وضعیت بازار نفت آمریکا شکننده است

تفاوت چشمگیر پیش بینی ها درباره افزایش یا کاهش قیمت نفت نشان می دهد در هفته های آینده بازار این کالا در معرض نوسانهای شدید قرار خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از رویترز از نیویورک، بازار نفت روزهایی پر نوسان را در پیش خواهد داشت زیرا هم شمار سفارشهای خرید و هم شمار سفارشهای فروش نفت به رقمی بی سابقه رسیده است و حتی بانکهای بزرگ آمریایی نیز درباره دورنمای قیمت این کالا، اختلاف نظر دارند.

طبق اعلام کمیسیون معاملات آتی کالا در آمریکا، مجموع سفارشهای خرید نفت خام و همچنین مجموع سفارشهای فروش این کالا به بالاترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسیده اند.

مایکل ترن، مدیر راهبرد انرژی مؤسسه آر بی سی کپتال، گفت: این وضع زمینه را برای شرایط افت و خیز قیمت نفت و رویارویی معامله گران، فراهم می کند.

وی همچنین اعلام کرد تجربه های روزهای اخیر نشان می دهد که وضعیت روانی حاکم بر بازار نفت، به شدت شکننده است.

با توجه به روند افزایش قیمت نفت در ٩ روز گذشته که سبب شد قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا از ١٧ درصد رشد برخوردار شود، اطلاعات کمیسیون معاملات آتی کالا می تواند نشان دهد که بازار نفت اکنون روی لبه پرتگاه نوسان قرار دارد.

از یک سو، افزایش گمانه زنیها درباره توافق احتمالی تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای کمک به رشد قیمت نفت، سبب شد بسیاری از معامله گران معاملات استقراضی (مبتنی بر افت قیمت نفت) را پایان دهند. این روند افزایشی همچنین سبب شده است بسیاری از معامله گران نسبت به پایان دوره افت قیمت نفت امیدوار شوند.

اطلاعات کمیسیون یاد شده نشان داد مجموع سفارشهای خرید شاخص نفت خام آمریکا در هفته گذشته به بیش از ٣٢٢ هزار مورد رسیده که بالاترین رقم از ماه مه سال ٢٠١٥ میلادی تا کنون است. از سوی دیگر، سفارشهای فروش نفت نیز از مرز ٢٢٠ هزار مورد فراتر رفته است.

رشد همزمان سفارشهای خرید و سفارشهای فروش نفت، نشان دهنده اختلاف نظر کارشناسان درباره وضع عرضه و تقاضای نفت در ماههای باقی مانده از سال جاری میلادی است.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته پیش بینی کرد در نیمه دوم سال ٢٠١٦ میلادی، عرضه نفت به تدریج محدود شود. مؤسسه استندرد چرترد نیز در گزارش دیروز (دوشنبه ٢٥ مرداد) خود، تأیید کرد که عرضه مازاد نفت پایان یافته است.

با این همه، بانک آمریکایی مرگان استنلی دیروز در گزارشی اعلام کرد با برآورد آژانس بین المللی انرژی درباره کاهش یک میلیون بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت جهان در سه ماه سوم سال جاری میلادی، به شدت مخالف است. این بانک انتظار دارد اوضاع بازار نفت در ماههای آینده رو به وخامت بگذارد.

607/ 601

کد خبر: 670170

وب گردی

وب گردی