گفت و گوی تفصیلی ایسکانیوز با جلودارزاده:  فیش های حقوقی تله خیری برای دولت بود / عده ای به دنبال متلاشی کردن فراکسیون امید بودند/  مردم با ما پیوند خویشاوندی الی الابد نبسته اند

نماینده مردم تهران در مجلس دهم می گوید: باید به کسانی که روحانی را رئیس جمهور تک دوره ای می دانند گفت که آرزو بر جوانان عیب نیست!

ایسکانیوز- عبدالله احمدی: سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های پنجم، ششم و میان دوره‌ای هفتم است، او که عضو شورای مرکزی خانه کارگر و مسئول سازمان‌های حزب اسلامی کار است، مسئولیت تدوین سیاست‌های کلان نظام در مورد خانواده در کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته و پیش از حضور مجدد در بهارستان مشاور محمدرضا نعمت زاده، شیخ الوزرای دولت روحانی در وزارت صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم بود.

جلودارزاده در انتخابات مجلس دهم پس از محمدرضا عارف و علی مطهری به عنوان سومین نفر از "لیست" امید تهران وارد بهارستان شد و در حال حاضر نماینده مردم تهران ، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و عضو فراکسیون امید است. وی چندی پیش مهمان ایسکانیوز بود و در گفتگو با این خبرگزاری به موضوعاتی همچون انتخابات مجلس دهم، عملکرد دولت روحانی، تغییرات کابینه انتخابات ریاست جمهوری 96، فیش های حقوقی، انتقادها به فراکسیون امید و... پرداخته است.

مشروح گفت وگوی ایسکانیوز با جلودارزاده را در زیر بخوانید:

تغییرات در بدنه دولت را چگونه ارزیابی می کنید و مشخصا نظرتان درباره تغییر معاون پارلمانی رئیس جمهور چیست؟

به نظر می رسد شاید آقای انصاری خودشان می خواستند که در حاشیه قرار بگیرند و در متن اتفاقات نباشد. از سوی دیگر، اگر دولت بخواهد انتخابات آرامی را برگزار کند و به راحتی بتواند با رای بالایی دور دوم ریاست جمهوری را بدست بیاورد باید در میان اصولگرایان بدون حاشیه رفتار کند تا بتواند بخشی از آراء آن ها را نیز جذب کند. از این رو آقای امیری از وزارت کشور به معاونت پارلمانی رفت. در حالیکه رابطه آقای انصاری با نمایندگان خوب بود به طوری که او در رابطه بین مجلس و دولت وزنه ای به حساب می آمد.

ارزیابی تان از انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 و پیروزی لیست امید به ویژه در تهران چیست؟

انتخابات مجلس دهم با انتخابات مجلس نهم بسیار متفاوت بود نه به دلیل اینکه تعدادی نیروهای جوان و جدید توانستند به مجلس راه پیدا کرده و سنتی ها را عقب بزنند بلکه به دلیل اینکه اعتراضی به نوع برگزاری آن و به دولت در زمان برگزاری نشد و نارضایتی ملی را در پی نداشت.

نماینده هایی که به مجلس آمدند نیز جوان هستند و بسیاری از آن ها برای اولین بار وارد پارلمان شده اند. ضمن اینکه نماینده هایی که باقی مانده اند نیز نماینده هایی بودند که در بازی های مجالس قبل حضور داشتند.

اما دلیل این که لیست امید نتوانست آن طور که مردم توقع داشتند در مجلس حضور پیدا کند، دور ماندن نیروهای اصلاح طلب برای مدت زیادی از فضایی سیاسی کشور بود.ضمن اینکه در این انتخابات نیز روز آخر هنوز لیست مشخص نبود اما آن چیزی که شاید خیلی ها نتوانند ببینند ارتباط رای آوردگان این لیست با مردم بود. مردمی که در انتخابات شرکت کردند مطالبه گرهستند و حتی گاهی پیام می دهند که این مسائل را در مجلس دنبال کنید و این نشان می دهد که مجلس دهم مجلسی متفاوت از مجلس نهم است و برای تشکیل آن رای خریداری نشده است و نمایندگان از مردم رای گرفته اند.

