افشار سلیمانی: مسکو برای جدایی طلبان خود هم رفراندوم برگزارکند

دکتر افشار سلیمانی در گفت و گو با ایسکانیوز از حوادث اوکراین و اهداف ناتو و روسیه گفت

مجتبی اسماعیلی - دوباره تنش بین اوکراین اوج گرفته و خطر درگیری در کریمه شدت یافنه و پوتین دور جدید تهدیدات خود ار آغاز کرده است. ارتش اوکراین نیز ساکت ننشسته و به نیروهای خود آماده باش داده است. گویی این منطقه بنای آرام شدن ندارد. شاید هم موفقیت‌های روسیه در زمین سوریه اعتماد به نفس پوتین را افزایش داده است. برای تحلیل اوضاع منطقه با دکتر افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در آذربایجان به گفتگو نشستیم. این کارشناس مسائل قفقاز در گفتگو با ایسکانیوز می گوید اوضاع اوکراین در شرایطی نیست که بتواندپ چالش چندانی با روسیه داشته باشد.

سیاست استفاده از بحث جدایی طلبی در اوکراین اولین تجربه روس هاست یا پیش از آن هم انجام شده بود؟

روسیه در گذشته نیز نمونه ی همین کارهایی که در اوکراین شده انجام داده است. آن ها در آگوست 2008 بخشی از گرجستان را جدا کردند و این یکی از روش های روسیه در کشورهای مشترک المنافع محسوب می شود. وقتی کنترل اوضاع اوکراین از دستشان خارج در رفت، کریمه را از آن جدا کرده و ضمیمه ی خاک روسیه کردند.

روسیه و ناتو چه منافعی در اوکراین دارند؟

منافع اقتصادی، امنیتی و به ویژه در بحث تامین انرژی اروپا طرفین دارای منافعی هستند. از سویی اوکراین مسیر انتقال انرژی محسوب می شود و از سوی دیگر این کشور مرز ناتو و روسیه است. مسکو با وجود شش میلیون روس تبار، پتانسیل خوبی در این کشور دارد. اوکراین به دنبال همگرایی با غرب و عضویت در اتحادیه ی اروپا و ناتو بود. و در صورت عضویت کشور مشترک المنافعی همچون اوکراین در این دو تشکیلات، عملا منافع روسیه در شرق اروپا با خطراتی جدی مواجه می شد. لذا روسیه ترجیح داد با جدایی کریمه و ادامه ی همین سیاست در اوکراین مانع از وقوع آن شود. موسکو در حال راه اندازی سامانه ی موشکی خود کریمه است. ناتو نیز تا پیرامون روسیه پیش رفته و سیستم موشکی خود را به نزدیکی این کشور رسانده. پوتین دنبال توسعه ی اتحادیه ی اوراسیا با محوریت روسیه است تا از طریق آن بتواند شوروی خود را بنا کند. تاکنون قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ارمنستان و روسیه عضو آن شده اند.

ناتو یک ماه پیش اعلام که به اوکراین نیرو خواهد فرستاد. از طرفی روسیه آن را نوعی باج خواهی اعلام کرد. بنظر شما دلیل اینکار ناتو چیست؟

در نشست ورشو مطرح شده بود، ناتو باید مانع از این دست رفتارهای روسیه شود. البته این مد نظر ناتو نیست که وارد جنگ مستقیم با روسیه شود. موسکو نیز وارد یک جنگ تمام عیار نمی شود و در اصطلاح حرف و عمل روسیه در قبال اوکراین یکی نیست. اگر روسیه به رفراندوم قائل است، باید در مناطق فراوانی چون داغستان که خواهان جدایی از این کشور هستند هم رفراندوم برگزار کند. اگر قرار باشد هرکجا که جمعیتی از نژاد دیگری ساکن می شود، رفراندوم برگزار شود، که نمی شود. مناطق مختلفی در کشورهای مختلف جهان وجود دارد که می توان به این شیوه جدا کرد. در واقع این کاری است که روسیه در اوکراین انجام داده و به پشتوانه ی یک میلیون نفر آن منطقه را جدا کرده است.

روسیه مدعی شده تعدادی از سربازان این کشور توسط ارتش اوکراین کشته شده اند. از طرفی اوکراین به ارتش خود اعلام آماده باش کرده است. کدام طرف در حال تحریک طرف دیگر است؟

ما دقیقا در جریان ریز مسائل اوکراین نیستیم و اطلاعات کاملی نداریم، اما به دلیل اینکه مشکلات اوکراین کماکان ادامه داشته و بحث جدایی طلبی با حمایت روسیه هنوز وجود دارد، از روسیه بدنبال استقرار سیستم موشکی خود در شرق اروپاست، به احتمال قوی روسیه در حال بازی کردن است. اوکراین نخواهد توانست در چند جبهه داخلی و خارجی با جدایی طلبان بطور همزمان درگیر شود. از طرفی بحث انرژی هم مطرح است که آن هم مناقشه ی دیگری با روس هاست. لذا در شرایطی نیستند که سر به سر روسیه بگذارند.

304300

کد خبر: 670508

وب گردی

وب گردی