رایزنی ها برای تصویب منطقه آزاد اردبیل ادامه داد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی از رایزنی های نمایندگان استان برای تصویب منطقه آزاد استان اردبیل خبر داد.

محمد فیضی گفت: در حال حاضر برخی اظهارات مبنی بر تغییر نام منطقه آزاد اردبیل مطرح می‌شود که به دلیل تأخیر قابل‌توجهی که ممکن است در اخذ مصوبه ایجاد کند بهتر است مطرح نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: نام منطقه آزاد اردبیل- اردبیل ایرادی ندارد و مهم محتوا و تأثیرات این منطقه است و اینکه نام اردبیل – مغان مطرح شود بی‌شک دریافت مصوبه را با تأخیر مواجه می‌کند و حتی این امکان وجود دارد که مصوبه از دست برود.

فیضی با بیان اینکه تک فوریتی لایحه منطقه آزاد تجاری اردبیل و چند استان تصویب شده و تنها با یک رأی بیشتر توانست مورد موافقت قرار گیرد، اضافه کرد: آسیب امروز مناطق آزاد این است که هر نماینده به دنبال ایجاد منطقه آزاد در حوزه کاری خود است و متأسفانه این موضوع موجب شده تعداد درخواست‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: از سویی صداوسیما نیز طی ماه‌های اخیر رویکرد انتقادی نسبت به مناطق آزاد اتخاذ کرده که اخذ مصوبه را با مشکل مواجه ساخته است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با تأکید بر اینکه عدم کارایی منطقه آزاد در یک استان به معنی عدم کارایی آن در استان دیگر نیست، متذکر شد: در وضعیت فعلی نیز اردبیل محصولات صادرات متعددی از جمله سیب‌زمینی دارد که می‌تواند از طریق مناطق آزاد اقدام به صادرات گسترده کند.

وی با بیان اینکه شکل اجرایی مناطق آزاد در برخی استان‌ها دچار مشکل است، اضافه کرد: در صورتی که منطقه آزاد مدیریت بهینه داشته باشد از ورود کالای قاچاق ممانعت کرده و در عین حال به مبادی واردات تبدیل نمی‌شود.

فیضی با بیان اینکه برای تصویب قطعی راه‌اندازی منطقه لازم است، محدوده آن در کمیسیون اقتصادی بررسی شود، بیان داشت: از ۲۳ نفر عضو کمیسیون ما نیازمند ۱۲ رأی هستیم تا بتوانیم مصوبه را اخذ کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تعامل نمایندگان استان برای اخذ مصوبه قابل‌تقدیر است و رایزنی‌هایی انجام می‌شود تا مصوبه را اخذ کنیم.

کد خبر: 670245

وب گردی

وب گردی