گسترش حضور آمریکا در منطقه بالکان از طریق ارتقای روابط همه جانبه آمریکا با صربستان و همچنین تشویق کوزوو در مبارزه با فسادمالی و اصلاحات در نهادها در مسیر ائتلاف اروپایی را می توان از نتایج سفر جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا به بالکان بر شمرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، 'جو بایدن' در ابتدای سفرش به منطقه بالکان در صربستان در گفت و گو با مقامات این کشور ضمن اشاره به گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور و سرمایه گذاری های شرکت های آمریکایی بر حمایت واشنگتن از مذاکرات صربستان در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا تاکید کرد.
صربستان در منطقه ای از اروپا واقع شده که به لحاظ راهبردی برای قدرت های بزرگ بسیار حائز اهمیت است و سفر دومین مقام بلند پایه حکومت واشنگتن به صربستان و فراهم آوردن محیط مساعد برای گسترش سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی نشان دهنده این امر است.
هر چند که مردم صربستان خاطره چندان خوبی از آمریکا بخاطر بمباران این کشور در سال 1999 توسط هواپیماهای آمریکا و ناتو ندارند ولی نمی توان حمایت های اقتصادی و سیاسی و توصیه های واشنگتن برای سرعت بخشیدن مراحل ائتلاف اروپایی صربستان را نادیده گرفت.
سفر بایدن به کوزوو نیز برای حکومت پریشتینا به لحاظ حمایت های سیاسی و اقتصادی بسیار مهم است، و به همین دلیل یکی از خیابان های پریشتینا به نام فرزند بایدن که سال گذشته براثر سرطان مغزی جانش را از دست داد،نام گذاری شده است.
مساله فساد مالی در کوزوو یکی از مهمترین مسایلی است که موجب کندی اصلاحات در نهادهای این منطقه شده است و به همین دلیل بایدن در ملاقات با مقامات بلندپایه کوزوو خواستار مبارزه با فساد مالی شده است.
بایدن در این سفر موفق شد که در دیدار با مقامات صربستان و کوزوو روابط واشنگتن را با بلگراد و پریشتینا تقویت و راه را برای ورود گسترده شرکت های آمریکایی فراهم کند.
مساله کوزوو که آمریکا از اعلام یک جانبه استقلال کوزوو حمایت می کند از موضوعات بسیار مهم است و واشنگتن نمی تواند صریحا از صربستان بخواهد که استقلال استان جنوبی خود یعنی کوزوو را به رسمیت بشناسد. زیرا که مقامات حکومت بلگراد تحت هیچ شرایطی حاضر به قبول کوزوو به عنوان کشوری مستقل نیستند.
از طرف دیگر روابط خوب صربستان با روسیه را نمی توان نادیده گرفت که آمریکا و اتحادیه اروپا فشارهای زیادی را بر صربستان برای ملحق شدن به آنها در اعمال تحریم بر روسیه وارد کردند.
رئیس جمهوری صربستان در دیدار با بایدن مانند دیگر مقامات این کشور بر این نکته تاکید کرد که صربستان روسیه را تحریم نمی کند.
همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در صربستان، حمایت از مذاکرات در مراحل ائتلاف اروپایی حکومت بلگراد، مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا از جمله موضوعات گفت و گو بایدن در دیدار با مقامات بلندپایه صربستان بوده است.
هر چند که صربستان از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر علیه روسیه بخاطر بحران اوکراین حمایت نکرده است ولی سیاست بلگراد مبنی بر ایجاد روابط و همکاری در زمینه های مختلف با تمامی کشورها در چارچوب منافع دو جانبه عملا در سیاست خارجی صربستان مشاهده می شود.
صربستان در حال حاضر در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با بلوک غرب و روسیه همکاری بسیار نزدیکی دارد و علاوه بر این، همکاری های اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه را در سیاست روابط دوستانه خود با تمامی کشورها جا داده است.
صربستان در هیچ بلوک و پیمان نظامی عضو نیست ولی در عین حال در طرح مشارک صلح با ناتو عضو و دارای همکاری های نظامی است و رزمایش هایی را هم با آمریکا، ناتو و کشورهای اروپایی و روسیه انجام می دهد.
موضوع ادامه مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا و همچنین اجرای توافق نامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های مناطق صرب نشین در کوزوو که در بروکسل به امضا رسیده شده از محورهای مهم در دیدار بایدن با مقامات بلند پایه کوزوو بوده است.
آمریکا از اعلام استقلال یکجانبه کوزوو از صربستان در سال 2008 میلادی به شدت حمایت می کند و این در حالیست که صربستان کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد.
300300

کد خبر: 670656

وب گردی

وب گردی