به گزارش ایسکانیوز ، دکتر محمد معظمی گودرزی، مجری طرح و عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی با بیان اینکه نتایج این طرح آزمایشگاهی را میتوان در صنایع هوافضا، خودروسازی و تولید ماشینآلات صنعتی مورد استفاده قرار داد گفت: هدف از انجام این طرح بهبود مقاومت به سایش فلز آلومینیوم با استفاده از نانوذرات و همچنین مقایسه آن با قطعات بهبود یافته با میکروذرات بوده است.
وی با اشاره به این مطلب که یکی از مهمترین خواص مواد، مقاومت سطحی آنها در برابر پدیدههای مخرب سطحی مانند سایش، خراش و محیط خورنده است ،ادامه داد: استفاده از قطعات آلومینیومی بهینهشده از دو منظر مفید خواهد بود: اول اینکه عمر کاری قطعات بهصورت قابل توجهی افزایش مییابد و از این طریق موجب کاهش هزینه مربوط به تعمیر یا تعویض قطعات آسیبدیده میشود و دیگر به دلیل استفاده از یک روش ارزان در تولید این قطعات، صرفه اقتصادی در پی خواهد بود.
دکتر گودرزی تصریح کرد: ایجاد ساختار کامپوزیتی با اعمال ذرات سرامیکی سخت به درون زمینه نرم یکی از رویکردهای اصلی بهبود خواص قطعات است. استفاده از میکروذرات درون زمینه موجب میشود این میکروکامپوزیتها به تخریب ورقهای حساس شوند. در حالی که استفاده از ذرات در مقیاس نانومتری، استحکام ذره- زمینه افزایش یافته و مکانیزم تخریب ورقهای غیرفعال میشود و خواص سایشی را بهبود خواهد بخشید.
وی با بیان اینکه در تحقیق حاضر میکروکامپوزیت و نانوکامپوزیتهای پایه آلومینیوم به ترتیب با افزودن میکروذرات و نانوذرات کاربید سیلیسیم به مذاب آلومینیم و استفاده از روش متالورژی پودر درجا فرآوری شدهاند، افزود: با استفاده از فرایند اکستروژن داغ قطعه موردنظر به شکل پین تولید شده است. در انتها خواص سایشی پینهای تولیدشده مورد ارزیابی قرار گرفته است.
به گفته دکتر معظمی گودرزی نتایج نشان دادهاند که میکروکامپوزیت حاوی 10 درصد وزنی میکروذرات کاربید سیلیسیم در تنش 3/0 و 6/0 مگاپاسکال بهترین مقاومت به سایش را از خود بروز دادهاست. این در حالی است که نمونههای نانوکامپوزیتی مقاومت به سایش فوقالعادهای در تنش 9/0 مگاپاسکال داشتهاند.
لازم به ذکر است این تحقیقات حاصل تلاشهای دکتر محمد معظمی گودرزی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و دکتر فرشاد اخلاقی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.
20101