هافینگتون‌پست: داعش، روسیه، چین و ترکیه مافیای پوچ‌گرایی‌اند

دومینیک انشوسپه در هافینگتون پست در مقاله‌ای مبارزه با داعش، روسیه، چین و ترکیه را بیهوده می‌داند و استدلال می‌کند این ۴ بازیگر خود به دست خود نابود می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می‌خوانید.

بارها گفته شده است که داعش، روسیه، ترکیه و چین به دلایل مختلف موجودیت های خطرناکی هستند. این گفته کاملاً درست است، اما به اندازه کافی بر پوچی نبرد آنها تأکید نمی شود. عواقب این نبرد را در نظر نمی گیریم و قابلیت های خودمان را نادیده می گیریم.
برای مثال رجزخوانی خونین و کثیف داعش، چندین ائتلاف را بر ضد آن گرد آورد و در نتیجه زیر حملات آنها تسلیم شد. اگر به خلافت شنی خود بدون سربریدن غربی ها و لفاظی های جنون آمیز اکتفا کرده بود، شاید آغاز حکومتی را به وجود آورده بود که ما آن را نادیده می گرفتیم.
قتل پدر هامل (کشیش ٨٥ ساله ای که به دست اعضای داعش کشته شد)؟ دو جوان ١٩ ساله ای که ٤ روز قبل از جنایت خود، یکدیگر را نمی شناختند، مرد ٨٥ ساله ای را در مکانی که تقریباً تنها بودند (کلیسای کوچک) کشتند. یکی از آنها حتی ٤٠٠ کیلومتر را طی کرده بود تا این پیرمرد را بکشد! انگیزه آنها چه بود؟ هر دوی آنها فرانسوی و مسلمان بودند که در آلمان و ترکیه از رفتن آنها برای مشارکت در جنگ بین مسلمانان در سوریه جلوگیری شده بود. آیا این پاسخ آنها بود؟ آنها یک کشیش کاتولیک فرانسوی را کشتند. کشتار شهر نیس چطور؟ از سوی دیگر یک مسلمان فرانسوی مسن تر در اقدامی تلافی جویانه در واکنش به رویدادی، با کامیونش ٨٥ نفر را به گونه ای جنون آمیز کشت؟ آیا اعراب در نیس بر سینه خود هلال زرد رنگی را دوخته اند؟ در بین قربانیان این جنایت جنون آمیز حدود چهل مسلمان فرانسوی از جمله چندین کودک هستند. این سه نفر قبل از این که متعصب یا دیوانه باشند، احمق بودند.
اما ترکیه؟ اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که خود را سلطان سلیمان می دانست، پس از این که با سرنگون ساختن هواپیمای روسی نقش مردان قدرتمند را ایفاء کرد، متوجه شد که توطئه گران مختلف به حکومت وی به طور کامل آسیب رسانده اند. به نظر می رسد تعداد توطئه گران بسیار زیاد هستند به طوری که این تصور وجود دارد این پاکسازی ها به این زودی ها ابعاد چنین اقدامی را آشکار نکند!
اما روسیه؟ ولادیمیر پوتین به سیاست غیرواقعی خود ادامه می دهد. همه چیز ظاهری است و در ورای آن چیزی وجود ندارد. اقتصاد سرمایه گذاری وی با تحریم های بین المللی و قیمت نفت به تعلیق درآمده است. آخرین ماجرا: چند صد نفر از ورزشکاران روسی با حمایت شدید وزارت و سازمان های سری دوپینگ کردند! اما چه تصوری از خود دارند؟ و چه اعتقادی دارند؟ آیا کسی که در کاخ کاغذی زندگی می کند، می تواند در برابر طوفان تاریخ مقاومت کند؟
