آیین رو نمایی کتاب آیه 88 عزیزالله غفور زاده "شفق"

آیین رونمایی کتاب آیه 88 ، مجموعه اشعار رضوی عزیزالله شفق در سالن  همایش های مسجد جامع امیر المومنین (علیه السلام) با حضور صاحب اثر ،حجت الاسلام دکتر زائری و دکتر سنگری و جمعی از اصحاب ادب و هنر برگزار شد .

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، در ابتدا حجت الاسلام وافی معاون فرهنگی بنیاد شهید اشرفی اصفهانی(ره) و دبیر برگزاری مراسم حضور عزیزالله شفق را از مشهد به تهران کاری ارزشمند دانست و به معرفی اثر و شخصیت استاد شفق پرداخت. وی بنیاد را یک مجموعه قوی و فعال در ایجاد حرکت های عمیق فرهنگی در غرب تهران معرفی نمود واین مراسم رونمایی کتاب را شروع این حرکت دانست .

در ادامه حجت الاسلام دکتر زائری مدیر مرکز قرآنی احیاء و مدیر انتشارات خیمه شخصیت ایشان را شخصیتی ممتاز و اثر گذار در عرصه فرهنگ و هنر دانست . وی دلیل تکریم اهل بیت (علیه السلام ) به شعر را، ابزار انتقال و رسانه ی نشر حقایق و معارف بیان کرد و گفت: شعر طریقت نیست و موضوعیت دارد و این امر باعث شده تا شعر به عنوان اصلی ترین وسیله انتقال پیام در عرصه قدیم وجدید شود.

زائری گفت شاعر باید پشت صحنه اتفاقات و ماجراها را به ما نشان دهدو مهمترین خصوصیت اشعار عزیزالله شفق جنبه تذکری و بیان پشت صحنه است که این خصوصیت در کنار معنویت باعث شده اشعار ایشان ماندگار و تاثیر گذار شود. وی تلاش ها و زحمات استاد شفق را خادمی واقعی امام رضا (علیه السلام) دانست .

در ادامه دکتر سنگری رییس هیأت علمی بنیاد دعبل خرائی حضور امام رضا (علیه السلام) را به ایران حرکت مهمی در شکل گیری و گسترش فرهنگ شیعه در ایران به علت حضور خاندان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام ) در شهرهای مختلف دانست. وی در ادمه به معرفی هفت شاعر مطرح در زمان امام رضا (علیه السلام ) که شعر رضوی می سرودند پرداخت و گفت باید شاعران عصر حال اشعار آن شاعران را بخوانند.

وی گفت : یکی از شاعران رضوی سرا عصر حاضر،استاد محمد جواد غفور زاده است که به هیچ تردید ایشان را باید یکی از استوانه های شعر آیینی و از تاثیر گذار ترین شاعران در این عرصه قلمداد کرد.

سنگری اشعار شفق را به اشعار شاعران عصر حضرت امام رضا (علیه السلام) خیلی نزدیک دانست و گفت :برخلاف شاعران امروز که خیلی فاصله دارند این اشعار نزدیک است. وی دلیل این نزدیکی را پرداختن به خود شخصیت امام رضا (علیه السلام ) وحضور قلبی و جسمی در فضای حرم امام رضا (علیه السلام) دانست .و گفت شاعران جدید بیشتر به حاشیه و نمودها می پردازند وخود شخصیت امام رضا (علیه السلام ) در اشعار آنها غایب است.

رییس هیأت علمی بنیاد دعبل خرائی گفت: اطلاعات در ائمه اطهار(علیه السلام) کافی نیست و باید درکنار آنها زیست و تجربه حضوری بدست آورد .عزیزالله شفق در کنار امام رضا (علیه السلام) زیسته است و امام را از مطلع تا مقطع درک کرده اند و این درک ،ایشان را متفاوت کرده است.

سنگری یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن اشعار شفق را وجود پیام های مهم و کاربردی دانست و گفت شعر در کنار عاطفی و احساسی بودن باید حامل پیام باشد.

از نکات قابل توجه این مراسم حضور اساتید حوزه و دانشگاه ،جامعه مداحان ، شاعران و اصحاب فرهنگ و ادب بود.

در پایان ،مراسم آیین رونمایی با حضور آیت الله دکتر اشرفی اصفهانی ، دکتر سنگری ،حجج اسلام دکتر زائری و وافی انجام و از زحمات آقای شفق و اسدی مدیر نشر جمهوری اسلامی ناشر اثر تقدیر شد.

502502

کد خبر: 670471

وب گردی

وب گردی