با افزایش دیدارها و رفت و آمدهای دیپلماتیک سران و مسئولان کشورهای مهم و تاثیر گذار منطقه، امید ملت سوریه به ایجاد راه حلی سیاسی برای بحران پنج ساله این کشور افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، بیش از پنج سال از زمان آغاز اعتراض های محدود داخلی و تبدیل شدن آن توسط برخی از کشورهای کینه جو و شکست خورده منطقه به یک بحران بین المللی می گذرد و هم چنان افق روشنی دربرابر دیدگان ملت سوریه نیست.
دراین مدت برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای تمام توان خود را برای سرنگون کردن نظام سوریه بکاربستند و دراین راه از هیچ تلاشی دریغ نکردند.
تامین هزینه های مالی، سخت افزار نظامی، اعزام و آموزش تروریست های جمع آوری شده از سراسر دنیا، دراختیار گذاشتن خاک و مرزها و دراختیار گذاشتن هرگونه تسهیلاتی برای عبور آسان تروریست ها به سوی خاک سوریه، فشارهای سیاسی و اقتصادی ظالمانه تنها نمونه هایی ظاهری از تلاش ها برای سرنگون کردن نظام سوریه بود.
همه این تلاش ها و توطئه ها که با برنامه ریزی قبلی و برای تضعیف و ضربه زدن به محور مقاومت و بویژه سوریه انجام شد تاکنون جز ویرانی سوریه، ضررهای مالی کشورهای حامی تروریسم و ایجاد کانون های بحران در کنار مرزهای برخی از کشورهای فعال در بحران سوریه و کشیده شدن نا امنی ها به داخل کشورهای حامی تروریست ها دستاوردی نداشته است.
پس از آنکه تروریست های صادراتی ارمغان نا امنی را از سوریه به کشورهای خود برده و موجی از وحشت را درآن کشورها ایجاد کردند، شاهد موضع گیری های متفاوتی درباره تعامل با تروریست ها بودیم و این کشورها زیر فشار افکارعمومی خود تاحدودی هرچند در ظاهر مواضع خود را درقبال بحران سوریه تعدیل کردند.
سفرهیات های سیاسی از اروپا و دیگر کشورها به سوریه به منظور رایزنی برای شناسایی تروریست های بومی این کشورها و جلوگیری از هرگونه اقدام خرابکارانه هنگام بازگشت از سوریه نمونه ای از تغییر رویکرد این کشورهاست.
جالب اینکه این هماهنگی امنیتی و تبادل اطلاعات با سوریه توسط کشورهایی انجام می شود که برخی از آن ها بیشترین نقش را درحمایت از تروریست ها داشته اند و دارند ولی اکنون برای درامان ماندن از بحرانی شبیه بحران سوریه دست به دامن این کشور شده اند.
این تغییر موضع ها هرچند دربرخی موارد جدی به نظر نمی رسد و هر بار با دستاوردی میدانی از سوی تروریست ها، رنگ می بازد ولی می توان رگه هایی از پشیمانی و ترس از سرایت آفت تروریسم به این کشورها را در مسئولان آن مشاهده کرد.
اکنون پس از پایداری محور مقاومت و ورود روسیه برای ایفای نقشی فعالتر در مقابله با تروریسم شاهد تحولی عمیق تر در دیدگاه برخی از کشورهای دخیل در بحران سوریه هستیم.
بحرانی شدن اوضاع برخی از کشورهای همسایه سوریه که تاکنون تمام تسهیلات مورد نیاز برخی از گروه های تروریستی تحت عنوان 'مخالفان میانه رو' را تامین می کردند و مشکلات امنیتی، اقتصادی، سیاسی ناخواسته ایجاد شده از دخالت منفی در بحران سوریه برای آن ها نیز از دیگر دلایل امیدواری ملت سوریه به تغییر رویکردها در تعامل با تروریسم است.
به حاشیه رفتن برخی از کشورهای عربی حامی تروریسم و ناکامی های داخلی و خارجی آن ها ناشی از سیاست های کودکانه و ایجاد شکافی غیر رسمی و غیراعلام شده میان کشورهای حامی ترو.ریست ها پس از کودتای ناکام در ترکیه از دیگر عوامل زمینه ساز این تحول است.
آنچه بیش از دیگر عوامل موجب امیدواری ملت سوریه برای پایان بحران و یافتن راه حلی سیاسی شده است، تحرکات دیپلماتیک منطقه ای و جهانی دراین باره بوده است.
*کودتای ترکیه و افزوده شدن مشکلی بر مشکلات سیاسی و اقتصادی و امنیتی این کشور، سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ترکیه، گفت و گو با مقامات این کشور و پیش ازآن گفت و گو با وزیر خارجه روسیه.
*گفت و گوی وزیران خارجه آلمان و روسیه درباره سوریه و ضرورت حل و فصل سیاسی بحران و مبارزه قاطع و جدی با تروریسم.
*دیدار میخائیل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و گفت و گو درباره پیشبرد همگرایی های دو کشور برای مبارزه با تروریسم بین المللی و حل سیاسی بحران سوریه.
*تغییر لحن مقامات ترکیه به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد و استمرار بحران سوریه در سایه افزایش مشکلات اقتصادی، سیاسی و داخلی و تاکید بر نزدیک بودن تحولات مثبت در مسیر حل بحران سوریه.
*دیدار احتمالی معاون وزیرخارجه روسیه با معارضان سوری در قطر.
* تلاش چین برای ایفای نقشی پررنگ تر در حل و فصل بحران سوریه و فراتر رفتن این نقش از کمک های انسانی و مادی به مشارکت فعالتر در روند سیاسی و تعیینی سفیری با تجربه در سوریه.
همه این امور عواملی هستند که شهروندان سوری را نسبت به آغاز روندی متفاوت تر در حل و فصل بحران این کشور امیدوارتر می کند.
البته باید توجه داشت که حل و فصل بحران سوریه یک بحران بومی و داخلی نیست و با توجه به وارداتی بودن، حل و فصل آن نیاز به یک اراده جدی منطقه ای و بین المللی دارد.
درطول این بحران پنج ساله همواره فرصت هایی اندک برای حل و فصل آن فراهم شده است ولی با یک دستاورد کوچک و گذرا از سوی تروریست ها در میدان نبرد، تمام امور به خانه نخست بازگشته است.
از این رو کارشناسان نبرد اخیر حلب و بسیج تمام امکانات تروریست ها برای شکستن محاصره محله شرقی را خطری دیگر برای ناکام ماندن اقدامات آغاز شده در مسیر حل سیاسی بحران سوریه می دانند.
بویژه اینکه هرگونه دستاورد عمده ای از سوی تروریست ها در جبهه حلب ممکن است نظر برخی از بازیگران منطقه ای که در سایه مشکلات داخلی، سیاسی و اقتصادی راضی به تغییر در رویکرد خود درقبال سوریه شده بودند را تا 180 درجه تغییر دهد.
بلند پروازی و شرطبندی این کشورها بر تروریست ها و امکان تغییر نظر آن ها براثر هرگونه دستاورد میدانی تروریست ها در خاک سوریه را باید جدی گرفت.
300300

کد خبر: 670200

وب گردی

وب گردی