اگر این نمایندگان نتوانند در سال اول خودشان را آنطوری که هست نشان بدهند، شاید اعتماد مردم را در دوره بعد از دست بدهند.از این رونماینده باید هوشیار باشد و با مردم با صداقت برخورد کند و خواست آن ها را پیگیری کند.این مجلس می تواند پاسخ گوی مطالبات مردم باشد. کسانی که با لیست امید یه مجلس آمدند در حوزه انتخابیه خود دست به ریسک بزرگی زدند وبا مردم یه صورت شفاف حرف های اصلاح طلبانه زدند.باید بر سر این پیمان بمانند.کسانی هم ممکن است آمده باشند و بعدا تغییر مسیر بدهند اما این ها اگر به تعهداتی که به مردم دارند پایبند نباشند، بازخورد آن را می بینند چون نمی شود مردم را فریب داد. ما باید به عنوان نماینده مراقب باشیم که این آخرین اعتماد مردم را دستمایه معادلات و مبادلات تجاری و سیاسی موجود نکنیم.

آقای باهنر گفته بود نماینده هایی که از تهران رای آورده اند را بقال سر کوچه شان هم نمی شناسد، نظر شما درباره این حرف چیست؟

در درجه اول، این مسئله بی کفایتی ما سیاسیون کهنه کار را می رساند که نتوانسته ایم ارتباط خوبی با نسل بعد از خودمان ایجاد کنیم و دست به نخبه پروری بزنیم.

منظورتان اصلاح طلبان است؟

کل کهنه کارهای سیاسی را می گویم نه تنها اصلاح طلبان. البته اصلاح طلبان برای کادرسازی تلاش کرده اند اما وقتی لایه های اول، دوم و سوم آن ها رد صلاحیت شدند، چاره ای نداشتند اما دوستانی که قدرت را در اختیار داشتند، سرنوشت احزاب را رقم زدند. چون یک مدیریت کلان سیاسی در کشور باید موافق و مخالف خودش را تربیت کند و اجازه بدهد رسانه ها آن ها را معرفی کنند. در حالی که متاسفانه انحصاری حرکت کردن این شرایط را بوجود آورده است و روش هایی که در طول 15-10 سال اخیر برای اداره کشور اعمال شده عاقلانه و مدبرانه نبوده است. برخورد با رسانه ها و کنترل آن ها و در اختیار یک عده قرار دادن که شایستگی الگو و مدل شدن برای طرفداران خودش را ندارد، باعث ایجاد قحط الرجال در جامعه شده است.در انقلاب که ما هیچ سرمایه گذاری حکومتی برای تربیت کادر نکرده بودیم، افرادی تربیت شدند که هنوز مثل آن ها نمی توانیم پیدا کنیم. به همین دلیل است که دولت روحانی به دنبال به کارگیری نسل اول انقلاب است چون بعد از آن ها دیگر نتوانستیم نسل های بعدی را تربیت کنیم. به عنوان مثال شهید رجایی رئیس جمهوری 40 ساله بود اما در نتیجه توانایی و اعتماد قابلیت این را داشت که یک کشور را اداره کند.

تحلیل تان از انتقادهایی که این روزها در فضای سیاسی و رسانه ای به فراکسیون امید می شود و گفته می شود که توقعات را براورده نکرده است، چیست؟ یکی از این انتقادات درباره انتخاب آقای کدخدایی بود که منتقدان می گفتند مجلس دهم در حالی به ایشان رای داد که مجلس نهم این کار را نکرد، چقدر این انتقادات را بجا می دانید؟

آرای ماخوذه 263 رای بود که ایشان 203 رای بدست آورد.60 نفری که به ایشان رای ندادند همه اعضای فراکسیون امید بودند. پس ما به ایشان رای ندادیم. چرا برخی دوستان این مسئله را به حساب ما می گذارند؟!

