احتمال تفاهم تهران و مسکو برای حل و فصل قرارداد اس۳۰۰

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در شرایط کنونی نباید شکایت از روسیه برای دریافت غرامت اس۳۰۰ را پس گرفت، بلکه انصراف از شکایت باید پس از اجرای کامل قرارداد مذکور صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوزبه نقل از خانه ملت اردشیر نوریان ، درباره موضوعات مطرح شده در رابطه با انصراف ایران از دریافت خسارت تأخیر از روسیه در مورد قرارداد تحویل اس 300، گفت: موضوع مطرح شده درباره انصراف ایران از دریافت خسارت تأخیر از مسکو در مورد قرارداد مذکور محتمل است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کشور روسیه پس از سال 2005 به عنوان طرف قرارداد با ایران، متعهد بود که چندین سامانه دفاعی اس 300 را به کشورمان تحویل دهد، اما به این تعهدات در موقع مذکور عمل نکرد و طبیعتا جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوق خود اقدام به شکایت از روسیه برای دریافت خسارت تأخیر کرد.

وی گفت: حال با توجه به وضعیت فعلی روابط ایران و روسیه و مشکلات مربوط به اجرای برجام و شرایط پسابرجام و همچنین آمادگی مسکو برای تحویل کامل سامانه اس 300، به نظر می آید که ایران درباره انصراف از شکایت برای دریافت خسارت تأخیر به مقامات روسیه به نوعی تفاهم رسیده است.

نوریان تصریح کرد: به طور حتم اگر رویکرد روسیه درباره تحویل سامانه اس 300 تغییر نکند و تجهیزات این سامانه را به طور کامل تحویل دهد، ایران شکایت خود را پس می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به افزایش روابط و تعاملات استراتژیک ایران و روسیه، گفت: قطعا انصراف ایران از شکایت مذکور و اجرای کامل تعهدات از سوی روسیه می تواند به توسعه و گرم تر شدن این روابط کمک کند.

وی افزود: در شرایط کنونی نباید شکایت از روسیه برای دریافت غرامت را پس گرفت، بلکه انصراف از شکایت باید پس از اجرای کامل قرارداد اس300 صورت گیرد، از این رو به نظر من پرونده شکایت باید همچنان از سوی ایران مورد پیگیری قرار گیرد.

سفیر روسیه در تهران می‌گوید بارها از ایران خواسته شده که شکایتش بخاطر عدم تحویل اس-300 را پس بگیرد و حالا که نیمی از سامانه به ایران تحویل شده، بحث شکایت کلاً از دستور کار طرفین خارج شده است.

203

کد خبر: 670343

وب گردی

وب گردی