ولایتی : نگاه جمهوری اسلامی  به شرق نگاه جدیدی است/ همکاری جدید ایران با روسیه در راستای زنجیر مقاومت در منطقه است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با همکاری پیشرفته ایران و روسیه گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه به روسیه یک نگاه راهبردی و جامع الاطراف است و همکاری های سیاسی و اقتصادی و دفاعی با روسیه کاملا طبیعی است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار خود با میشائیل اشپیندل معاون صدر اعظم وزیر خارجه سابق اتریش درجمع خبرنگاران با اشاره به همکاری جدید و پیشرفته بین روسیه و ایران گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاه جدید به شرق است و این نگاه به شرق مستلزم اجزایی است که از جمله آنها داشتن ارتباط راهبردی و استراتژیک با کشورهایی مثل روسیه و چین است.

او در ادامه افزود: داشتن روابط استراتژیک با روسیه مستلزم الزاماتی است که از جمله آن می توان به این نوع همکاری ها اشاره کرد یعنی همکاری مشترک در مبارزه با تروریست و تهاجم امریکایی ها و متحدین آنها در برابر متحدین ما است و این زنجیره مقاومت در منطقه را شکل می دهد.

ولایتی با بیان این که وقتی آمریکایی ها و متحدین آنها و صهیونیست ها به کشورهای زنجیره مقاومت مثل سوریه و لبنان حمله می کنند بنا دارد این زنجیره را از هم بپاشند و دولت قانونی سوریه را سرنگون کنند بیان کرد: آمریکا از 80 کشور جهان مزدوران آدم کش را بسیج می کند و مردم بیگناه منطقه و متحدان ما را از بین می برد و این طبیعی است که ایران در مقابل آنها ایستادگی کند و همانگونه که روسیه می ایستد و درطی این ماه ها گذشته ایستاده است جمهوری اسلامی نیز با سوریه قراردادهای زیادی گذاشته اند که در برابر این تهاجم بایستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از جمله قراردادهای همکاری ایران و روسیه دفاعی است و از این نوع که مشاهده می کنید است و کاملا طبیعی و پیش بینی شده است و امر غیرمنتظره ای نیست و بنابراین نگاه جمهوری اسلامی به رابطه اش به روسیه یک نگاه راهبردی و جامع الاطراف است و همکاری سیاسی اقتصادی و دفاعی دارد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امریکا این همکاری ایران و روسیه را نقض قطعنامه شورای امنیت ملی دانست گفت: این که هر اقدامی جمهوری اسلامی انجام می دهد امریکا تصمیم به رای می کند ملاک نیست لذا آمریکاییان به نفع خودشان تفسیر می کنند و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین المللی حرکت می کند و تفسیرهای امریکا را قبول ندارد.

ولایتی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی از متحدین منطقه ای خود دفاع خواهد کرد گفت: از سوریه دفاع می کنیم و این کمک به سوریه براساس درخواست دولت قانونی سوریه است و همانطور که کمک به دولت عراق براساس درخواست دولت عراق انجام شد.

او بیان کرد: حضور آمریکا و بعضی متحدین آنها و برخی کشورهای منطقه ای مانند عربستان سعودی مورد اختلاف نظر دولت قانونی سوریه قرار دارد و باید گفت حضور امریکا در سوریه غیرقانونی اما حضور جمهوری اسلامی و روسیه در سوریه براساس درخواست دولت این کشور انجام گرفته است.

در پایان ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر ننشسته است که ببیند آمریکا نسبت به کارهای ما نگران است یا نیست و مهم نیست که نگرانی داشته باشد.

201/203

کد خبر: 670551

وب گردی

وب گردی