اما نقدی که اصلاح طلبان به عملکرد فراکسیون امید داشته اند این است که چرا فراکسیون تلاشی برای متقاعد کردند نمایندگان دیگر از جمله مستقلین و معتدل ها نکرده و در تصمیماتی که باید ورود کند، لابی نمی کند؟

اینگونه نیست. چیزی که به نظرمی رسد ایناست که حرکتی علیه فراکسیون امید در حال شکل گیری بود که البته خوشبختانه به سرانجام نرسید.این حرکت به گونه ای بود که به محض اینکه دو نفر از آقایان، طرح استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی را مطرح کردند موجی راه افتاده که اعضای امید چرا کاری نکردید که به اینجا بکشد و از این بحث ها اما من همان موقع نیز این حرف ها را نوعی جنگ روانی علیه فراکسیون می دانستم و معتقد بودم که فراکسیون نباید به این جوسازی ها توجه کند.در این ایام، از جاهای نامشخص و با شماره های ناشناسی پیامک هایی به دست ما می رسید که همه آن ها فضاسازی علیه فراکسیون امید بود و تلاش می کردند این فراکسیون را منحل و متلاشی کنند که خوشبختانه با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم و انتخاب مجدد آقای عارف به عنوان رئیس این تلاش ها بی ثمر ماند.

ما معتقدیم فراکسیون امید شعارهایی داشته که باید روی شعارهای خودش ایستادگی کند و مجلس را تبدیل به یک مجلس کارشناسی کند، فارغ از قدرت طلبی هایی که بعضی ها ممکن است داشته باشند.ما به هیچ وجه نباید دنبال رو جوسازی ها و حرکت های پوچ و توخالی باشیم بلکه باید همین راهی را که شروع کرده ایم ادامه دهیم و با دولت تعامل کنیم و بر سر پیمانی که با مردم بستیم باشیم. اینکه هر دو نایب رئیس مجلس از فراکسیون امید است، اتفاق خوبی است و ما باید به این ها هم توجه کنیم.

ضمن اینکه فراکسیون امید در جریان انتخاب هیات رییسه مجلس توانست 5 کرسی را در برابر 7 کرسی که اصول‌گرایان بدست آوردند را به خود اختصاص دهد و رسیدن آقایان پزشکیان و مطهری به نایب رئیسی حاصل رایزنی فراکسیون امید با نمایندگان مجلس بود و قدرت لابی‌گری فراکسیون را نشان داد.از این رو من معتقدم که فراکسیون امید می‌تواند با توجه به ظرفیتی که در مجلس دارد در صحن علنی تاثیرگذار باشد.

انتقادی که به بی تجربگی اعضای فراکسیون امید می شود را چگونه می توان برطرف کرد تا در تصمیمات مهمی که در مجلس اتخاذ می شود، منسجم تر عمل کنند؟

وظیفه نمایندگان باتجربه‌تراست که به افراد مستعد و باظرفیت اما کم تجربه کمک کنند. آن ها باید که اعتبارشان را برای کسانی که به تازگی و برای اولین دوره وارد پارلمان شده اند هزینه کنند و در واقع می توان گفت که راه پرورش نخبگان سیاسی همین است وگرنه از ابتدا کسی ذاتا اصلاح‌طلب آفریده نشده است؛ همه کسانی که الان چهره سیاسی هستند، روزی چهره نبوده اند بلکه انگیزه خدمت داشته اند چراکه باید واقعا چرخش نخبگان باشد و فضای سیاسی کشور همیشه به روز باشد.بنابراین اصلاح طلبی، انحصاری نیست بلکه همه این امکان را دارند که تجربه کسب کنند و نباید این راه بسته باشد، بنابراین با جلسات مستمری که فراکسیون امید پس از انتخاب هیئت رئیسه دائم خواهد شد دوستان جوان تر نیز تجربه لازم کار جمعی و فعالیت فراکسیونی را کسب خواهند کرد.

ما نیامده ایم قهرمان سیاسی باشیم بلکه آمده ایم که کار کردن برای مردم را دوباره به مجلس برگردانیم و نظارت واقعی و عملکرد صحیح مجلس را دوباره احیا کنیم.فضای انتخابات همیشه فضای انتخابات است. بعد از انتخابات مهم عملی شدن شعارهایی است که مطرح شده است.

