گلایه معاون وزیر بهداشت از میزان اختصاص بودجه فرهنگی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این وزارتخانه توان اختصاص تسهیلاتی نظیر پرداخت وام و تخصیص خوابگاه‌های متأهلی به دانشجویان را ندارد، گفت: متاسفانه بودجه اختصاص یافته به دو وزارتخانه بهداشت و علوم بسیار ناعادلانه است و وزارت بهداشت در پرداخت وام‌های ماهیانه و اختصاص خوابگاه‌های مجردی با مشکل مواجه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا فراهانی، با اعلام این مطلب از توزیع ناعادلانه بودجه بخش فرهنگی و دانشجویی بین دو وزارتخانه بهداشت و علوم انتقاد کرد و اظهار کرد: متاسفانه به دلیل این توزیع ناعادلانه، وزارت بهداشت نمی‌تواند تسهیلاتی نظیر وام ازدواج، مسکن و غیره در اختیار دانشجویان خود قرار بدهد.

وی در ادامه تصریح کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا صندوق رفاه دانشجویان در وزارت بهداشت نمی‌تواند این منابع و تسهیلات را به دانشجویان خود پرداخت کند. در حالی که در وزارت علوم تعداد افرادی که وام دریافت می‌کنند ولی بازپس نمی‌دهند بسیار بیشتر از وزارت بهداشت است. آماری که چند ماه پیش اعلام شد نشان می‌دهد حدود 400 میلیارد تومان از وام‌ها توسط دانشجویان وزارت علوم بازگردانده نشده، این در حالی است که بسیاری از دانشجویان وزارت بهداشت وام‌های خود را بعد از فارغ‌التحصیلی پرداخت می‌کنند.

دکتر فراهانی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به دلیل مشکلات منابع و اعتبارات در پرداخت‌ وام‌های اولیه یعنی وام‌های ماهیانه دانشجویان (80 هزار تومان) نیز مشکل دارد. پس چگونه در این شرایط می‌تواند وام ازدواج یا تسهیلات دیگری در حوزه خوابگاه‌ها بخصوص خوابگاه‌های متأهلین پرداخت کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: هر خوابگاه متأهلی معادل سه خوابگاه مجردی است. ما در زمینه تخصیص خوابگاه‌های مجردی مشکل داریم بنابراین نمی‌توانیم به متأهلین خوابگاه اختصاص دهیم مگر اینکه مجلس و دولت در برنامه ششم سیاست‌های جدی در این زمینه اتخاذ کنند. البته وزارت علوم نیز در حوزه خوابگاه‌های متأهلین منابع لازم را در اختیار ندارد و فقط در زمینه وام‌های دانشجویی به دلیل اینکه منابع بیشتری به آنها اختصاص داده شده است، وضعیت بهتری دارند.

وی همچنین بودجه اختصاص داده شده به معاونت فرهنگی وزارت بهداشت را ناکافی دانست و گفت: اگرچه بودجه امسال حوزه فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تا تیرماه تخصیص نیافته است. اما این تخصیص نیز به اندازه‌ای ناچیز است که فقط در حوزه ورزش دانشجویی هزینه شده و تمامی فعالیت‌های این معاونت با روحیه جهادی انجام می‌شود. در واقع بودجه امسال وزارت بهداشت در مقایسه با سال گذشته تغییر عمده‌ای نداشته است و من خجالت می‌کشم این رقم را به زیرمجموعه‌های خود اعلام کنم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان بودجه اختصاصی به دو وزارتخانه بهداشت و علوم را بسیار ناعادلانه توصیف کرد و گفت: سال گذشته 16 میلیارد تومان به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم بودجه اختصاص داده شد. اما این رقم در وزارت بهداشت سه میلیارد تومان بود. اگر بخواهیم نسبت دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت را بسنجیم باید 40 درصد این بودجه یعنی حدود 9 میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص داده شود که متأسفانه اینطور نیست اگرچه بودجه امسال نیز تغییر چندانی در مقایسه با سال گذشته نداشته است.

20101

کد خبر: 670303

وب گردی

وب گردی