویی آن با نیروهای امنیتی آنکارا که در تابستان ٢٠١٥ از سرگرفته شد و تیره شدن روابط بین ترکیه و آمریکا از زمان کودتای ناموفق در پانزدهم ژوئیه نیز این معادله را پیچیده تر کرده است. آنکارا همواره مخالفت خود را با نفوذ فزاینده کُردها در مرز جنوبی خود به ویژه در منبج نشان داده است. بدین ترتیب داعش با شکست پس از شکست عقب نشینی می کند اما به نظر می رسد کانون تنش هایی که پس از خود به جای می گذارند، سقوط آن را به تأخیر می اندازد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 670098

وب گردی

وب گردی