وام بانکی به سمت تولید می‌رود

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان از افزایش ۳۷.۸ درصدی تسهیلات بانکی در ۴‌ماه نخست امسال دارد.

به گزارش ایسکانیوز، این در حالی است که به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، بخش عمده‌ای از تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های اقتصادی، ناشی از تمدید تسهیلاتی است که در سال‌های گذشته پرداخت شده است. از سوی دیگر یک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ۶۲۷۷واحد صنعتی کشور برای حمایت مالی به بانک‌ها معرفی شدند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در ۴ماه ابتدای سال‌جاری مبلغ ۸۷۸.۱هزار میلیارد ریال معادل ۶۷.۸درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۲۶۲.۲هزار میلیارد ریال معادل ۴۲.۶درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن معادل ۳۳۱.۲هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۷.۷درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۸۷۸.۱هزار میلیارد ریال) است.

بانک مرکزی می‌گوید: از ۳۷۵.۸هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۸.۱درصد آن (مبلغ ۳۳۱.۲هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال‌جاری است. خبر دیگر اینکه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: به‌منظور تسهیل امور و رفع موانع تولید واحدهای اقتصادی کشور ۶هزار و ۲۷۷واحد نیمه فعال یا راکد و نیز طرح صنعتی دارای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند.

فرشاد مقیمی از شتاب گرفتن ارائه تسهیلات بانکی به واحدها یا طرح‌های دارای ۶۰درصد بالای پیشرفت فیزیکی در قالب تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد و گفت: شتاب مورد نظر به‌خاطر این است که چالش‌ها در پرداخت تسهیلات بانکی شناسایی و برخی از آنها با ابلاغ شیوه نامه ازجمله حذف چک برگشتی، تسهیل در دریافت ضمانت و غیره مرتفع شود.

×× ۴هزار بنگاه وام گرفتند
رئیس‌کل بانک مرکزی هم در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخصیص۱۶هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار کرد: این تسهیلات تا آخر شهریورماه می‌تواند در اختیار ۷۵۰۰واحد قرار گیرد و در حال حاضر بیش از ۴هزار بنگاه کوچک و متوسط موفق به اخذ تسهیلات در این قالب شده‌اند. رئیس شورای پول و اعتبار با تأکید بر جلوگیری از تکرار تجربیات اشتباه گذشته، خاطرنشان کرد:

بنگاه‌های زودبازده نمونه طرح‌هایی بود که در گذشته اجرا و بخش عظیمی از تسهیلات اعطایی در قالب این طرح به مطالبات معوق تبدیل شد، اما در حال حاضر شبکه بانکی درتلاش است تسهیلات را به سمتی هدایت کند که منجر به رشد، تولید و حرکت اقتصاد شود. ولی‌الله سیف هشدار داد:باید توجه داشت تسهیلات باید به بنگاه‌های اقتصادی‌ اعطا شود که می‌توانند تسهیلات را بازپرداخت کنند، بازدهی مناسب داشته باشند و منجر به اشتغال شوند و اتخاذ تصمیماتی که منجر به هدررفت منابع می‌شوند هیچ‌گونه توجیهی نخواهند داشت.

/601604

کد خبر: 670712

وب گردی

وب گردی