عده ای از اصلاح طلبان قائل به تشکیل فراکسیون خاص جرین اصلاحات در داخل مجلس هستند و معتقدند که این فراکسیون می تواند هویت و اصالت بیشتری داشته باشد، چقدر این پیشنهاد را شدنی می دانید؟

به طور کلی فراکسیون امید برای این تشکیل شد که حلقه وصلی باشد بین آحاد موثر در سیاست پاک و اصلاحات و اینکه ما بیائیم در فراکسیون دو دستگی ایجاد کنیم، یک قدم به عقب برگشتن است.ما درفراکسیون امید دست به اصلاح گری زدیم در حالیکه اصلاح طلبی یک مرحله عقب تر است؛ برای اصلاح گر بودن باید مشارکت کرد. در اصلاح طلبی می شود کنار نشست و آرزوها را بیان کرد ولی اگر بخواهیم در ساختن کشور همکاری کنیم،که این یک گام رو به جلوست باید زحمت بکشیم.

ما می توانیم فراکسیون اصلاح طلبی تاسیس کنیم و شعارهایی سر بدهیم و بگوییم ما اقلیتیم و نمی توانیم رو به جلو حرکت کنیم. ولی کشور این قدر وقت ندارد که به این مرحله عقب گرد کند.مهم این است که به شعارها رویه ها و اعمال اصلاح طلبانه و اصلاح گرایانه عمل کنیم.

اگر رسیدیم به جایی که سیستم اجازه نمی دهد اصلاحات انجام شود آن گاه شاید به گونه دیگری فکر کنیم ولی در حال حاضر و در دولت آقای روحانی فکر می کنیم که گفتمان اصلاحات جواب داده و باعث تشنج زدایی شده است. بنبابراین ما یک قدم رو به جلو آمده ایم و در حال رسیدن به نقاط مشترک هستیم.ایته معتقدیم کسی که دروغ گفته باشد و وارد این فراکسیون شده باشد افشا می شود.

نکته دیگر اینکه در حال حاضر به اندازه کافی مشکلات در کشور وجود داردکه یکی از آن ها فساد نهادینه شده اداری است که در درون دولت قبل هم وجود داشت که باید اصلاح شود. چون افرادی که در مسیر فساد حرکت می کنند، از بهم ریختگی خوشحال می شوند که یکی از دلایل این فساد سازمان یافته، انحلال سازمان مدیریت بوده است.وقتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بهم می ریزد، در واقع برنامه ریزی برای کشور دچار مشکل می شود.

دولت باید با برنامه پیش برود. ارکان دولت باید صدق نیت داشته باشند. می بینیم که در کابینه بعضی ها روی دیوار نشسته اند و منتظر هستند ببینند اوضاع سیاسی برگردد که بتوانند آن طرف هم باشند که این بدترین حالت است.

باید واقعا امسال سال اقدام و عمل باشد و مجلس هم باید روی این موضوع تاکید کند و دولت نیزبه حل مشکلات مردم بپردازد و در نتیجه باید به این مسئله توجه کنیم که این ممکن است ماراتن آخر باشد که ما اگر بازهم به خواسته‌های به حق و مطالبات مردم توجه نکنیم باید بدانیم که مردم با ما پیوند خویشاوندی الی الابد نبسته اند و تنها برای 4 سال به ما رای داده اند.

البته مخالفان دولت و منافع عمومی کشور می خواهند دولت منابع و درآمدش را به جیب آن ها سرازیر کند و بیشتر به منافع شخصی فکر می کنند که ممکن است از بهم ریختن کشور و از بیهوده جلوه دادن فعالیت ها و اقدامات سود ببرند. می خواهند با بر هم زدن نظم اجتماعی بلبشویی راه بیفتد تا از آن به نفع خود بهره داری کنند.دولت و مجلس باید قاطع و محکم سعی کنند بر این جریان باطل اجتماعی غلبه کنند.

باید نگاه کنیم به اینکه هیچ قدرت باطل بیرونی پیوند خویشاوندی با ایران ندارد و آمریکا، شوروی، انگلیس ، فرانسه و آلمان روزی می خواستند از روی جنازه ایران عبور کنند. ببینیم روی چه کسانی چقدر می توانیم حساب کنیم. تاریخ را بخوانیم و روی قدرت مردمی که به ما اعتماد کردند، حساب کنیم.

