داروهای تاریخ گذشته وبال گردن داروخانه ها

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه ها مراقبت می کنند که داروی تاریخ گذشته زیاد نداشته باشند اما متاسفانه دارند و یکی از هزینه های داروخانه همین داروهای تاریخ گذشته است

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، دکتر رسول دیناروند روز در خصوص اقدام یکی از داروسازان که چندی پیش در نامه ای -که در شبکه مجازی انتشار یافت- از پزشک خواست داروهایی که تاریخ انقضای آنها نزدیک است ، تجویز شوند، گفت: به نظر من این اقدام کج سلیقگی بود، چون به هرحال دارویی که تاریخ آن نزدیک است تا زمانی که تاریخ دارد، قابل مصرف است.
او افزود: داروساز کسی است که مسئول مراقبت از مردم بوده و مراقب است که داروی تاریخ گذشته مصرف نشود و معمولا این داروها را از داروخانه ها جمع آوری می کنند و به شرکت ها پس می دهند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا روز آخری که دارو تاریخ مصرف دارد ، مصرف آن مجاز است؛ توصیه داروهایی که تاریخ انقضای آن نزدیک است، به پزشکان کاری روتین نیست بلکه کج سلیقگی است.
دیناروند افزود: نمی گویم کار داروسازی که در این زمینه اطلاع رسانی کرده، خلاف بود؛ اما این کار نیازی به اطلاع رسانی ندارد؛ پزشک نسخه اش را می نویسد و داروخانه نیز دارو را تحویل می دهد؛ تا روزی که دارو تاریخ مصرف دارد به فروش می رسد و وقتی هم ندارد قابل مصرف نیست.
او گفت: به هرحال یکی از مشکلات و هزینه هایی که داروخانه ها دارند، هزینه داروهای تاریخ گذشته است. داروخانه ها پیش بینی می کنند که ممکن است کلا چند درصد داروها، تاریخ آنها بگذرد اما طبق پیش بینی دارو مصرف نمی شود و تاریخ آن می گذرد و یکی از هزینه های داروخانه ها، همین داروهای تاریخ گذشته است که آمار دقیقی از آنها نیز در دست نیست.
20103

کد خبر: 670238

وب گردی

وب گردی