اختلالات شایع دهان و دندان در سالمندان

کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه با افزایش سن به طور طبیعی ترشح آب دهان کمتر می‌شود، گفت: این امر موجب افزایش خشکی دهان در افراد سالمند خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، اردشیر کبیری گفت: خشکی دهان یکی از مشکلات مهمی است که موجب می‌شود جویدن و قورت دادن غذا سخت شود و مزه غذاها کمتر احساس شود.

او مصرف داروهای خاص مثل زیاد کننده ادرار و داروهای آرام بخش را از علل دیگر خشکی دهان عنوان کرد. گرفتگی بینی و نفس کشیدن با دهان به خصوص هنگام خواب نیز موجب خشکی دهان خواهد شد.

به گفته او، استفاده از آب نمک چندین بار در روز و مصرف حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات ساده و خودداری از مصرف خودسرانه دارو از راهکارهای برطرف کردن خشکی دهان است.

کبیری، خودداری از استعمال دخانیات و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و در نهایت مشورت با پزشک را از دیگر عوامل موثر در برطرف کردن خشکی دهان عنوان کرد و گفت: افراد سالمند، در معرض خطر بیماری‌های مزمن دهان از جمله عفونت‌های دندانی از قبیل پوسیدگی، ‌ناراحتی لثه، ضایعات مخاطی خوش خیم و سرطان‌های دهان هستند.

کبیری افزود: عوارضی همچون خشکی دهان، برفک و بیماری‌های قارچی، ضایعات التهابی مربوط به دندان‌های مصنوعی و شقاق گوشه لب و دهان همچنین خشکی دهان که در پی مصرف داروهای خاص ایجاد می‌شود از اختلالات شایع دهان در سالمندی است.

او وضعیت اقتصادی نامناسب، فقدان بیمه، ‌زمین‌گیر شدن یا نگهداری سالمند در خانه سالمندان و ناتوانی فیزیکی مانند بیماری‌های مفاصل را از موانع برخورداری از بهداشت دهانی خوب دانست و گفت: استفاده از ژل‌های فلوراید دهان‌شویه برای جلوگیری از پوسیدگی و کاهش اختلالات شایع دهان در سالمندی موثر است.

کبیری ادامه داد: نوشیدن آب، مرطوب نگه داشتن دهان و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد. همراه با افزایش سن، شکل و ساختار دندان‌ها تغییر پیدا کرده، زرد شدگی یا تیره‌تر شدن دندان‌ها به علت تغییر در ضخامت و ترکیب عاج زیرین اتفاق می‌افتد. سایش‌ها و فرسایش‌های ایجاد شده نیز می‌تواند در تغییر شکل دندان‌ها موثر باشد .

کبیری گفت: عروق خونی که وارد دندان می‌شوند و همچنین ضخامت مینا کاهش می‌یابد و این امر موجب کاهش حساسیت دندان‌ها در افراد سالمند می‌شود.

20103

کد خبر: 670186

وب گردی

وب گردی