دلیل اینکه در ماه های نخست تشکیل مجلس دهم عده ای از اعضای فراکسیون استیضاح وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی را مطرح کردند، چه بود؟

استیضاح حق مجلس و نمایندگان است ولی در طرح این استیضاح دو مشکل عمده وجود داشت. یکی اینکه اصلا در فراکسیون امید این موضوع هیچ گاه مطرح نشد، ضمن اینکه بعد از انتخاب هیئت رئیسه دائم باید استراتژی و برنامه فراکسیون تصویب می شدو پس از آن عمل به برنامه صورت می گرفت در حالیکه هنوز ما این مسیر را طی نکرده بودیم.

هر چند که ما به طور کلی استیضاح را قدم آخر در اصلاح امور می دانیم. معتقدیم زمانی که وزیری دیگر اصلاح پذیر نباشد، می توان این موضوع را مطرح کرد اما در شرایط حساس فعلی باید با دولت مذاکره شود و شاید خود دولت بدون استیضاح تغییرات را ایجاد کند ولی ما هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده ایم و آقای عارف هم این را مطرح کردند.دو نفر رفتند درجلسه ای با وزیر بر سر یک سری مسائل به تفاهم نرسیدند، فوری چاقو کشیدند! در حالیکه باید کنترل خشم وجود داشته باشد و با تدبیر اقدام کرد.

یعنی شما استیضاح را به مصلحت نمی دانید؟

نمی گویم به مصلحت نیست. می گویم هیچ بحثی روی آن نشد.شکلی که وجود داشت این بود که یکی دو نفر از قول یک فراکسیون صحبت کرده بودند که در واقع، توهین به فراکسیون بود.در صورتی که مواضع فراکسیون باید در قالب مصوبه و به طور جمعی باشد.

درباره فیش های حقوقی نا متعارف بعضی ها می گویند برای دولت تله گذاشته بودند تا در سال آخرفعالیتش و در آستانه انتخابات آن را زمین گیر کنند،نوع برخورد دولت با این قضیه را در مقایسه به دولت گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی انسان صداقت دارد و نیت اش صادقانه است هر مسیری که برای او پیش می آید خیر است. مطمئنم که این مسئله برای ملت و برای دولت حتی اگر تله بود، تله خیری بود. یعنی آن کسانی که این تله را گذاشتند به هدف خودشان نرسیدند.ولی دولت از این موضوع بهره برداری هایی را هم خواهد کرد.هر چند که فاصله حقوق ها باید در مجموعه دولت باید به حداقل برسد و قانونی و مجاز باشد و عدم اجرای قانون، انحراف از مسیر درست است.

این فیش ها، بین کارمندان دولت و حقوق بگیران بدبینی ایجاد می کند و انگیزه کار کردن را از بین می برد و ارتقاء در سیستم اداری دیگرمعنی پیدا نمی کند.

البته این اتفاق برای دولت اتفاق خوبی بوده و باید تا رسیدن به نتیجه کامل که همان برچیده شدن فساد سازمان یافته است باید این کار را ادامه بدهد و دولت آقای روحانی واقعا می تواند این افتخار را داشته باشد که دولت پاکدستی بوده است چون اگر بخواهد با شرایطی که دولت قبلی ایجاد کرده راه خود را ادامه بدهد به نتیجه نمی رسد.آن دولت با ظاهر پاکدستی خیلی از این اتفاقات را رقم زد و دنیا پرستی را در لایه زیرین شخصیت گارگزارانش نهادینه کرد.یعنی نسلی متظاهر و عوام فریب بوجود آمد که این را باید دولت یازدهم تغییر دهد.

مطمئنا آقای روحانی برای اینکه برایش کف بزنند و هورا بکشند نیامد رئیس جمهور شود و برای اینکه به اموال و دارایی های شخصی خودش و خانواده اش اضافه کند، نیامد رئیس جمهور شود. این مسئله را همه ملت می توانند احساس کنند. اقای روحانی آمده است که کشور را از این چالش های عظیمی که سر راه آن قرار داده اند، عبور دهد و مرحله به مرحله در حال انجام همین کار است.

