واکنش غلامرضا موسوی به اکران‌نشدن «لانتوری» در حوزه هنری؛تحریم‌کنندگان با «خاموشی» همسو نیستند

مدت‌هاست اقدامات حوزه هنری درباره اکران فیلم‌ها، واکنش‌های بسیاری از جانب سینماگران داشته است. تازه‌ترین واکنش‌ها به تحریم فیلم سینمایی لانتوری از سوی حوزه هنری، بیانیه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران بوده است. در این بیانیه آمده است: «مردم دلیر و فهیم ایران بدانند، بخشی از اموالشان که در ابتدای انقلاب در اختیار نهادی به نام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت تا در خدمت آرمان‌های اسلامی و انقلابی باشد، امروز در جهت سلایق عده‌ای محدود به کار گرفته می‌شود!

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق، از مصادیق این مصادره سلیقه‌ای و گروهی، تحریم فیلم‌های اجتماعی سینمای شریف ایران است که اغلب تحسین جهانی را برانگیخته است. سؤال بزرگ افکار عمومی از معدود مدیران حوزه هنری پس از گذشت قریب به ٣٨ سال از انقلاب اسلامی این است که اگر سالن‌های آن نهاد انقلابی جایی برای فیلم‌های ارزشمندی چون «لانتوری» ندارد، پس اصولا حوزه هنری برای چه ادامه فعالیت می‌دهد؟

آیا بهتر نیست مدیران آن حوزه مروری دوباره بر دلایل تأسیس آن نهاد محترم کنند؟ از نظر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، هر فیلمی که مراحل قانونی را در تولید و نمایش طی می‌کند، استحقاق نمایش را در تمامی سالن‌های سینمایی خصوصا آنها که به نحوی متعلق به بخش عمومی و تبعا مردم ایران است، دارد. بنابراین آن تعداد محدود مدیران حوزه هنری که برخلاف خواست عمومی مردم حرکت می‌کنند، اگر توانایی خاصی در خود احساس می‌کنند، به جای سد کردن راه فیلم‌سازان فکور و متعهد، راهی برای تولید آثار ارزنده پیدا کنند. راهی که سال‌هاست آن را گم کرده‌اند».
فیلم سینمایی «لانتوری» به‌تازگی به اکران رسیده است و با وجود تحریم حوزه هنری، فروش خوبی در گیشه داشته، هر چند مدیران حوزه هنری به‌طور شفاف از تحریم این فیلم سینمایی صحبت نمی‌کنند و پرفروش‌بودن سایر فیلم‌ها را دلیل نمایش‌ندادن لانتوری می‌دانند، واقعیت این است که حوزه هنری همچنان به تحریم برخی فیلم‌ها ادامه می‌دهد. سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با «شرق» درباره تحریم تازه حوزه هنری و رویکرد سینماگران در مقابل این تحریم گفت: «حدود دو سال است که آقای خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عضو شورای پروانه نمایش هستند، قاعدتا ایشان به‌ عنوان بزرگ‌تر حوزه هنری فیلم‌ها را تماشا می‌کند و قاعدتا در شورایی که ایشان عضو بودند و هستند به اتفاق آرا، رأی به نمایش فیلمی داده می‌شود و طبعا بسیار تعجب‌برانگیز است که چطور می‌شود سازمانی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، فیلم‌هایی را تحریم کند». او ادامه داد: «اینجا دو سؤال مطرح می‌شود، یا حوزه هنری به عنوان زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی خودمختار عمل می‌کند و براساس سیاست‌های خودش و بدون درنظرگرفتن نظرات ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کار می‌کند یا اساسا نگاه در این دو ارگان متفاوت است و تعمدی در کار است».موسوی تأکید کرد: «به نظرم این اتفاق ندیده‌گرفتن احترام بازبین‌های نمایش فیلم‌ها و جناب آقای خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است. طبعا وقتی شخصی مثل آقای خاموشی در مجموعه بالاتری از حوزه هنری فعالیت می‌کند و به فعالیت‌های شورای پروانه نمایش فیلم آگاه است، به نظر می‌رسد که باید مجموعه حوزه هنری با نگاه سازمان تبلیغات اسلامی موافق و همسو باشد و به آن احترام بگذارد. اما متأسفانه به نظر می‌رسد این‌طور نیست و این چندگانگی در سازمان تبلیغات اسلامی نیز وجود دارد و باعث تأسف است».
او افزود: «امیدوارم شورای پروانه نمایش اعتبار لازم را داشته باشد، به‌خصوص اینکه لانتوری فیلمی است که از طرف نهادهایی مثل قوه قضائیه تحسین شده و یک آسیب اجتماعی را به تصویر کشیده و طبعا قوه قضائیه به مسائل آشناست و با نگاهی تحلیلی به این فیلم نگاه کرده است. از طرف دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فیلم به عنوان یک فیلم قرآنی نام برده است. آدمی که در عین سیاستمداربودن، آدم فرهنگی است و طبعا حوزه هنری با نظر مخالفش به قوه قضائیه و وزیر فرهنگ بی‌احترامی کرده است».
موسوی ادامه داد: «حوزه هنری اگر همتی دارد، بهتر است به سالن‌های نمایش‌اش در شهرستان‌ها رسیدگی کند که به بیغوله تبدیل شده و اکثر سالن‌های حوزه هنری در شهرستان‌ها خراب است. حوزه هنری حتی نمی‌تواند سالن‌هایش را به لحاظ تعمیرات مدیریت کند، چطور می‌تواند افکار مردم را مدیریت کند؟» او افزود: «حوزه هنری تاکنون در زمینه تولید در سینما نیز ناموفق بوده است و تصور می‌کنم با اتفاقاتی نظیر تحریم فیلم‌ها قصد دارد، ضعف ‌مدیریتش را پوشش دهد و ذهن‌ها را منحرف کند. به نظر من نیاز است که مسئولان متولی امور فرهنگی این شرایط را کنترل کنند و به نوعی گوش حوزه هنری را بکشند. چراکه اقدامات این ارگان به فرهنگ ما آسیب می‌زند».
موسوی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما به چه دلیل بهانه‌های حوزه هنری درباره تحریم فیلم‌ها تغییر کرده است؟ گفت: «به نظر من حوزه هنری دو تفکر به وجود می‌آورد. یک مسیر، تفکر برادر حاتم طاعی است و تفکر دیگر اقدامات مثبت‌تری است که ظاهرا مسائل مربوط به تحریم فیلم‌ها تفکر برادر حاتم طاعی است و متأسفانه این ناتوانی مدیریتی را نشان می‌دهد».

503

کد خبر: 670692

وب گردی

وب گردی