فردا پنجشنبه 28 مرداد، ساعت 9 تا 11/30 صبح کتابفروشی آینده میزبان دکتر ساقی گازرانی است.

به گزارش ایسکانیوز، ساقی گازرانی در سال 1351 در اراک به دنیا آمد. پیش از آن که در 14 سالگی با خانواده راهی آلمان شود و دورۀ دبیرستان را در آن جا به اتمام برساند، یک سال تحصیلی یعنی کلاس اول ابتدایی را در انگلستان گذراند. وی پس از گرفتنِ دیپلم، به امریکا رفت و در دانشگاه شهر مریلند در رشتۀ کامپیوتر به تحصیل مشغول شد. با پایان دورۀ لیسانس، به دانشگاه اوهایو رفت و در دپارتمان زبان‌ها و فرهنگ‌های خاورمیانه به تحصیل پرداخت. موضوع رسالۀ وی در دورۀ کارشناسی ارشد، نگاهی تطبیقی به مفهوم عیاری بود که آن را در سال 2003 با همراهی استاد راهنمایش دکتر پروانه پورشریعتی به اتمام رساند. سپس در همان دانشگاه اوهایو به تحصیل در مقطع دکتری پرداخت، این بار در دپارتمان تاریخ و در رشتۀ تاریخ اسلام با تمرکز بر ایران پس از پیروزی اعراب تا حملۀ مغول. وی در سال 2008 با اتمام رسالۀ دکترای خود با نام "حماسه‌های سیستانی" به دریافت مدرک دکترا نائل گشت.

کتاب حماسه‌های سیستانی و تاریخ ملی ایران در واقع همان رسالۀ دکترای او است که پس از 6 سال کار مداوم، به شکل جدید و با نگرش‌های تازه‌ای منتشر شد. این کتاب در سال جاری، 2016 توسط انتشارات معتبر بریل به چاپ رسید و به سرعت جایزۀ انجمن ایران شناسی را از آن خود کرد.

دکتر گازرانی که هم اکنون در ایران است و مشغول کار بر روی پروژۀ کتاب بعدی خود، دارای مقالات بسیار در مجلات علمی و معتبر و نیز فصل‌هایی در کتاب های مختلف به زبان انگلیسی است که در این جا از برخی از آنان نام می‌بریم:

"عیاران و عیاری قبل از دورۀ صفوی" فصلی از کتاب تاریخ جامع ایران است.

مقالۀ "جامۀ کهنه ست، زِ بزّازِ نو: پذیرش مواد حماسی و شکل نو دادن به آن‌ها در ایرانِ اوایلِ عصر اسلامی،" در مجلۀ مطالعاتِ فارسی زبانان منتشر شده است.

مدخلِ "سام" در دانشنامۀ جهان اسلام. و مقالۀ نقد کتاب "سرگذشت حمزه" که در مورد کتاب حمزه نامه نگاشته شده است، در بولتن فرهنگ عامۀ خاورمیانه و جنوب آسیا منتشر شده است.

دکتر گازرانی از سال 2001 تا 2006 در دانشگاه اوهایو به تدریس تاریخ مدرن خاورمیانه، ادبیات فارسی و زبان فارسی پرداخته است. سال 2012 در دانشگاه بُغازچی در استانبول موضوع تداوم و تغییر در ایران قرونِ میانه را تدریس کرده است و از 2013 تا 2015 در کالج رایتِ شیکاگو در بارۀ تاریخ و ادبیات خاورمیانه کلاس درس برگزار کرده است.

ایشان تقریباً به مدت دو سال در سمتِ معاون سردبیر مجلۀ مطالعات فارسی زبانان به کارهای سردبیری مجله مشغول بوده است.

خانم دکتر گازرانی به جز زبان فارسی که زبان مادری او است به زبان‌های انگلیسی و آلمانی تسلط کامل دارد و توانایی نوشتن و خواندن زبان‌های عربی و فرانسوی و استفادۀ آکادمیک از این دو زبان را نیز داراست.

زمان: پنجشنبه 28 مرداد 1395، ساعت 9 تا 11/30 صبح

نشانی: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12، کتابفروشی آینده

502502

کد خبر: 670474

وب گردی

وب گردی