زمین به سرعت در حال گرم شدن است/تیرماه ۹۵، گرمترین ماه تاریخ

ناسا که هم دمای خشکی ها را اندازه می گیرد هم دمای اقیانوس ها را، اعلام کرده که جولای امسال 0.84 درجه سلسیوس گرمتر از میانگینش از بین سال های 1951 تا 1980 و 0.11 درجه سلسیوس گرمتر از رکورد قبلی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ناسا، بر اساس آخرین اطلاعات ناسا ماه جولای 2016 (10 تیر تا 9 مرداد) با ادامه دادن به روند شکسته شدن رکورد ماهانه دما، رکورد گرمترین جولای تاریخ که تنها 1 سال پیش شکسته شده بود را شکست.

9 ماه قبلی هم رکورد ماه خودشان را شکسته بودند و این روند برای دهمین بار پی در پی ادامه پیدا کرد. این رکورد شکنی توسط ماه جولای بر اساس اطلاعاتی است که از سال 1880 تاکنون وجود دارد.

اطلاعاتی مشابه از اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالت متحده آمریکا هم نشان می دهد که 14 ماه گذشته رکورد های ماهانه خود را شکانده اند، البته این اداره هنوز اطلاعاتش مربوط به ماه جولای را منتشر نکرده است.

بر اساس اطلاعات ناسا که هم دمای خشکی ها را اندازه می گیرد هم دمای اقیانوس ها، جولای امسال 0.84 درجه سلسیوس گرمتر از میانگینش از بین سال های 1951 تا 1980 و 0.11 درجه سلسیوس گرمتر از رکورد قبلی است.

دیوید کارولی یک دانشمند اقلیمی در دانشگاه ملبورن در این رابطه گفت: با ادامه این روند 2016 تقریبا گرمترین سال جهان است.

گفته می شود علت این روند رکورد شکنی گرمایش جهانی و ال نینو است؛ ال نینو آب اقیانوس آرام را گرم می کند و این منجر به افزایش دمای کره زمین می شود.

کارولی همچنین گفت که بر اساس آمار ناسا، جولای امسال 1.3 درجه گرمتر از دوران قبل از صنعتی شدن کره زمین بوده است. به گفته او تنها 0.2 این اختلاف دما را می توان به ال نینو ارتباط داد، 1.1 درجه سلسیوس آن به علت تغییر اقلیمی است که انسان ها عامل آن هستند.

کارولی گفت: ال نینو خودش از بین رفته است اما تاثیر آن روی دمای کره زمین را 3 تا 6 ماه دیگر می بینیم. گفتنی است با کاهش شدت ال نینو اختلاف رکورد شکنی های هر ماه هم کاهش یافته است.

20103

کد خبر: 670308

وب گردی

وب گردی