بروجردی مطرح کرد: لزوم پرداختن به مدیریت بحران در برنامه ششم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید در تنظیم و تدوین لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه، برای تقویت و اجرای برنامه های مدون مدیریت بحران پایتخت و کشور ایفای نقش کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علاءالدین بروجردی در بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی از سازمان مدیریت بحران پایتخت با تاکید بر اهمیت نقش مردم در مدیریت بحران، آموزش شهروندان را به عنوان یکی از ضروریات لازم در این زمینه نام برد و آن را شرط لازم برای گسترش فرهنگ مقابله با بحران دانست.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه آمادگی و آگاهی مردم بروجرد در زلزله سال 85 و در نتیجه بروز کمترین تلفات با وجود وسعت و شدت حادثه، گفت: مردم باید بدانند که کشور ما زلزله خیز است و باید همواره از آمادگی لازم برخوردار بود، به عنوان مثال چادر صحرایی باید به یکی از اقلام ضروری هر خانواده ایرانی برای آمادگی اسکان اضطراری تبدیل شود و فرهنگ آمادگی ترویج شود.
وی عنوان داشت: رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما باید نقش بیشتری در ترویج و آموزش عمومی مردم و آشنایی آنها با حداقل ها ایفا نماید.
بروجردی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری در این حوزه، بر معرفی ظرفیت های مدیریت بحران شهر تهران به شهروندان و انتقال این دستاوردها به سایر شهرهای کشور به منظور آگاهی مردم از اقدامات انجام شده و تامین حس آرامش و امنیت روانی تاکید کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مجموعه برنامه ریزی های صورت گرفته و هماهنگی های انجام شده میان همه ارگان های مسئول قابل توجه و موجب قدردانی است.
وی همچنین تاکید کرد: مجلس باید در تنظیم و تدوین لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه برای تقویت و اجرای برنامه های مدون مدیریت بحران پایتخت و کشور ایفای نقش نمایند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جریان بازدید رئیس و دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب نقشه پهنه های گسلی شهر تهران خبر داد.
احمد صادقی در این جلسه با یادآوری چندین سال مطالعه بر روی شناسایی گسل های شهر تهران و تهیه نقشه پهنه های گسلی پایتخت و ضرورت رعایت ضوابط ویژه ساخت وساز در حریم این گسل ها از جمله کیفیت ساخت و ساز، نوع کاربری و رعایت محدودیت بلندمرتبه سازی، گفت: نقشه پهنه های گسلی شهر تهران پس از بررسی و تایید در کارگروه تخصصی زلزله و زمین لغزش لایه های زمین شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و سازمان زمین شناسی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارائه و در نشست اخیر این شورا کلیات آن به تصویب رسید که به این ترتیب علاوه بر بازنگری طرح تفصیلی برای اصلاح کاربری های این محدوده ها، ضوابط ویژه ساخت و ساز در این پهنه ها اعمال می شود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین به تشریح اقدامات و برنامه های سازمان در حوزه های پیشگیری، آموزش و آمادگی ، ساختار مدیریت بحران در شهر تهران و سطح بندی آن تا سطح محلات پرداخت.
صادقی با توجه به بررسی لایحه قانون مدیریت بحران کشور در مجلس، گفت: انتظار می رود که مجلس در تدوین و تصویب نهایی این قانون به نقش و توان شهرداری ها به ویژه تقویت جایگاه شهرداری تهران در ساختار مدیریت بحران توجه نماید چرا که این ضرورت بر اساس تجربه جهانی و توان اجرایی و بالای شهرداری در ایجاد هماهنگی و بهره گیری از ظرفیت های موجود در قانون قبلی گنجانده شده بود و این جایگاه نیاز به تقویت دارد.
وی با تقسیم بندی مخاطرات طبیعی شهر تهران به زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و کمبود آب همچنین خواستار توجه به حوادث ثانویه ناشی از وقوع هر یک از این سوانح شد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به تشریح تاریخچه تاسیس سازمان پرداخت و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سطح بندی مدیریت حوادث، ساختار شکل گرفته در قالب ستاد مدیریت بحران در مناطق، نواحی و محلات پایتخت را تصریح کرد.
جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران همچنین به بیان عمده فعالیت های انجام شده، از جمله سامانه تخمین سریع خسارت، ساخت مجموعه های اسکان اضطراری و تهیه نقشه راه های اضطراری، اجرای مانورهای مدیریت بحران، تهیه نقشه مخاطرات طبیعی، اجرای طرح مدرسه آماده و راه اندازی خانه های دوام و ایمنی، نصب دستگاه های لرزه نگار و شتاب نگار و اجرای طرح های متنوع کاهش خطرپذیری و آموزش عمومی همراه با تقویت توان شهروندان در محلات تهران پرداخت.
در ادامه نیز مصطفی کواکبیان و حشمت الله فلاحت پیشه اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز بر ضرورت توجه به جایگاه ساختاری مدیریت بحران شهر تهران و تعیین وضعیت بودجه تاکید و اهمیت ترویج فرهنگ آمادگی و پیشگیری در برابر سوانح و حوادث را یادآوری کردند.
مصطفی کواکبیان بر ضرورت توجه به ظرفیت های مبادی ورودی شهر برای تامین زیر ساخت های اسکان اضطراری تاکید کرد و در ادامه با اشاره به تدوین لایحه جدید مدیریت بحران پیشنهاد داد که در این قانون شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر کشور، مسئولیت مدیریت بحران تهران را عهده دار شود.
در ادامه محسن نادی مشاور سازمان و سرپرست معاونت آمادگی، مقابله و پدافند غیر عامل گزارشی از عملکرد شورای هماهنگی مدیریت بحران و نقش دهها سازمان مدیریت شهری و هم افزایی آنها در این شورا ارائه داد.

202/201

کد خبر: 670318

وب گردی

وب گردی