اما چین؟ آنچه که درباره توسعه قابل توجه آن و نیز قدرت این قدرت نوظهور گفته شده است عبارت است از: آمارهای جعلی اقتصادی، رشد تا حدی مصنوعی با حمایت گسترده موسسات دولتی غیرمولد، تقلب های صورت گرفته در فنون رزمی، بلایای زیست محیطی، فساد گسترده، قدرت طلبی و غیره. یک جنبش زیرزمینی نیز وجود دارد: بازگشت آیین کنفوسیوس، فلسفه سکولار و الحادی با کیفیت عالی جایگزین مائوئیسم جنایت کارانه شده است. اما احتمال دارد این امر مشکلی در زمینه اقتصادی و اجتماعی باشد تا حدی که افکار تغییر ناپذیر استاد کونگ فو به عنوان توضیح برای عقب ماندگی هزار ساله چین در نظر گرفته می شود.
آخرین ماجرا: ادعاهای پکن در مورد دریای چین است. در روی نقشه فقط ٢٥ درصد «مرز» آن در شمال را سواحل چین تشکیل می دهد. اما چین تمام دریای چین، ٣,٥ میلیون کیلومتر مربع را می خواهد. ... ادعاهایش در روی نقشه به حمله آپاندیس شبیه است که متورم شده است. در ماه ژوئیه دیوان دائمی داوری در لاهه به نفع فیلیپین حکم داد. بلافاصله چین اعلام کرد که آن را به رسمیت نمی شناسد.
تمدن زیبای مبتنی بر دموکراسی ما چه ویژگی های دارد؟ با وجود نقض هایی که دارد و از دست دادن ارزش معنوی خود و گرایش های منفعت طلبلانه و با وجود واکنش ها و برخوردهای شدید در برخی از درگیری ها، حامل ارزش ها قابل توجه فراوانی است: قانون، آزادی، تمایل به پیشرفتی که ما را به سوی خوبی ها پیش می برد و این روند جنبش مهارنشدنی را به ما القاء می کند که هر آنچه را که بر سر راه قرار دارد از بین می برد. فوکویاما در کتاب خود «پایان تاریخ و آخرین انسان» (١٩٩٢) و قبل از وی توکوویل این موضوع را اعلام کردند. مهاجرینی که احتمال دارد جان خود را در دریا از دست بدهند، نیز متوجه این موضوع شده اند حتی اگر واکنش های ما نسبت به آنها در معرض انتقاد باشد.
دلایل آن چیست؟ تمدنی که تحت حمله آلمان نازی قرار گرفت که بسیار خطرناک تر از حمله قصابان داعش، دلقک های روسیه کنونی، خرس کاغذی چین است، ادعای هزار ساله رایش را در نیم قرن نابود کرد. در همان زمان ژاپن نظامی را با بمب اتمی نابود کرد. چند دهه بعد نیز در جنگ سرد پیروز شد. اتحادیه اروپا نیز با وجود آنچه که گفته می شود، در شرایط بسیار بهتر از قبل است. یک زن فرانسوی و آمریکایی شیوه ای را برای تغییر ژن های انسان را به شیوه ای هدفمند کشف کردند. این پیشرفت مهمی است. دو زن: در مورد داعش چه تصوری دارند؟
برعکس، داعش بیشتر به علت پوچی گرایی خود نابود خواهد شد تا بمباران ائتلاف. شاید فدراسیون روسیه از داخل منفجر خواهد شد به همان دلیل که اتحاد جماهیر شوروی به وضعیت بد مصرف الکل گرفتار آمد. چین که قربانی تصلب شراینی شده که بازگشت آیین کنفوسیوس در ساختار دولتی که از دوران گذشته الهام گرفته، برایش فراهم کرده است، بیدار شده است. احتمال دارد ترکیه بیمار اروپایی شود که اروپا دیگر آن را نمی خواهد (اشاره به امپراتوری عثمانی که از آن به عنوان مرد بیمار اروپا یاد می شد).
اگر تمام این ها روی دهد به خواست خداوند! در آن زمان می گویند: هر که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.

300300

کد خبر: 670434

وب گردی

وب گردی