نگرانی بلژیکی‌ها از انتقال اورانیوم با درجه غنای بالای آمریکا به این کشور

تنظیم کننده قوانین هسته‌ای آمریکا قصد دارد درباره ادامه انتقال اورانیوم با درجه غنای بالا به رآکتور تحقیقاتی بلژیک، تصمیم گیری کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، در حالی که منتقدان نگرانی‌های خود را نسبت به تبعات امنیتی انتقال اورانیوم با درجه غلظت بالا به بلژیک اعلام کرده‌اند، کمیسیون قانونگذاری هسته‌ای آمریکا قصد دارد درباره این مساله تصمیم گیری کند که آیا به مرکز تحقیقات هسته‌ای بلژیک اجازه دهد تا به 144 کیلوگرم اورانیوم با درصد غلظت بالا که برای تولید بمب اتمی مناسب است، دسترسی پیدا کند یا با این درخواست مخالفت نماید.

به گزارش تسنیم، مرکز تحقیقات هسته‌ای بلژیک، ایزوتوپ های رادیواکتیو برای مبارزه با سرطان تولید می کند. آمریکا تمایلی برای تامین اورانیوم با درجه غنای بالا به شرکای خارجی خود نداشته است چرا که نگران آن است که اورانیوم عرضه شده به دست افراد نااهل بیفتد و به تلاش های بین المللی برای مقابله با اشاعه تسلیحات هسته‌ای، لطمه بزند.

مراکز هسته‌ای آمریکا و بلژیک طی دهه‌های گذشته مبادلات زیادی داشته‌اند و طرف بلژیکی قول داده است تا روند تولید ایزوتوپ های رادیواکتیو خود را مدرنیزه کند تا به جای استفاده از اورانیوم با غنای بالا از اورانیوم با درجه غنای پایین استفاده نماید.

اواخر سال 2005 میلادی بود که مرکز تحقیقات هسته‌ای بلژیک به آمریکایی‌ها قول داده بود تا روند تولید را به طور اساسی تغییر دهد ولی با گذشت سالها از این تعهد، هنوز هیچ پیشرفت محسوسی مشاهده نشده است.

رویترز به نقل از بیانیه‌ای که از سوی مرکز تحقیقات هسته‌ای بلژیک منتشر شده، اعلام کرد: وجود مشکلات فنی تاکنون مانع از اجرای تغییرات اساسی در روند تولید ایزوتوپ های رادیواکتیو شده است.

آرماندو تراولی که تا سال 2005 میلادی مسئول برنامه وزارت انرژی آمریکا برای تبدیل روند تولید رآکتورهای تحقیقاتی جهان بوده است، تاکید کرد: اکنون بیش از 10 سال گذشته است و بلژیکی ها خواستار 10 سال زمان بیشتر شده‌اند.

آمریکا از سال 1978 میلادی تاکنون، ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده است تا رآکتورهایی را که از اورانیوم با درجه غنای بالا استفاده می کنند، تغییر داده یا به طور کلی آنها را تعطیل کند.

تا همین اواخر حدود 100 رآکتور تحقیقاتی به طور ساختاری تغییر یافته یا کاملا تعطیل شده است. بیش از 70 رآکتور تحقیقاتی هنوز با استفاده از اورانیوم با درجه غنای بالا فعالیت می‌کند.

300300

کد خبر: 670264

وب گردی

وب گردی