برای اینکه بتواند کار کند باید در دوره دوم دولتش را پاک سازی کند اما در این پاکسازی نیز مجاز به انجام هر کاری نیست و می بینیم که انجام هم نمی دهد و به هریک از اعضای کابینه مهلت داده که خودشان را نشان بدهند و کار کنند اما بیشتر از این نمی شود مهلت داد و همان سال اول و دوم دولت کافی بوده است. از این به بعد هرکسی کار نمی کند واقعا باید از صندلی اش پائین بیاید.

یک آقایی قبل از انتخابات به من گفت من در 10 شرکت عضو هیئت مدیره ام و از هر کدام 30 میلیون حقوق می گیرم که در ماه به 300 میلیون می رسد، بنابراین چرا باید خودم را درگیر انتخابات کنم و به مجلس بیایم ؟!این ها باید شناسایی شوند، وقتی که می گویند یک نفربیشتر از یک هیئت مدیره حق ندارد باشد و باید و در یک مجمع شرکت کند.این اقدام خوبی است. لذا اگر این فیش ها تله و توطئه هم بود به نفع دولت بود و امیدواریم که این مسئله برای همیشه در این دولت سامان پیدا کند.

در هر دعوایی دو طرف وجود دارند، آنکسی که عاقل است هر چه دشمنش گفت می پذیرد و به درون خودش نگاه می کنند و آن ها را رفع می کند.این کاری که دولت کرد از این جهت به نظر خوب می آید وهمه نهادها باید خودشان را شفاف کنند و بگویند بالاترین حقوق شان چقدر است و دیگر زیرمیزی و پاداش های خارج از عرف و قانون نداشته باشند و سقف حقوقی خود را عادلانه ببندند. چون اگر ملت لازم می دانند که ریاضت اقتصادی بکشند، همه باید ریاضت بکشند نمی شود یک کارگر تمام لحظات زندگی خود و خانواده اش تبدیل به ریاضت اقتصادی شوداما یک طرف اصلا ندانند که پول شان را چگونه خرج کنند.

دولتی که این فاصله را بیشتر کند،دولت اصلاح شده ای نیست و از دولتی که سعی می کند این فاصله را کم تر کند، به تولید رونق دهد و اشتغال زایی کند، باید پشتیبانی و حمایت کرد اما دولتی که در جهت خلاف این مسیر حرکت می کند و کمپانی های فروش مواد نفتی را زیاد می کند و به جای اینکه کارخانه ایجاد کند، تمام منابع کشور را به صادرکنندگان خام فروش وام می دهد باید با آن دولت جور دیگری رفتار کرد.

نظرتان درباره بحثی که اصولگراها این روزها مطرح می کنند چیست که می گویند آقای روحانی اولین رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود؟

آرزو بر جوانان عیب نیست!

پیش بینی تان از انتخابات ریاست جمهوری 96 چیست و احتمال بازگشت احمدی نژاد را چقدر می دانید؟

به نظر من خوب است که ایشان آمده و برای انتخابات کار می کند.چون نظام هستی خیلی عادلانه و دقیق است و اگر کسی ادعاهای بزرگ کند و از آن ادعاها با کمال اعتماد به نفس زیادتر از حد حمایت کند خداوند او را افشا می کند.اگر دولتی که کشور را به این روزگار سیاه نشانده است بازهم ادعا داشته باشد مطمئنا سقوط می کند؛ این عبرت است.

یعنی شما از حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 استقبال می کنید؟

نه من اصلا استقبال نمی کنم اما می گویم خدا ممکن است چنین شرایطی را ایجاد کند که یک نفر به دلیل رفتارهایی که داشته نتیجه آن را ببیند.

آیا معتقدید احمدی نژاد می خواهد نامزدی از طرف خودش معرفی کند؟

به نظر من این قدر این موضوع اهمیت نداردکه راجع به آن صحبت شود.

احتمال رد صلاحیت رئیس دولت نهم و دهم در انتخابات آتی وجود دارد؟

نمی دانم، از شورای نگهبان بپرسید.

حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

در میان اصولگرایان افرادی هستند که دوست دارند کشور پایدار بماند و و فرهنگ دینی ترویج پیدا کند. این ها در اثر مرور زمان بازخورد رفتارها را می گیرند و رویه اعتدال را در پیش می گیرند.اعتدال گرایانی که از آقای روحانی حمایت می کنند در تجربه 40 ساله خود به این نتیجه رسیده اند که باید با هم کار کنند.باید اصل نیت افراد را در نظر گرفت. چون ویژگی بارز اصولگرایان باندی کار کردن و تمامیت خواهی بوده است. هر کسی که این خصوصیات را نداشته باشد وبتواند با دیگران کار کند جزء تیم روحانی است، از هر طرف که باشد، بر سر یک مسئله مشترک تفاهم کرده و همه باید در کشور کار کنند چون ایران متعلق به همه است. چه اصلاح طلب باشد و چه اصولگرا ما خیلی های مان با هم سابقه های خویشاوندی، یا هم دانشگاهی بودن و یا همراهی در انقلاب را داشته ایم.

فکر نمی کنم دیگر ما به شرایط گذشته برگردیم و آقای روحانی ان شاء الله رای می آورد و سعی می کند که این رویه را پایدار کند که همه برای ساختن کشور با هم کار کنیم. این استراتژی ای بوده که امام به ما داده و ما باید آن را دوباره احیا کنیم.کسانی که با این رویه مخالفت کنند مخالف منافع مردم می شوند،چون وارد دایره انحصارطلبی و تمامیت خواهی شده اند.

یکی از ویژگی های حکومت خوب این است که سازمان های مردم نهاد دارد و با مردم ارتباط قوی دارد یعنی مردم یاور آن هستند و نمی آید مردم را دو دسته کند. مردم خیلی رشد کرده اند.

شما به عنوان نماینده مردم از آن ها مشورت می گیرید؟

خودشان مشورت می دهند از طریق پیامک و شبکه های اجتماعی مطالبات و پیشنهادات خود را مطرح می کنند.

آیا برنامه اصلاح طلبان را حمایت قطعی از روحانی می دانید؟

ما در پیشینه رفتارهای سیاسی مان ناجوانمردی نداریم و وفای به عهد یکی از اخلاقیاتی است که برای خودمان قائلیم و فکر هم نمی کنم که رندی، زرنگی و تقلب موفق شود. ممکن است در یک مقطعی بیاید و قدرت و ثروت را بگیرد ولی اگر بخواهیم اقدامی انجام دهیم صادقانه و شفاف آن را با مردم در میان می گذاریم. ما با آقای روحانی بر آن عهدی که بستیم، پایبندیم.وچون عهدی که می بندیم مبتنی بر اخلاق است.ما فعلا با دولت روحانی عهد بستیم و ایشان هم بدعهدی نکرده اند.

نظرتان درباره نحوه مدیریت لاریجانی در مجلس چیست؟

فعلا نمی توانم قضاوت کنم اما باید مجلس را بهتر مدیریت کند و برای مجلس و هیئت رئیسه برنامه داشته باشد و مجلس را موثر و کنترل کننده ببیند.یعنی مجلس را نه یک مجلسی کاملا مطیع دولت بگذارد و نه یک مجلس مخالف دولت بلکه مجلس مردم باشد.

نطرتان درباره برجام به عنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

با اینکه مخالفت هایی در کشور ما با این موضوع شده است امام مهم این است که تاکنون این توافق نقض نشده است و هر روز یکی از مراحل اش عملی می شود و در دراز مدت کسانی که مخالفت های غیر اصولی دارند کنار خواهند رفت. البته برخی مخالفت ها نیز لازم است که انجام شود.چراکه برای مردم ما حفظ نظام مهم است.این را بارها نشان داده اند

طرف مقابل ما هم باید بداند که نمی شود یک چیزی بگوید یک چیز دیگر عمل کند. این سئوال بوجود می آید شما که خود را مدافع حقوق بشر می دانید چرا جنگ ها را می اندازید و جلوی جنگ ها را نمی گیرید؟ چرا خودتان در امنیت هستید و جنگ در مناطق مختلف جهان برای فروش اسلحه های شما شکل می گیرد. یک فلسطینی هم حق بشر دارد. یک آمریکایی هم دارد.ما به این معتقدیم که باید با انسان ها به طور برابر برخورد شود. این ها باید از سوی طرف های مقابل ما که مدعی رسیدن به صلح جهانی هستند، در عمل نشان داده شود.

204/201

کد خبر: 670448

وب گردی

وب گردی